Kandisirap/socker - recept & tips
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Kandisirap/socker - recept & tips
Jag har med framgång använt pottaska (kaliumkarbonat) inköpt i en affär med snustillverkningsprylar.
- Weinkeller
- Maltrostare

Bikarbonat som bas och vanlig Whey 80 som proteinkälla? Jag kan göra ett test om ingen har några adekvata invändningar.
Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
-
KonnichwaToYous
- Helmaltsbryggare

Vinoferms kandisirap har jag hemma och den tycker jag är riktigt kass. Den ger ingen komplexitet bara lite karamellsmak.assistredo skrev:Intressanta uppslag men jag tror ändå att jag skulle handla utomlands ändå (inte så svårt egentligen, ex. här har jag handlat ett antal gånger)
https://www.brouwland.com/en/our-produc ... ing/sugars
OBS!Finns i Sverige också - hos Humlegården f.n.
http://shop.humle.se/malt/ovriga-extrak ... 7-kg-rea-1
-
KonnichwaToYous
- Helmaltsbryggare

Enligt Brewing Like A Monk kommer den karaktäristiska mörka fruktsmaken som finns i mörka belgare till stor del från sirapen. Se bara på Westvleteren 12: pilsmalt, pale malt & kandisirap - sprängfylld med russin- och fikonsmak.Morgan skrev:Smaken av mörk frukt har jag för mig kommer med lagring. Jag är inte alls säker på att sirapen bidrar med så mycket smak. Jag skulle tippa att maltnotan och jästen är det som gör skillnaden.
Jag håller med dig om att lagringen också har stor betydelse.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Slaked lime = släckt kalk = kalciumhydroxid. Kan inte vara svårt att få tag på i Sverige, verkar väldigt onödigt att köpa via ebay. Fråga i färgaffärn.
- Weinkeller
- Maltrostare

Detta funkade...men första gången jag gör egen sirap. Fick den mörk och nötig och lite lätt rostad.Weinkeller skrev:Bikarbonat som bas och vanlig Whey 80 som proteinkälla? Jag kan göra ett test om ingen har några adekvata invändningar.
Gött! Har funderat på att prova detta i flera år, men har inte bryggt belgiskt och haft behovet av det.Weinkeller skrev:Detta funkade...men första gången jag gör egen sirap. Fick den mörk och nötig och lite lätt rostad.Weinkeller skrev:Bikarbonat som bas och vanlig Whey 80 som proteinkälla? Jag kan göra ett test om ingen har några adekvata invändningar.
- assistredo
- Maltrostare

Släckt kalk används ju till att göra lutfisk. Har funnits på Coop.
Björn Petersson
- assistredo
- Maltrostare

"Öl byggde denna kropp " finns att få som text på tröjorWeinkeller skrev:Bikarbonat som bas och vanlig Whey 80 som proteinkälla? Jag kan göra ett test om ingen har några adekvata invändningar.
Björn Petersson
- Weinkeller
- Maltrostare

Stämmer ju bara till viss del...assistredo skrev:"Öl byggde denna kropp " finns att få som text på tröjorWeinkeller skrev:Bikarbonat som bas och vanlig Whey 80 som proteinkälla? Jag kan göra ett test om ingen har några adekvata invändningar.
-
KonnichwaToYous
- Helmaltsbryggare

Någon som fått lyckat resultat med socker + DME + natriumhydroxid?
Jag har nu gjort 4 misslyckade försök. Skiten karamelliserar helt och hållet, antingen under inverteringsfasen a 30 min ~130 C eller när jag tillsätter NaOH vid ~140 C.
Jag har nu gjort 4 misslyckade försök. Skiten karamelliserar helt och hållet, antingen under inverteringsfasen a 30 min ~130 C eller när jag tillsätter NaOH vid ~140 C.
- Weinkeller
- Maltrostare

Mer vatten och lägre temp. Var lite försiktig med värmen och passa kastrullen hela tiden. Så fort det börjar kristallisera sig så tillsätt lite vatten. Akta dig för stänk.KonnichwaToYous skrev:Någon som fått lyckat resultat med socker + DME + natriumhydroxid?