funktown pale ale
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
pannkaksparty
- Torrhumlare

funktown pale ale
Vad har man att vänta av yeast bay´s funktown pale ale?
beställt den och den kommer användas i helgens pale ale.
Den skall vara fruktig, men det här med brett är jag helt grön på.
Har inte hittat jätte mkt om den.
Men det verkar som den kommer behöva stå ett bra tag på jäsning.
Har ni några erfarenheter av den? Hur länge behöver den stå på jäsning. Som receptet ser ut nu har jag ett og på 1.056
beställt den och den kommer användas i helgens pale ale.
Den skall vara fruktig, men det här med brett är jag helt grön på.
Har inte hittat jätte mkt om den.
Men det verkar som den kommer behöva stå ett bra tag på jäsning.
Har ni några erfarenheter av den? Hur länge behöver den stå på jäsning. Som receptet ser ut nu har jag ett og på 1.056
Re: funktown pale ale
Bretten kommer tugga i sig socker och rester från jäsningen långt efter att den "normala" jäsningen är klar så du kan förvänta dig en smakförändring efter jäsningen är klar.
T ex, så jäste jag en Pale Ale-aktig sak med en jäst som var lite trög och fick massor med bananestrar. Stoppade den i mitt brettfat med rester av brett och saison. Två månader senare hade jag en välsmakande brettad saison-aktig öl istället.
Jag säger inte att bretten utför magi, men den ändrar ölet då den äter fler saker än vanligt socker och diacetyl.
T ex, så jäste jag en Pale Ale-aktig sak med en jäst som var lite trög och fick massor med bananestrar. Stoppade den i mitt brettfat med rester av brett och saison. Två månader senare hade jag en välsmakande brettad saison-aktig öl istället.
Jag säger inte att bretten utför magi, men den ändrar ölet då den äter fler saker än vanligt socker och diacetyl.
Jag har använt Funktown, och lät den jäsa i två månader men hade nog kunnat flaska efter kortare tid. Mäskade vid 67 grader och fick ett FG på 1.011 från ett OG på 1.65, och det förändrades inte från den första mätningen till den sista.
Har hört att det är Sacc Trois och inte brett i Funktown, och det stämmer ganska väl överens med mina erfarenheter - inget pellicle, ingen getpung även efter ett halvår på flaska utan framförallt en lite övermogen stenfruktskaraktär på ölen.
Jag tyckte personligen att jästen tog lite uppmärksamhet från torrhumlingen, men det har säkert med min process att göra och inte jästen i sig.
Har hört att det är Sacc Trois och inte brett i Funktown, och det stämmer ganska väl överens med mina erfarenheter - inget pellicle, ingen getpung även efter ett halvår på flaska utan framförallt en lite övermogen stenfruktskaraktär på ölen.
Jag tyckte personligen att jästen tog lite uppmärksamhet från torrhumlingen, men det har säkert med min process att göra och inte jästen i sig.
-
pannkaksparty
- Torrhumlare

Jag tänkte jag skulle mäska på 65, men det kanske kan vara lämpligt att höja den tempen lite.
Till torrhumling är det tänkt ca 100g på en 25liters batch.
Jag är ute en fruktig pale Ale. Get pungen kan jag vara utan.
Till torrhumling är det tänkt ca 100g på en 25liters batch.
Jag är ute en fruktig pale Ale. Get pungen kan jag vara utan.
-
Askatasuna
- Torrhumlare

Där verkar inte vara någon brett i Funktown (de nämner ingen på sidan) men sen står det att en Brett Pale Ale har vunnit pris med den. Väldigt förvirrande.
http://www.theyeastbay.com/wild-yeast-a ... n-pale-ale
http://www.theyeastbay.com/wild-yeast-a ... n-pale-ale
Det är nästan säker Sacc Trois i den. Jag är ganska övertygad om att det tidigare har angetts att det skulle vara brett i den (innan Trois klassificerades om).
-
pannkaksparty
- Torrhumlare

Nu är det 10 dagar sedan kok . Startade på og 1.057 och nu ligger den på 1.014, mäskade på 66 grader. Höjde jästempen till 21 grader efter 4-5 dagar.
Så nu får den bara stå ett tag då, hur mycket kan man räkna med att trois tuggar i sig och hur lång tid tar det? Är det en vecka eller en månad innan det är dags för torrhumling???
Så nu får den bara stå ett tag då, hur mycket kan man räkna med att trois tuggar i sig och hur lång tid tar det? Är det en vecka eller en månad innan det är dags för torrhumling???
-
pannkaksparty
- Torrhumlare

25 dagar efter kok, mätte för ett par dagar sedan, 1.012. Dax att torrhumla? Eller skall den stå ett tag till?
Om du har tid, vänta en vecka och mät sg. Om det är samma, torrhumla.
Nej, torrhumla innan jäsningen är klar annars finns det risk för oxidation. Jästen hjälper till att motverka oxidationen från den syre som introducerats via humlen.Avart skrev:Om du har tid, vänta en vecka och mät sg. Om det är samma, torrhumla.
Det mesta talar ju för att jäsningen är färdig sedan ett tag om SG bara har sjunkit två pinnar mellan dag 10 och dag 25. Hög tid att torrhumla alltså.
-
pannkaksparty
- Torrhumlare

Den stod på 1.011 igår. Blir torrhumling idag.
-
andreas_pson
- Satsbryggare

Hej,
Hur blev denna? Bryggde med den jästen igår. Jäser på 19 grader och kommer höja till runt 22 när primärjäsningen är klar. Hur lång tid bör det jäsa totalt tror ni?
Hur blev denna? Bryggde med den jästen igår. Jäser på 19 grader och kommer höja till runt 22 när primärjäsningen är klar. Hur lång tid bör det jäsa totalt tror ni?