Så blir livet lättare med corneliusfat

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

gedman
Hembryggarens redaktion

Så blir livet lättare med corneliusfat

Inlägg av gedman »

Hjälp! Vi i redaktionen för Hembryggaren håller just nu på att samla tips kring hur man förenklar, förbättrar och förändrar användning av corneliusfat. Hur gör du? Har du några bra tips för hur man gör hembryggarlivet lite bättre om man har fat? Trix, enkla hembyggda lösningar, någon utrustningsdel du inte kan leva utan eller en metod för rengöring, förvaring, servering, whatever?

Ett tips jag fick nyligen, osäker från vem (Kalle Andersson, kanske?), var till alla oss som nojar över infektioner i kopplingarna. Häll helt enkelt i en-två liter kokande vatten och ställ fatet uppochner tills det svalnat. Det kanske inte blir rengjort men man kan i alla fall vara säker på att just då lever inga basilusker runt toppen av fatet där det brukar ställa till med problem.

Tillsammans med lite andra ihopsamlade tips vill vi skriva en kort artikel redan i nästa nummer av tidningen.
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Så blir livet lättare med corneliusfat

Inlägg av MadManMacho »

Mja... Jag brukar sällan ha tålamod till att invänta rätt kolsyrenivå. Det jag gör är rullmetoden men jag låter kolsyran vara påkopplad.

1. Låt ölen vara så kall som möjligt. Jag brukar köra några minusgrader.

2. Hitta rätt kolsyremängd i en tabell.

3. Rulla faten med kolsyran inkopplad tills önskad kolsyremängd är uppnådd.

4. Låt faten vila om du har tid annars släpp trycket via säkerhetsventilen. Räkna med en del spill genom ventilen på det sättet men av de 18 litrarna blir det nog iaf 17,5 kvar och allt är kolsyrat på en kvart.

/// M

Skickat från min iPhone med Tapatalk
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Ett annat gött tips är att fylla fatet med starsan och sedan blåsa ur all vätska med kolsyran. Då vet man att fatet är helt tomt på syre.
Sen kan mankoppla jäshinken direkt på fatet och tappa över helt syrefritt. (Släpp ut övertrycket då och då samt mata gärna ut ölen från jäshinken med kolsyra via slang på sodastreamern)

Kanske inga jätte revolutionerande tips men det är väl alltid någon som inte hört dem.

/// M

MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Å just ja! Ett hett tips som gäller för fat i allmänhet men kanske egentligen partyfat i synnerhet.

Släpp ut all kolsyretryck och ställ sedan in önskat serveringstryck. Minskar skumrisken.

/// M

MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Ett sista tips! Problem med att få plats med jäshink eller cornyfat i den lilla kylen pga att kompressorn tar för mycket plats? Gå lös med multiverktyget på dörrens insida och kapa bort hyllor och onödig plast så kommer fatet få plats lättare på djupet.
Höjden är en annan femma men beroende på vad för sorts kyl man har så kan man testa att ta bort luckan till frysfacket eller att böja upp frysfacket lite (om man har modell äldre där kylmediet cirkulerar i den smala plåtbotten på frysfacket).

Nu får nån annan ta över tipsandet! :)

/// M

Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

CIP är tidsbespararen nr 1.
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?pid=59382#p59382

Jag brukar köra 4 fat åt gången med följande schema:
Sköljer fat och kopplingar med:
-vatten
-PBW
-vatten
-Star san
-sköljer och fyller faten till 2bar med CO2 och lägger på hyllan.
Den totala aktiva tiden är inte många minuter per fat.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

MadManMacho skrev:
Sen kan mankoppla jäshinken direkt på fatet och tappa över helt syrefritt. (Släpp ut övertrycket då och då samt mata gärna ut ölen från jäshinken med kolsyra via slang på sodastreamern)
Eller så kopplar man på en gaskopplingen med slang som återför koldioxiden från fatet ner i hinken i samma takt som den trycks ur fatet.
(Tack assistredo, för tipset i tidigare tråd)

En fat-tvätt förenklar livet ordentligt. Finns flera varianter att bygga med instruktioner på nätet.
Själv har jag en sån här variant: http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=100949
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

gedman skrev: Har du några bra tips för hur man gör hembryggarlivet lite bättre om man har fat? .
Fyll det med öl. :mrgreen:
Björn Petersson
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

assistredo skrev:
gedman skrev: Har du några bra tips för hur man gör hembryggarlivet lite bättre om man har fat? .
Fyll det med öl. :mrgreen:
+1337 på den!

/// M

Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

När man kopplar loss ölkoppling blir det alltid lite som rinner ut för att slippa torka allt för mycket så har jag tagit en ny wettex duk och klippt till. En rektangel med hål som passar över ölposten.
Se bild.
Sen är det ju alltid lättare att tvätta faten med en fat-tvätt. Vilket görs lätt med en dränkbar pump med slang t-kors och en öl- och gaskopplingen
Bild
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

@Bee Varför har jag inte tänkt på detta?
Ska stansa ut några ur en Wettexduk idag.

Livet med Corneliusfat hade nog varit enklare om det hade funnits en grå O-ring på ingången istället för den svarta.
Svart O-ring på utgången och grå på ingången, (samma färg som kopplingarna)
Har hittat färgade O-ringar på ali men 500st är löjligt många.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

@pilsnerkokaren
Jag köper gärna 100 oringar om du beställer... ja, de brukar vara billigt på ALI så därför vågar jag säga att jag tar 100st. Man kan aldrig ha för många oringar

Fast, vad kostar det?
// Jonas
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

@Pilsnerkokaren Det finns ju inget sanitärt som säger att man inte kan måla lite längst ner på gasposten.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Det finns plastbrickor i olika färger som man kan lägga under anslutningen och visst kan man kladda med lite färg ( Märks det att jag vill att det ska vara snyggt?)
Spåret i gasanslutningen är för liten för att jag ska se den direkt utan att behöva vända och vrida på den. Än värre är det när den sitter på fatet, har dessa kopplingar på mina rostfria jäskärl som inte har någon markering i fatet på vilken anslutning som sitter var.
En O-ring hade varit en enkel lösning.

@falkens
Tröskeln har varit att kontakta tillverkaren, bestämma dimension och vilken färg den ska ha. O-ringarna är inte dyra, men man får nog lägga några timmar och en tusenlapp på det innan man har något hemma som är bra. För mycket tid, för krångligt och en hiskeligt många O-ringar. Jag hoppar det tills vidare.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Återkom när du har en säck hemma ;-)
// Jonas
Skriv svar