Under-, över- eller mittemellanjäst...
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Under-, över- eller mittemellanjäst...
Hej,
Ny medlem i SHBF och i detta forum. Full av frågor, här är första:
Jag har bryggt 4 sorters öl (kallades pilsner, lager, Weissbier resp Stout) med hjälp av bryggsatser
köpta från Hembryggeriet, samtliga för helmäskningsbryggning.
Samtliga skulle, enligt recept, jäsa vid ca 20 grader (överjästa?). Jästen samlades
dock på botten (underjästa?).
Vad är det för öl jag gjort egentligen?
Är det nån sorts mittemellanjäst inblandad?
Mvh Tomas.
Ny medlem i SHBF och i detta forum. Full av frågor, här är första:
Jag har bryggt 4 sorters öl (kallades pilsner, lager, Weissbier resp Stout) med hjälp av bryggsatser
köpta från Hembryggeriet, samtliga för helmäskningsbryggning.
Samtliga skulle, enligt recept, jäsa vid ca 20 grader (överjästa?). Jästen samlades
dock på botten (underjästa?).
Vad är det för öl jag gjort egentligen?
Är det nån sorts mittemellanjäst inblandad?
Mvh Tomas.
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Re: Under-, över- eller mittemellanjäst...
Både pilsner och lager är öl som ska underjäsas, dvs jäsas med lagerjäst. Lagerjäst jäses dessutom i 8-12 grader, medans övrig alejäst jäses i cirka 17-22 grader. Det är mycket möjligt att ölen blir god och smakar som det ska enligt stilen men det finns en risk att just pilsnern och lagern smakar lite "off" eftersom de jäst så varmt.
All jäst faller till botten, skillnaden är väl att ale-jäst (överjäst) bildar ett kreusen, ett skum på toppen bestående av jäst. Lagerjäst märker man knappt att den är där. Jag tror dock egentligen att oavsett jästsort så far jästcellerna mer eller mindre runt i vörten under jäsningen. De befinner sig inte bara antingen under eller ovanpå.
All jäst faller till botten, skillnaden är väl att ale-jäst (överjäst) bildar ett kreusen, ett skum på toppen bestående av jäst. Lagerjäst märker man knappt att den är där. Jag tror dock egentligen att oavsett jästsort så far jästcellerna mer eller mindre runt i vörten under jäsningen. De befinner sig inte bara antingen under eller ovanpå.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Så är det. Underjäst kan bilda ett lite mer diskret skum, medan en äkta överjäst ska bilda ett rejält jästskum på ytan. Dikotomin över/underjäst är tyvärr lite missvisande då de finns jäster som ofta klassas som just överjäst men som inte är överjäster i egentlig mening. Helst borde man prata om de två arterna Saccharomyces cerevisiae respektive S. pastorianus, men det är lite krångligt. Indelningen i ale- och lagerjäst är heller inte särskilt lyckad.Morgan skrev: All jäst faller till botten, skillnaden är väl att ale-jäst (överjäst) bildar ett kreusen, ett skum på toppen bestående av jäst. Lagerjäst märker man knappt att den är där. Jag tror dock egentligen att oavsett jästsort så far jästcellerna mer eller mindre runt i vörten under jäsningen. De befinner sig inte bara antingen under eller ovanpå.
Tack för snabba och utförliga svar.
Nu har jag inte namnen på jästsorterna tillgängliga,
men skulle det kunna vara så att min Pilsner/Lager sats
egentligen innehöll en "ale"-jäst men som inte producerar
speciellt mycket "jästskum" på ytan...
eller körde jag med lager/pilsner-jäst på för hög temperatur...?
Nu har inte jag provat just lager eller pilsner från hembryggeriet utan endast ales, så vet inte vad jästerna heter som dom har till sina lager.Tomeds skrev:Tack för snabba och utförliga svar.
Men jag vet att det står på hemsidan att dom har nån speciell lagerjäst som ska klara av att jäsa i rumstemp. Så vad den klassas som för typ kan inte jag svara på, men det är väl därför det har fungerat för dig kan jag anta!
Förresten har du hunnit provsmaka stouten därifrån? Vilken av dom var det och blev den bra? Är sugen på att prova en själv!
American Oak nånting heter den. Den ligger å lurar i flaskor i källaren.
Har stora förhoppningar.
Sent from my iPad using Tapatalk
Har stora förhoppningar.
Sent from my iPad using Tapatalk
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
det går förmodligen att jäsa i rumstemp med lagerjäst, det har i alla fall brulosophy visat i experiment.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Kan det vara denna "lager" jäst.
http://shop.humle.se/jast/lagerjast/tor ... s-m54-10-g
Jag har testat den i ett försök till en BostonLagerTastealike, alla som gillar Lager tycker den blev grym!
Jäste den i 19,4 samtidigt i samma skåp som en US05 brygd
Jag har testat den i ett försök till en BostonLagerTastealike, alla som gillar Lager tycker den blev grym!
I Brülosophy testet är det w-34/70 som används.Snow skrev:Kan det vara denna "lager" jäst.
http://shop.humle.se/jast/lagerjast/tor ... 3470-115-g