Tja!
Har köpt en severin elgryta från amazon (29 liter 1.8kw element) som skulle funka som mäsktunna.
Problemet är att när jag bytte kranen mot en bättre, råkade jag skrapa lite runt hålen och så fort jag estade gryta med vatten blev den rostig.
vad ska jag göra?tips?
tack!
-
le temps ne respecte pas ce qui se fait sans lui
Eftersom du skriver att det är rosten på insidan som du är orolig för, tolkar jag det rätt som att det är påverkan på ölen som du oroar dig för då?
Isf skulle jag själv inte ha några problem med det.
Jag skulle däremot vara noga med att snabbt få ut draven och demontera kranen och torna rent efter bryggning, så att den inte rostar sönder.
Sista utvägen skulle kunna vara att borra upp hålet (nog bäst med hålpunch) och montera en jäshinkskran. Då försvinner ju rosten iom att hålet blir större samt att gummipackningen nog packar in lite runtomkring. Det gäller ju att ytan är hyfsat plan, på bilden ser det ut att vara ett gränsfall. Jäshinkskranar tål en hel del... och om den tappar stilen med tiden är det ju billigt att byta den.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Tack för alla svar, ska prova med badkarslagning, men är osäker på hur den reagerar vid 100+ grader.
Ingen som har haft liknande problem med rost på sådana billiga elgrytor?
-
tmap skrev:Tack för alla svar, ska prova med badkarslagning, men är osäker på hur den reagerar vid 100+ grader.
Den ska tåla 120 grader. Då jag nu kollade finns det även emalj för att reparera just emaljgrytor. Testa att googla!
tmap skrev:Tack för alla svar, ska prova med badkarslagning, men är osäker på hur den reagerar vid 100+ grader.
Den ska tåla 120 grader. Då jag nu kollade finns det även emalj för att reparera just emaljgrytor. Testa att googla!
har du en länk till den?med mitt knepigt svenska had ganska svårt att hitta saker ibland:(
Sent from my SM-G903F using Tapatalk
-