Funderingar kring glykolkylda jästankar

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

Funderingar kring glykolkylda jästankar

Inlägg av HaXXXeroviche »

Jag har införskaffat mig två koniska jäskärl från ssbrewtech och köpt till 2 st temperaturstyrningar (FTSS) passande jäskärlen.
http://www.ssbrewtech.com/collections/f ... -chronical

Nu har jag även införskaffat 30 liters rostfritt kärl prån polsinelli som är tänkt att ha kylvattnet i. Detta kärl skall kylas med min ena partycooler.
[/url].polsinelli.it/en/30-l-drum-europa-P688.htm

Nu kommer dom många frågorna:

1. Om jag exempelvis vill göra lager i den ena tanken och ale i den andra tror jag att jag behöver ha kylvattentemperatur på 7-8 grader under lagerölets rekomenderade jästemperatur. Kommer detta att chocka eller stressa den jästen som snabbt blir kyld i aletanken då och ge problem med bismaker eller annat? Det optimala vore ju att kylvatnet håller ett par minus så man är redo att kallkrasha hela tiden.

2. Hysteresen på dessa temperaturstyrningar går som lägst att ställa till 1 grad celsius vilket gör att med lite temperaturlagg på tempproben svajjar tempen nästan 2 grader upp och ner hela tiden. Hur stor hysteres bör man se som acceptabel?

3. Vilken glykol bör jag använda i ett sånt här system och hur bör den blandas?
mex165
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Funderingar kring glykolkylda jästankar

Inlägg av mex165 »

Glykol bör ej ha lägre koncentration än 30%.

Vilken glykol du väljer beror på vilka metaller den kommer i kontakt med, hur ofta du önskar byta och vilket pris... Miljön kanske också spelar in...
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

Allt glykolen kommer i kontakt med är rostfritt förutom slangarna som är specade för glykol. Miljön är ju definitivt tänkvärd här. Däremot kommer jag aldrig att spola ner det i toaletten utan lämna iväg det på destruction den dagen det ger sig. Jag har i mitt yrke tillgång till byde etylenglykol och propylenglykol avsett för fordonsindustrin. Etylenglykolen har längre livslängd enligt spec.
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

När vi ändå pratar glykol.... Jag använder koncentrerad etylenglykol i mitt kylsystem. Det pumpas från en dunk i frysfacket på min ölkyl längs med ölslangen upp till tappen på min altan. Ca 12 meter sytråd till ölen och 24 meter lite grövre ölslang till glykolen.

Tror ni det finns någon risk att glykolen överför skadliga ämnen till ölen? De måste ju isf ta sig igenom plasten från glykolslangen och även plasten i sytråden.

/// M

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Kommersiell så håller man någon minusgrad på kylvätskan och har sedan blandat glykolen därefter.
Det finns rätt mycket av den här infon du söker på pro brewers forum i artikelsektionen.
Det du däremot måste göra är att skaffa ett sekundärt styrsystem för jästankarna. Du pumpar kylvätskan från kylreservoaren och styr de individuella jästemperaturena med varsin ventil. Dessa ventiler styr du sedan mot respektive jästemperatur. Alternativt kan du köra direkt med två olika pumpar.

Temperaturdifferensen är inget problem vad jag vet. Antar att konvektion och jäsningen ser till att fördela temperaturerna jämt. En hysteres på en grad i kylreservoaren kommer inte att märkas om du styr tempen i jästanken separat, men tänk på att det finns en viss tröghet i ett kylsystem som gör att man får lite större svängningar än vad termostaten är inställd på. I mitt eget system sjunker t.ex jästemperaturen 0.3C under inställt värde vid en 0.3C hysteres, så jag får i praktiken en total svängning på 0.6C. Även om jag haft en grad hade jag inte oroat mig och den enda anledningen till att mina inställningar är att jag kan göra så. Sen så ligger det även en värmningsfunktion som kickar igång vid 0.5C under inställt värde för att kunna ha jästanken stående i ett ouppvärmt utrymme.
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

MadManMacho skrev:När vi ändå pratar glykol.... Jag använder koncentrerad etylenglykol i mitt kylsystem. Det pumpas från en dunk i frysfacket på min ölkyl längs med ölslangen upp till tappen på min altan. Ca 12 meter sytråd till ölen och 24 meter lite grövre ölslang till glykolen.

Tror ni det finns någon risk att glykolen överför skadliga ämnen till ölen? De måste ju isf ta sig igenom plasten från glykolslangen och även plasten i sytråden.

/// M

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det ska nog mycket till för att något ska ta sig in i ett trycksatt system för det rinner inte in av sig själv. Annars är propylenglykol the way to go.

Edit:såg att jag citerat fel inlägg
Senast redigerad av svensson.lu den tisdag 2016-09-06 20:47, redigerad totalt 1 gång.
ickmund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av ickmund »

Använd propylenglykol (http://www.probrewer.com/library/refrig ... ut-glycol/).

Angående temp så ska det inte vara några problem att köra kylvätskan långt under jästempen. Om det är korrekt byggt bör du få en typ av kalldropp vid kylmanteln (eller i ditt fall kylspiralen?), som gör att du får cirkulation, om jag förstått det hela rätt.
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

svensson.lu skrev:Kommersiell så håller man någon minusgrad på kylvätskan och har sedan blandat glykolen därefter.
Det finns rätt mycket av den här infon du söker på pro brewers forum i artikelsektionen.
Det du däremot måste göra är att skaffa ett sekundärt styrsystem för jästankarna. Du pumpar kylvätskan från kylreservoaren och styr de individuella jästemperaturena med varsin ventil. Dessa ventiler styr du sedan mot respektive jästemperatur. Alternativt kan du köra direkt med två olika pumpar.

Temperaturdifferensen är inget problem vad jag vet. Antar att konvektion och jäsningen ser till att fördela temperaturerna jämt. En hysteres på en grad i kylreservoaren kommer inte att märkas om du styr tempen i jästanken separat, men tänk på att det finns en viss tröghet i ett kylsystem som gör att man får lite större svängningar än vad termostaten är inställd på. I mitt eget system sjunker t.ex jästemperaturen 0.3C under inställt värde vid en 0.3C hysteres, så jag får i praktiken en total svängning på 0.6C. Även om jag haft en grad hade jag inte oroat mig och den enda anledningen till att mina inställningar är att jag kan göra så. Sen så ligger det även en värmningsfunktion som kickar igång vid 0.5C under inställt värde för att kunna ha jästanken stående i ett ouppvärmt utrymme.

Jag har ju en STC som styr kylningen av kylvätskan och utöver det har jag 2 styrningar som medföljde i FTSs kitten som styr pumparna. Jag har noterat att trögheten eller lagget som jag kallar det gör att hysteresen på 1 grad i mjukvaran blir nästan 2 grader i verkligheten. Har nu beställt ytterligare ett gäng STC-1000 som jag tänkte bygga ihop till pumpkontroller för att få ned hysteresen något. inte egentligen för att ölet jag gjorde sist hade felsmaker utan för att det "känns" bättre. Det må vara en outredd diagnos men så kommer det bli.
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

Vilken tur att det blev propylenglykol då. Etylenglykolen stod inte lika lätt tillgänglig :twisted:
mex165
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av mex165 »

Borde inte en lite mer intelligent PID var bättre, då den stänger av kylan innan den nått rätt nivå (när den är kalibrerad :shock: )!?!?

Se bild:
http://www.aliexpress.com/store/product ... 78095.html
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

Man kan ju uppnå näst intill samma resultat med en låg hysteres.
järv
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av järv »

Intressant så du tänkte helt enkelt placera kärlet och kylmediat i din partycooler och pumpa det via ftss till kärlen?
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

järv skrev:Intressant så du tänkte helt enkelt placera kärlet och kylmediat i din partycooler och pumpa det via ftss till kärlen?

Svar ja. Har testkört med en ale och då funkade det bra. Med 2 st lager blir det nog kärvare för partycoolern att hålla temperaturen nere men vi får se vad det blir. I annat fall får jag väl försöka skaffa mig något ac agg eller dyligt.
GustenAlbin
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av GustenAlbin »

Använd aldrig etylenglykol då det är extremt giftigt! Ren Propylen är det ingen fara med.
Helmaltsbryggare
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

mex165 skrev:Borde inte en lite mer intelligent PID var bättre, då den stänger av kylan innan den nått rätt nivå (när den är kalibrerad :shock: )!?!?

Se bild:
http://www.aliexpress.com/store/product ... 78095.html

Varken motorer eller ventiler mår i det långs loppet bra av att pulsas.
Skriv svar