Hjälp med recept och mäskning - Hallonveteöl

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Kiwi
Satsbryggare
Satsbryggare

Hjälp med recept och mäskning - Hallonveteöl

Inlägg av Kiwi »

Hej bryggarvänner!

Använt BeerSmith sedan tidigare med gott resultat när det handlat om extraktbryggningar men nu när det blir dags för den allra första all-grain bryggning känner jag mig lite vilse. Skulle vilja be er om hjälp med både mäskprofil samt en receptkoll så det inte blir för mycket eller för lite av det ena eller andra.

Vill att ölet ska ha en tydlig arom av hallon och luta åt det röd-rosa hållet, ungefär som ett rosévin, men inte ta över så att det blir sliskigt. Det får gärna vara grumligt som ett veteöl.

Som jag förstått så jäser hallonöl ut ordentligt och lämnar mycket fruktsyra efter sig, tänker att man kan kompensera detta med carapilsen?
* Extra pale premium pilsnermalt (Weyermann) - 1.75 kg
* Vetemalt (Weyermann) - 1.75 kg
* Carapils (Weyermann) - 0.75 kg
* Hallonpuré - 4 kg
* Saaz humle - 10-12 IBU
* Safale US-05
Skål! :)

Bild
fvallstrom
Nybryggare
Nybryggare

Re: Hjälp med recept och mäskning - Hallonveteöl

Inlägg av fvallstrom »

Trevligt med en hallonvete!

Vid min bryggning hade jag liknande maltnota men 1.25 kg hallon. Var en lagom mängd, färgen blev rosa/röd med fin lyster, som ett rosévin om man ska dra den liknelsen :) Så i mina öron låter 4 kg i överkant, även om det är puré.

Lycka till!

Edit: Hade kanske också valt Safale WB-06 istället som ger mindre bismaker och låter hallonen vara mer i fokus :)
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Hjälp med recept och mäskning - Hallonveteöl

Inlägg av st1 »

fvallstrom skrev:Edit: Hade kanske också valt Safale WB-06 istället som ger mindre bismaker och låter hallonen vara mer i fokus :)
What? Visst kan det vara rimligt att välja en weissen-jäst om man vill göra en veteöl, men den jästen lär väl knappast ge en renare jäsning än Chico-jäst?
Skriv svar