Drakens Imperial Stout
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Drakens Imperial Stout
Hej på er!
Jag försöker sätta ihop en skalad version av detta med små förändringar:
http://olrecept.se/drakens_imperial_stout_2
I BS så får jag det mesta rätt utom färgen som slår i taket av bara helvete, typ 100 för mycket.
Hur kommer det påverka ölet förutom färgen?
Jag försöker sätta ihop en skalad version av detta med små förändringar:
http://olrecept.se/drakens_imperial_stout_2
I BS så får jag det mesta rätt utom färgen som slår i taket av bara helvete, typ 100 för mycket.
Hur kommer det påverka ölet förutom färgen?
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Re: Drakens Imperial Stout
Vad menar nu med 100 för mycket? Det finns ingen angivelse i receptet vad färgen ska vara.
Från EBC-skalan långt ner i bilden så gissar jag att man hamnar 100 EBC ovanför det löjligt snäva intervallet enligt någon "style guide" som det programmet kör med.martinb skrev:Vad menar nu med 100 för mycket? Det finns ingen angivelse i receptet vad färgen ska vara.
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Ja jag vet ju detekstedt skrev:Från EBC-skalan långt ner i bilden så gissar jag att man hamnar 100 EBC ovanför det löjligt snäva intervallet enligt någon "style guide" som det programmet kör med.
OKI nice, så då blire inte ful öl om man går "way out of bounce" på den riktlinjen
Då fåre bli så, jag kör på denna.
En liten fråga till, vad tror ni om att använda jästen Scottish Ale (Wyeast 1728) till stouten?
Då fåre bli så, jag kör på denna.
En liten fråga till, vad tror ni om att använda jästen Scottish Ale (Wyeast 1728) till stouten?
Nej mörk öl blir vacker.Snow skrev:OKI nice, så då blire inte ful öl ?
Alltså, det är ju rejäla mängder rostad malt i det där receptet, och 140 EBC är onekligen mycket. Det intressanta är inte vad olika typdeffar säger utan om just du gillar de impstoutar med den mest intensivt rostade smaken, och lite rökighet därtill. Vilken jäststam du använder är nog sekundärt i sammanhanget.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Det där att förutse färg med en formel är väldigt opålitligt. Färg i öl är i högsta grad ickelinjärt och påverkas av massor av faktorer som skiljer sig mycket i olika bryggverk. Utgå istället från de mängder specialmalt som ger den smak du vill ha, så kommer färgen på köpet. Stouten kommer att bli svart!
Det vet jag juh inte om jag gör, men jag älskar Stout så den ska nog gå ner. Har dragit ner rökigheten lite jämfört med receptet, ehuru jag tycker inte om riktigt rökiga saker om det inte är Wiskey. Kanske ska testa dra ner ytterligare på den?ekstedt skrev:Alltså, det är ju rejäla mängder rostad malt i det där receptet, och 140 EBC är onekligen mycket. Det intressanta är inte vad olika typdeffar säger utan om just du gillar de impstoutar med den mest intensivt rostade smaken, och lite rökighet därtill. Vilken jäststam du använder är nog sekundärt i sammanhanget.
Svart ska den va hade jag tänkt mig, så det är i sin ordning. Sen är det väl lite mer humle i denna som gör att helhelen kan bära maltsorterna antar jag, tillsammans med alkoholstyrkan förstås. Är iallafall villig att testa en variant av dennam receptet har ju i sitt orginal kommit tvåa i nån tävling så den bör juh smaka mumma iallfall. Vi får se om min tvist oxå funkar.fredrik.stahl skrev:Det där att förutse färg med en formel är väldigt opålitligt. Färg i öl är i högsta grad ickelinjärt och påverkas av massor av faktorer som skiljer sig mycket i olika bryggverk. Utgå istället från de mängder specialmalt som ger den smak du vill ha, så kommer färgen på köpet. Stouten kommer att bli svart!
Får nog dra ner lite på batchvolymen dock för att få plats att mäska i min 25l kittel....
Tusen tack för bra inputs!
Angående porter/stout och färg så kommer man i något läge till en punkt där färgen på ölet inte förändras av mer rostad malt (den kan inte bli svartare) utan i stället syns skillnaden i färgen på skummet.