Edit: jag har bara gjort några korkar till PET-flaska. De jag har är inte tillräckligt långa för en gummipropp till partyfat så tänk på det. Kanske därför det behövs någon traktormodell, förresten.
Det är lite bökigt tycker jag och en snabbkoppling som sitter fast vore att föredra. Schraderventiler är en riktig budgetlösning!
Pilsnerkokaren skrev:Får kanske berätta att jag har annat material i rörstumpen numera. Gjorde den i rostfritt innan men kom på att det då fanns en risk att gängorna skulle skära mellan T-rör och rörstump.
Numera är rörbiten i POM och priserna är sänkta till 295:- för tappkopplingen, 95:- för snabbkoppling och 210:- för anslutningen med manometer.
Fan jag inser att jag skulle ha köpt dina saker. Får göra det vid ett senare tillfälle [emoji4]
Du har inte någon hemsida/blogg där du gör reklam för dina projekt?
Det är nog det jag fallerar på, reklam? Promota sig? Hemsida?
Visst finns det planer på hemsida, men livet rullar på som en iller i nerförbacke så det har inte blivit av.
Skicka ett PM om suget blir för stort.
Snabbkopplingarna för tvångskarbonering går ju att kombinera med grejerna du redan köpt och rörbiten i POM ställer nog inte till det när man puttar ner den i fatet eftersom POM är livsmedelsgodkänd.
Att promota sig inom detta är nog inte så svårt. Ta typ Gustav Lindh. Det första man stöter på när man började med bryggning. Dels för att han har en suverän blogg och att hans namn dyker upp bland forum och Facebook. Men jag har aldrig sett någon reklam om honom. Gör du bara bra grejer som folk är nöjda med, och ha någon samlad plats att visa dessa med priser så tror jag att du kommer långt.
Intressant med att du kan anpassa efter min utrustning
Blir nog ett PM inom snar framtid
Bottendelen var som sagt lite för stor så den fick jag fila ned lite, men det gick relativt snabbt (fäste hela ventilen i en borrmaskin och höll mot en metallfil om jag minns rätt).
Jag bryggde en del för några år sedan. Sen kom barn emellan. Men nu har jag kommit igång igen. Går inte komma ifrån suget att hantverka fram en dryck.
Hittills har jag bara flaskjäst men tröttnade på det för länge sen. Slaskandet och blaskandet. Så nu har jag bestämt mig för att gå över tröskeln till fat och tvångskolsyrning. Och då passar partyfaten mig ypperligt tror jag! Tyvärr tycker jag det är roligare att brygga än att dricka, och jag är en sån där introvert snubbe som gärna och helt dricker ensam. Ett tag hade jag en stor kyl FULL med flaskor.
Anyhoo, jag tänker att 2 satser á 20 liter ca kan jag ha igång samtidigt, dvs att de "avlöser varandra". Brygga en gång per månad eller så.
Jag har hört av mig till Pilsnerkokaren och hoppas kunna få köpa pryttlar. Jag har listat ut vad jag behöver för att trycka kolsyra. Men jag funderar på vad jag behöver efter tappvarianten? Dvs från nippeln till tappkranen? Jag tänkte köpa 2 meter sydtrådsslang men kan inte riktigt klura ut hur jag övergår från nippel till slangen. Kan någon hjälpa?
Om man är stadd i kassa och inte vill hålla på och fippla med partyfat så finns det ju 6 liters corneliusfat numera. Jo - jag har sett ett 2,5-liters också men det var svindyrt.
assistredo skrev:Om man är stadd i kassa och inte vill hålla på och fippla med partyfat så finns det ju 6 liters corneliusfat numera. Jo - jag har sett ett 2,5-liters också men det var svindyrt.
JAAAAAA!!!! Precis vad jag behöver! Kör partyfat nu pga att 18/19L (och även 9L) är för skrymmande. (Och så var det vid den tidpunkten vad jag hade råd med.....) 6L låter ju helt perfekt! Nu håller jag tummarna att någon plockar in det i sortimentet här "hemma" också.
Vill och bidra till den här tråden. Köpte partyfat och Pilsnerkokarns kopplingar. Tappade på faten första gången idag. Vilken känsla jämfört med att flaska! Funkade hur smidigt som helst att fylla på faten med hjälp av kopplingarna!
Nu var det bara det här med kolsyrningen då... hur gör ni med partyfat? Kolsyrar ett i taget?
Läste ju om tipset att trycka på några bar, sen koppla ur och låta stå. Sen skulle man koppla i igen och se vad trycket är. Jag kanske är för tidigt ute, men när jag sätter i regulatorn igen så visar den 0. Vad är tricket jag missar?
Antingen har du en läcka eller så är gasfickan liten.
Rörstumpen ska vara torr när du stoppar den i gummiproppen. Annars är det risk att det läcker, det går inte att spänna kopplingen ordentligt annars.
Men även om det är tätt och du har en liten gasfickan i förhållande till mängden öl i fatet kommer trycket sjunker snabbt. Du kan behöva skaka fatet om gasfickan är liten, trycket sjunker ju till jämviktstrycket om du inte fyller på med mer gas och med liten ficka går det snabbt.
Ett tips när du ska ta loss gummiproppen från fatet är att ha en pinne/virknål/sticka stående genom rörstumpen som når ner till botten på fatet. Då fångas rörbiten upp när du lossar gummit, vänd sen på fatet och rörstumpen följer pinnen ur fatet. Det är ett litet hål och rörbiten kommer att ligga ner om du inte fångat den innan du trycker loss den.
Bra att du påpekade det där med att delarna måste vara torra. Jag monterade ihop dem i star san. Nu demonterade jag, torkade med papper, och satte tillbaka. Nu blev det tätt.
Men klockan på regulatorn visar ändå inte trycket. Jag sätter i, trycker tex 1 bar. Då visar klockan 1 bar (såklart). Tar jag då ur nippeln och sätter tillbaka direkt borde fortfarande 1 bar synas eller? Men klockan visar noll.
Borde den inte visa vilket tryck slangen är satt på? Eller hur kollar man annars trycket?