Partyfat?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Partyfat?

Inlägg av Joelowe »

Goddag i bryggarstugan!
Min 40-årsdag närmar sig, och jag tänkte brygga 20 liter öl till festen. Nu är det så att jag normalt flaskar all min öl och jäser fram min kolsyra i flaskan. Jag inser att det inte är optimalt i detta fall (Jobbigt att rengöra och flaska ca 60 flaskor + ge instruktioner till alla som dricker sen om bottensats mm).
Hjälp mig tänka hur jag skall göra.
Skall jag införskaffa 4 st partyfat och prima i de, eller skall jag skaffa fatölskit för paryfat (http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... g-partyfat)? Och funkar det då med en utrustning för att trycka kolsyra i 4 fat, eller måste jag ha 4 st kopplingar till faten?
Jag vet att de flesta kommer skriva att jag skall skaffa corneliusfat, men har inte plats för den i mitt kylskåp. Kanske kan få plats med ett 9 liters, men inte 2 st.

// Jonas
knox
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Partyfat?

Inlägg av knox »

Jag hade kört på alternativ nr2 och löst kolsyrningen genom typ trycka ner en 12mm nippel i "korken" eller liknande, här finns ett par alternativ:
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=6032
Lai
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Lai »

Jag tycker du ska prima och köra tappkran. Det funkar ändå förvånansvärt bra. Självklart är tvångskarbonering häftigare. Men för det ändåmål som du har, att servera större mängder öl på fat till en fest, skulle jag ha valt vanlig primning. Du får ingen bottensats om du inte flyttar runt faten före servering och låter dem stå kalla ett tag före. Jag antar att du endast ska en sorts öl, så då behöver du bara en tappkran.
LagerKing
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av LagerKing »

Om jag hade varit i din situation så hade jag kollat länken nedan.
Jag förmodar att du inte kommer sluta använda faten efter tillställningen och då är det ju bra att vara på banan så att säga för kommande övningar:-)

http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php? ... 6&start=15
Användarens profilbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Joelowe »

Tack för era svar!
Det lutar nog åt att skaffa mig startkitet för fatölsanläggning till partyfat på humlegården. Visst kan man lägga på en 500:ing och få ett corneliusfat, men har inte plats för det. Och om jag skulle få utrymme i framtiden så kan man ta många delar från partyfat-kitet.
Användarens profilbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Joelowe »

Jag har nu beställt grejerna, och skall nu ge mig in i djungeln med att lära mig hur allt funkar.
Så tips och idéer är välkomna :)
Det finns inte så mycket info på nätet om att trycka kolsyra i partyfat, men där emot finns det mycket på Corneliusfat. Kan jag läsa de rakt av, eller måste jag tänka annorlunda när det gäller partfat?

// Jonas
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Ett smidigt sätt som jag använde i början är att tvångskarbonera via MaltMagnus Specialplugg. Hittar inte dem på deras hemsida längre men om du kontaktar dem kan de säkert hjälpa dig.

Kort sagt är det en vanlig plugg till ett partyfat fast med en bildäcksventilsnippel i. Sedan fäster du en motsvarande nippel i kolsyreslangen som ät kopplad till din regulator och sedan är det bara att pytsa i önskad mängd kolsyra.

Det bästa är att ställa in rätt tryck och låta ölen absorbera kolsyran i lugn och ro men på det sättet tar det tid att kolsyra 4 st fat. Jag skulle har dragit i ett par bar kolsyra i vardera fat. Vänta några dagar och sedan koppla på regulatorn igen för att se vad trycket sjunkit till och sedan pytsa i nån bra till. Bara att fortsätta så tills du har uppnått önskad mängd kolsyra.

Blev lite krångligare i text det här än vad jag tänkt mig... Det är inte svårt. PM:a om du vill ha mer hjälp så kan jag skicka lite vilder eller nåt.

/// M

Skickat från min iPhone med Tapatalk
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Gött många stavfel där... [emoji16]

Användarens profilbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Joelowe »

Tack :)
Men behöver jag MM's ventil, nu när jag har skaffat detta: http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... g-partyfat ?
Fast med min utrustning kan jag inte trycka i kolsyra och sen byta till nästa fat för att trycka. Då lär jag ju förlora trycket antar jag.
Så jag måste fylla upp rätt kolsyremängd och sen ta ur och plugga med gummiplugg och byta till nästa. Lär ju ta tid, men man kan väl skaka/rulla fatet för att fylla snabbare?
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av bredsida »

Jag köpte grejor från pilsnerkokaren. Då har jag en gaskoppling på varje fat utom ett där jag istället har både gaskoppling och ölkoppling. Det är jättelätt att flytta gasslangen från fat till fat. Nu har jag bara haft faten ett litet tag och kolsyrat alla 5 faten bara en gång. Men jag kan ju säga att om du bara trycker i gas till 1-2 bar och direkt tar bort gasslangen så måste du ju dit och kolla rätt ofta för att se när trycket har sjunkit och koppla på gasen igen. Bättre att låta gasen stå på med högre tryck något dygn för att sen sänka till önskat tryck. Då går ju gasen i undan för undan av sig själv så att säga.
Eller rulla/skaka.
I ett fullt fat är det ju inte mycket luftficka ovanför så det blir ju ganska lite koldioxid du får i varje gång du trycker på.
Jag kan verkligen rekommendera pilsnerkokarens grejor, de är verkligen smidiga och hög kvalitet. Men nu har du ju redan köpt andra grejor förstås.
Användarens profilbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Joelowe »

Ja precis. Jag har ju läs om hans grejer. Borde ha köpt de istället. Fast då kanske det springer på i pris om man skall ha koppling till alla 4 faten
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Får kanske berätta att jag har annat material i rörstumpen numera. Gjorde den i rostfritt innan men kom på att det då fanns en risk att gängorna skulle skära mellan T-rör och rörstump.
Numera är rörbiten i POM och priserna är sänkta till 295:- för tappkopplingen, 95:- för snabbkoppling och 210:- för anslutningen med manometer.
Användarens profilbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Joelowe »

Oj, det var ju riktigt billigt. Har inte sätt priser för detta förrut, men tog förgivet att det skulle kosta en del.
Men var det du Pilserkokaren som också gjorde de där ventilerna från bildäck? För det borde ju funka för mig när man bara skall kolsyra och sedan lagra
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Specialpluggen från MM tror jag kostade 99:-. Du skulle behöva 3 sådana isf då du redan har ett kit till ett fat.

Jag skulle akta mig för att skaka ett partyfat för mycket. De tål inte något högre tryck.

/// M

Användarens profilbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Joelowe »

Ja den kostade något sånt, men den finns inte kvar i deras sortiment längre tyvärr
Skriv svar