Söt ton i öl som borde varit torr

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
gulöl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Söt ton i öl som borde varit torr

Inlägg av gulöl »

Vad är de vanligaste anledningarna till en oönskad söt smak?

I våras bryggde vi en belgisk tripel enligt recept från en bok. Den blev en god och lyckad öl i sin egen rätt tyckte jag, men den har en svag söt ton vilket den inte borde haft. Jag undrar vad som kan vara den tänkbara anledningen... fel mäsktemperatur eller något annat?

Ingredienserna var drygt 2 kg pilsnermalt, 10 gram karamellmalt och 430 g strösocker till 10 liter färdig öl.
Mäsktemperaturen var avsedd att vara 65 °C – men jag funderar som sagt på om det kan ha blivit något fel där.
Jästen var Wyeast 1388. Den jäste vid ganska konstant 23 °C.
OG var 78 °Ö , FG var 8 °Ö.
Vi tappade den på flaska för ca 11 veckor sedan (kolsyrejäsning på flaska), först stod den någon vecka i 23 °C och sedan har den stått i 17–18 °C.
Användarens profilbild
vemsom
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Söt ton i öl som borde varit torr

Inlägg av vemsom »

Har du möjlighet att översätta till SG eller Brix?

Personligen tycker jag mina öl upplevs som sötare än väntat initialt, men att detta försvinner inom ett par dagar eller veckor när ölet klarnar.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Det är omöjligt att veta vad som avses med "söt smak" utan att prova ölet, men med det sagt så skulle jag vilja börja med att länka till mig själv:

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2013 ... rring.html

Något som kan sägas med säkerhet är att det inte har med mäsktemperatur att göra, i synnerhet med tanke på hur väl den jäste ut.

En möjlig tanke är att den inte har jäst ut kolsyresockret ordentligt, detta kan ge en ganska tydlig sötma.

Eller så är det något helt annat än socker som ni associerar med sötma. Alkohol, fruktiga estrar, etc. Det är som sagt helt omöjligt att säga utan att prova själv.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

vemsom skrev:Har du möjlighet att översätta till SG eller Brix?

Det är i SG...

78°Ö = 1.078
8°Ö = 1.008
gulöl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av gulöl »

Tack för svaren och länkarna.

Det kan nog vara så att den söta smaken inte kommer från sockerarter.

Det där med primningssockret var intressant, det hade jag inte tänkt på. Vi använde ganska mycket socker, ungefär 10 g per liter öl, och den är ju stark, så möjligen kan jästen ha givit upp mot slutet. Men jag provade nu som ett snabbt experiment att göra två sockerlösningar, en med 10 g per liter vatten och en med 5 g per liter vatten. Den starkare av dem smakar svagt sött, men den svagare vet jag ärligt inte om jag skulle kunna skilja från kranvattnet. Jag tycker den söta smaken i ölen är mer påfallande än så. Eftersom vi fick rejält med kolsyra så tänker jag att det mesta av sockret borde omvandlats, frågan är då om det kan finnas så mycket kvar att det går att känna på smaken. Men det tål att göras fler experiment kring det – kanske blir smaksinnet känsligare för socker om det t ex finns alkohol med i lösningen. (Nästa experiment kunde ju vara att göra en svag sockerlösning på öl istället för vatten och se hur svag koncentration man kan uppfatta.)
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Jag skulle nog påstå att 5 g/l rent strösocker känns ganska tydligt i öl. Jag har själv provat mina öl strax efter flasktappning och märkt en tydlig sötma. Har ni använt så mycket som 10 g/l så kanske 1-2 g/l fortfarande finns kvar, 8 g/l kolsyresocker ger rätt så ordentlig kolsyra det med. Eller så är det något annat ni känner. Svårt att avgöra på distans som sagt.
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Danisch »

Lyssnade på en podcast på "brewing radio" och fattade det som att det kan vara lite trickigt att brygga en tripel precis som man vill ha den/önskar sig.
Lite prova allt eftersom både med andel socker och olika jästemp.
Tyckte för egen del att vårat första försök där vi jäste med westmallestammen också fick en något söt ton.

Jästemp/jästsort och andel socker skulle jag börja kika på men vet inte i vilken ände man ska börja i?

När ni hade i sockret i bryggningen.
Hur och när hade ni i det?
gulöl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av gulöl »

Jag hittar inte anteckningarna just nu, men såvitt jag minns hade vi i sockret fem minuter före kokslut. Under alla omständigheter var det alldeles mot slutet, men så att det hann lösa sig och vörten koka upp igen.

(Jag skrev fel ovan, jästen vi hade var WLP 570. Men den ska ju vara identisk med Wyeast 1388.)
Skriv svar