Det gör det, tänkte kika där. TackChabo skrev:Om du har Jula i närheten så har dom jättebra livsmedelsklassade hinkar för typ 30:-
10-12 liter
Finns också lock
Skickat från min iPhone med Tapatalk
CO2 i jäskärl
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Illuminatus
- Vattenbehandlare

Re: CO2 i jäskärl
Öl ska inte skyndas, det tar den tid det tar.
Har du tagit hydrometer prover under dessa dagar? Hur långt kvar till FG?
Vad jäser du i för temp?
Hur mycket torrhumlade du med?
Nästa gång du torrhumlar ha humlen i påsar lätta att ta ur.
Så länge jästen är aktiv kommer den att konsumera lite av syret som kommer in.
Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Vad jäser du i för temp?
-
Illuminatus
- Vattenbehandlare

Det gör ju det.skogass skrev:Öl ska inte skyndas, det tar den tid det tar.
Vad jäser du i för temp?
Nix inte än. Skall ta prover under kvällen i samband med flytt till sekundär så jag blir kvitt torrhumlen. Temperaturen ligger på stabila 19,5°C.
30g torrhumling för 6L öl.
Använder påse nu dock inget snöre som jag kan fiska upp påsen med.
-
Illuminatus
- Vattenbehandlare

Tog ett prov under kvällens omtappning till sekundär.
1.010 visar hydrometern och jästen jag använder är WLP001. Färdigjäst? Tror det va?
1.010 visar hydrometern och jästen jag använder är WLP001. Färdigjäst? Tror det va?
Verkar lovande...lite kolsyra på det så!
Smakade du på det eller åkte det i vasken?
Jag har en öl på jäsning nu...kliar i fingrarna 2 dagar in på jäsningsfasen...ska dock vara iskall och vänta ut den 8-10 dagar innan torrhumlingen sker över ett par dagar.
Tänkte då som jag tipsade dig om tappa ett par liter på flaska utan torrhumling och sedan jämföra skillnaden på torrhumlad vs icke torrhumlad....kort jästid vs längre.
Hoppas du klarar dig från oxidation denna gång!
Jag har en öl på jäsning nu...kliar i fingrarna 2 dagar in på jäsningsfasen...ska dock vara iskall och vänta ut den 8-10 dagar innan torrhumlingen sker över ett par dagar.
Tänkte då som jag tipsade dig om tappa ett par liter på flaska utan torrhumling och sedan jämföra skillnaden på torrhumlad vs icke torrhumlad....kort jästid vs längre.
-
Illuminatus
- Vattenbehandlare

Den verkar väldigt lovande & givetvis provsmakade jag. Tror garanterat vattenbehandlingen gjort skillnad, det har varit en ganska speciell hembryggd smak på alla mina tidigare öl men den var puts väck. Så lite kolsyra på detta och väl kyld blir nog kanon. Hoppas jag blir kvitt oxideringen!Danisch skrev:Verkar lovande...lite kolsyra på det så!
Härligt! Tycker absolut du ska provköra det, återkom gärna hur du tyckte skillnaden blev
CO2 i jäskärl
Jag har följt lite av dina problem i dina trådar och känner igen dina tankegångar från strul jag själv har haft tidigare. Det är ruskigt frustrerande, men problemet är ofta skitsimpelt när man väl kommer på det.
Generellt sett så ska du verkligen inte behöva några avancerade syrereducerande tips efter ett par-tre bryggningar.. Det är verkligen inte så svårt att göra okej öl! Man behöver inte alla fancy grejer och metoder som du verkar va inne på för att lösa problemen du har.
Det hade varit intressant att va med dig en bryggdag, för du har egentligen bryggt alldeles för lite för att själv kunna se om du gör nån uppenbar tabbe som vi inte kan klura ut för dig (som du därför inte berättar om). Ha is i magen tills du brygger i Stockholm, och se om problemet kvarstår. Kanske finns nån vänlig själ i området som kan haka på en dag?
Jag vill att du ska se det som en uppmuntran alltså! Öl kräver inte mycket för att bli okej så länge ingredienserna är bra, receptet inte är way off, man sköter renlighet i all hantering efter kylning och inte skvätter med ölen innan paketering.
Ölbryggning ska va kul, inte ångestframkallande.
Generellt sett så ska du verkligen inte behöva några avancerade syrereducerande tips efter ett par-tre bryggningar.. Det är verkligen inte så svårt att göra okej öl! Man behöver inte alla fancy grejer och metoder som du verkar va inne på för att lösa problemen du har.
Det hade varit intressant att va med dig en bryggdag, för du har egentligen bryggt alldeles för lite för att själv kunna se om du gör nån uppenbar tabbe som vi inte kan klura ut för dig (som du därför inte berättar om). Ha is i magen tills du brygger i Stockholm, och se om problemet kvarstår. Kanske finns nån vänlig själ i området som kan haka på en dag?
Jag vill att du ska se det som en uppmuntran alltså! Öl kräver inte mycket för att bli okej så länge ingredienserna är bra, receptet inte är way off, man sköter renlighet i all hantering efter kylning och inte skvätter med ölen innan paketering.
Ölbryggning ska va kul, inte ångestframkallande.
Bor 2 mil norr om Stockholmecmik skrev:....hade varit intressant att va med dig en bryggdag.... Ha is i magen tills du brygger i Stockholm, och se om problemet kvarstår. Kanske finns nån vänlig själ i området som kan haka på en dag?
.
Brygger enkelt, mäskar i isolerad kylväska, lakar hink i hink, jäser i klädkammaren, utan oxidation...
Han kommer få hjälp om han vill så...både att brygga och dricka upp ölet...hehe
Hehe, det kan jag nog tänka mig att du kan.. [emoji12]Danisch skrev:Bor 2 mil norr om Stockholm
Brygger enkelt, mäskar i isolerad kylväska, lakar hink i hink, jäser i klädkammaren, utan oxidation...
Han kommer få hjälp om han vill så...både att brygga och dricka upp ölet...hehe
Men det är det jag menar, hur många här gör inte okej (t.o.m kanonfin?) öl med vanliga enkla medel? Så jag tror inte det är metoden i sig, utan genomförandet.
Helt sant...Många inkl mig själv som lyckas brygga kanonfin öl hemma med enkla medel.ecmik skrev: Hehe, det kan jag nog tänka mig att du kan.. [emoji12]
Men det är det jag menar, hur många här gör inte okej (t.o.m kanonfin?) öl med vanliga enkla medel? Så jag tror inte det är metoden i sig, utan genomförandet.
Bästa betyget jag fått har varit i blindtester på kompisar när vi bjudit ex på en av våra öl mot något liknande som de gillar på bolaget och de gillar vår öl bättre....forts följer!
Hoppas iaf Illuminatus slipper oxidation på denna batch, annars är det bara be om hjälp så ska jag göra vad jag kan för att hjälpa när det passar!
Nybörjare men detta är mitt tips...
Va ju själv i samma sits (och troligen kvar där när det gäller oxidering...)
Blev heldepppig när man efter allt slit, 3 veckor gammal öl som smakade vatten...
Bryggde säkert 10 IPOr med samma halvkassa resultat, nära att byta hobby.
Lösningen va enkel!
Byt ölmodell som inte är så känslig för oxidering, i mitt fall en porter o en Ale.
Fick hjälp av en duktig bryggare som gav goda råd, inte om oxideringen utom bryggteknik o mitt bryggverk, brygghuseffektivitet mm.
Helt plötsligt har det blivit kul att brygga!
Vet ju inte hur länge du bryggt o hur bra du hanterar olika tekniker, själv har denna "nystart" gjort mig klart mycket bättre
på själva bryggandet, flaskandet mm.( just för att jag brygger mer)
Så tänk om, brygg kul o keep it simple, sen ta itu med oxideringen när du har mer ork.
( o säg hur fan du löste oxideringen så jag får löst det också...
Anders
Va ju själv i samma sits (och troligen kvar där när det gäller oxidering...)
Blev heldepppig när man efter allt slit, 3 veckor gammal öl som smakade vatten...
Bryggde säkert 10 IPOr med samma halvkassa resultat, nära att byta hobby.
Lösningen va enkel!
Byt ölmodell som inte är så känslig för oxidering, i mitt fall en porter o en Ale.
Fick hjälp av en duktig bryggare som gav goda råd, inte om oxideringen utom bryggteknik o mitt bryggverk, brygghuseffektivitet mm.
Helt plötsligt har det blivit kul att brygga!
Vet ju inte hur länge du bryggt o hur bra du hanterar olika tekniker, själv har denna "nystart" gjort mig klart mycket bättre
på själva bryggandet, flaskandet mm.( just för att jag brygger mer)
Så tänk om, brygg kul o keep it simple, sen ta itu med oxideringen när du har mer ork.
( o säg hur fan du löste oxideringen så jag får löst det också...
Anders
Jag bor någon mil söder om Stockholm och ställer gärna upp med bryggdag. Lite sällskap, skit snack och lite öl.