skogass skrev: Tanken är att minimera potentiella problem med malt/kvarnen/hantering av malt. Plus det går snabbt att koka upp en liten batch på extrakt då saker att göra rent efteråt. Hur är det med ditt vatten? Har du prövat att låna lite vatten från någon annan plats som inte har samma rör/källa som du? Har du några mässings/koppar/järn kopplingar/rör i din utrustning? Har du någon form av cirkulation som drar in tjuv luft och på så sätt syresätter din vört?
Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Ah ok, malten är köpt hos maltmagnus och är färdigkrossad.
Nix, har inte provat annat vatten, funderade på destillerat och bygga upp från grunden men det blev inte så denna gången. Dock vattenbehandlade jag för första gången.
Allt som kommer i kontakt med ölen är antingen livsmedelsklassad plast eller rostfritt.
Min tanke var att du kanske får med sig något skit från någon koppling eller rör i huset. Tar du kallvatten till allt som har med ölen att göra? Ingen gammal duschslang? Eller liknade? Har du gjort ett stabilitetstest?
Ta en väl rengjord glasburk och ta lite vört, ingen jäst. Täck med aluminiumfolie, ställ på samma plats som du jäser på och se hur lång tid det tar innan det börjar växa något i den. Allt över 4 dagar är ok.
skogass skrev:Min tanke var att du kanske får med sig något skit från någon koppling eller rör i huset. Tar du kallvatten till allt som har med ölen att göra? Ingen gammal duschslang? Eller liknade? Har du gjort ett stabilitetstest?
Ta en väl rengjord glasburk och ta lite vört, ingen jäst. Täck med aluminiumfolie, ställ på samma plats som du jäser på och se hur lång tid det tar innan det börjar växa något i den. Allt över 4 dagar är ok.
Kallvatten till allt och tas från kökskranen. Vattnet värms sedan upp i min vattenkokare (30L jäshink i plast och 2,4kw värmeelement).
Stabilitetstest?
Kan jag koka upp vört på spraymalt? Använder det till mina förkulturer.
Absolut, med det bästa är att ta den vört du tänker göra öl på så du har använt alla saker du använder för vört kok. Använde du något silikon när du byggde din kokare? Pröva att göra en liten sats i en 5l kastrull kanske för att utesluta din kokare.
skogass skrev:Absolut, med det bästa är att ta den vört du tänker göra öl på så du har använt alla saker du använder för vört kok. Använde du något silikon när du byggde din kokare? Pröva att göra en liten sats i en 5l kastrull kanske för att utesluta din kokare.
Såklart, tänkte jag inte på. Det här var den sista bryggningen med befintlig utrustning och vatten, mitt flyttlass går nämligen nästa vecka upp till Stockholm med helt andra förutsättningar för att kunna brygga men jag ska försöka hålla i bryggningen även där. Dock kommer jag behöva byta ut utrustningen till mindre modell, ett bryggverk kanske?
Takvåning med 25-30 grader dygnet runt kommer ställa till jäsningsmöjligheten men om jag bara väntar tills temperaturen sjunker borde det kunna gå Jäskyl hade ju varit kanon...
Ok, 5:e dagen med torrhumling i jäshinken och 10 dagar total jästid, allt i primären. Jäsröret bubblar var 3:e minut och ser ut som följande:
Funderar på att tappa upp all öl imorgon istället för att tappa upp halva mängden och låta resten jäsa ett par dagar till. Blev fundersam efter att fått reda på att syre åker ner i jäshinken så fort tappkranen öppnas, men som en del skrev. Den mängden jag brygger tar ju slut snabbt så någon oxidering kanske inte hinner utvecklas.
Fan vad jag velar fram och tillbaka, det är ju bara lite öl...
Illuminatus skrev:Fan vad jag velar fram och tillbaka, det är ju bara lite öl...
Vad tycker ni?
Av det jag ser i fatet så ser det inte ut att vara klart att tappa, jag personligen väntar till bubblor har lagt sig på ytan och det är minimalt med aktivitet, går mer på hur det ser ut och mindre på antal "blubb" i jäsröret, rätt fel vet inte jag men så ger jag ju också alla öl minst 15-20 dagar i hinken...
Nu är det ju som du nämner 5 dagar sedan torrhumlingen och kanske inte vill låta den ligga i för länge....hm?
Danisch skrev:Av det jag ser i fatet så ser det inte ut att vara klart att tappa, jag personligen väntar till bubblor har lagt sig på ytan och det är minimalt med aktivitet, går mer på hur det ser ut och mindre på antal "blubb" i jäsröret, rätt fel vet inte jag men så ger jag ju också alla öl minst 15-20 dagar i hinken...
Nu är det ju som du nämner 5 dagar sedan torrhumlingen och kanske inte vill låta den ligga i för länge....hm?
Gjorde jag det ännu svårare nu?
Vad säger ni andra....dela upp eller tappa/vänta?
Tycker inte det heller. Jag trodde jag skulle se klar och fin öl utan några som helst bubblor/skum och det var därför jag blev osäker och ställde frågan. Mmm, jag kanske borde ge ölet ett par dagar eller en vecka till, problemet är ju torrhumlingen som då varit i väldigt länge och det ville jag inte från början.
Illuminatus skrev:[quote="Danisch"] Av det jag ser i fatet så ser det inte ut att vara klart att tappa, jag personligen väntar till bubblor har lagt sig på ytan och det är minimalt med aktivitet, går mer på hur det ser ut och mindre på antal "blubb" i jäsröret, rätt fel vet inte jag men så ger jag ju också alla öl minst 15-20 dagar i hinken...
Gjorde jag det ännu svårare nu?
Vad säger ni andra....dela upp eller tappa/vänta?
Tycker inte det heller. Jag trodde jag skulle se klar och fin öl utan några som helst bubblor/skum och det var därför jag blev osäker och ställde frågan. Mmm, jag kanske borde ge ölet ett par dagar eller en vecka till, problemet är ju torrhumlingen som då varit i väldigt länge och det ville jag inte från början.
Chabo skrev:Otydligt vad jag menade. Jag menar kan du inte köra över det i en sekundärhink...bli av med torrhumlingen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag som är trött i skallen!
Det är ju helt klart ett alternativ. Jag har alltid varit lite rädd för att tappa över till sekundär, mycket pga alla skriverier med ökad risk för oxidation bland annat, dvs det jag haft extrema problem med med alla mina 3 helmaltsbryggder. Däremot är det bara teorier för mig eftersom jag aldrig själv provat och se hur det gått för mig.
Jag tror faktiskt jag tar och köper mig en jäshink imorgon, modell mindre (har bara 30L hinkar) för det är kanske lite väl onödigt att exponera ölet för så mycket syre som får plats över 6L öl i 30L hink.