Uppfunnit hjulet igen ?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Uppfunnit hjulet igen ?
Kan ju bli pinsamt om detta jag klurat på är nått alla vet o kör med, men jag hittar inget så jag visar min ide.
Det är ju kasst att öppna locket på jästunnan när torrhumlingen skall ned, med tanke på oxiodering.
Massa fina tips om hur man tillsätter kolsyra för att ta bort syret efter detta.
Tänker på att man kanske kan slänga ner humlet i hinken innan, och sen släppa ner det vid önskad tidpunkt.( alltså utan att öppna locket)
Grovt sätt så är det en tekula (anpassad för torrhmling) som sitter med en magnet i undersidan av locket, ta bort magneten o kulan faller ner.( med eller utan kedja som håller den hängande i taket)
( se bild)
Det som kan göra att det skiter sig är väl hur humlen mår efter x antal dagar i denna miljö .
Tankar ?
Amders
Det är ju kasst att öppna locket på jästunnan när torrhumlingen skall ned, med tanke på oxiodering.
Massa fina tips om hur man tillsätter kolsyra för att ta bort syret efter detta.
Tänker på att man kanske kan slänga ner humlet i hinken innan, och sen släppa ner det vid önskad tidpunkt.( alltså utan att öppna locket)
Grovt sätt så är det en tekula (anpassad för torrhmling) som sitter med en magnet i undersidan av locket, ta bort magneten o kulan faller ner.( med eller utan kedja som håller den hängande i taket)
( se bild)
Det som kan göra att det skiter sig är väl hur humlen mår efter x antal dagar i denna miljö .
Tankar ?
Amders
-
Illuminatus
- Vattenbehandlare

Re: Uppfunnit hjulet igen ?
Vad kul, har själv klurat på liknande lösning. Ska bli spännande och se om det kommer fler här i tråden och kanske viktigast av allt hur miljön inuti jäskärlet påverkar torrhumlen. Eftersom det efter ett tag är i princip syrefritt borde humlen må rätt bra, men jag vet inte...
-
Andreashaggstrom
- Vattenbehandlare

Det åker ju ut en hel del koldioxid under jäsningen, det borde väl ta med mycket av humlens arom?
Ärlans hembryggeri
Intressant tanke som jag inte tänkt på....Andreashaggstrom skrev:Det åker ju ut en hel del koldioxid under jäsningen, det borde väl ta med mycket av humlens arom?
Kräver ju dock att humlen "ger ifrån sig nått" i detta hyfsat torra läge....
Humle skall ju förvaras syrefritt vid förvaring ( och i frys)
Och syrefritt är det ju.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är inte tekulor rostfria och omagnetiska?
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Humlen ger definitivt ifrån sig arom när den inte är vakuumpackad. Jag hänger i en "tekula" med 50gr humle i fatet när jag torrhumlar. Fatet trycksätter jag med kolsyra och trycker sen över klarnad öl från ett annat fat. Övertrycket som blir pyser sen ut via spundingventilen och det luktar humle i hela rummet. Detta tar inte mer än 4-5minuter men lukten är inte att ta miste på.
Så spontant tror jag att ha humlen över ytan i jäskärlet inte ger bra förutsättningar för det resultatet som du senare vill ha.
Kan du inte ha humlen sänkt i en plastpåse som du öppnar på något finurligt sätt när det är dags för torrhumlingen?
Så spontant tror jag att ha humlen över ytan i jäskärlet inte ger bra förutsättningar för det resultatet som du senare vill ha.
Kan du inte ha humlen sänkt i en plastpåse som du öppnar på något finurligt sätt när det är dags för torrhumlingen?
Misstänker att miljön inte är den rätta.Pilsnerkokaren skrev:Humlen ger definitivt ifrån sig arom när den inte är vakuumpackad. Jag hänger i en "tekula" med 50gr humle i fatet när jag torrhumlar. Fatet trycksätter jag med kolsyra och trycker sen över klarnad öl från ett annat fat. Övertrycket som blir pyser sen ut via spundingventilen och det luktar humle i hela rummet. Detta tar inte mer än 4-5minuter men lukten är inte att ta miste på.
O lägger man nu mycket av smakupplevelsen på torrhumlingen så vill man väl använda bra o frisk humle...
Får klura vidare .....
[emoji16][emoji16][emoji16][emoji16]detaljer[emoji16][emoji16][emoji16][emoji16]fluke12 skrev:Är inte tekulor rostfria och omagnetiska?
Har du faktiskt testat och konstaterat att resultatet inte blir bra? Eller är det bara teoretiska spekulationer som säger att det inte skall bli bra? Mycket av utvecklingen av öl har ju skett genom att man rent praktiskt testat sig fram och ibland testat sånt som kanske enligt gällande teori inte skulle vara det optimala.
Å andra sidan gäller detta också bruket att helt enkelt öppna locket lite och slänga i humlen. Att teorin säger att ölet kommer oxideras (och bli dåligt) övertrumfas av att ölet kanske inte alls blir dåligt...
En tanke är att placera in humlen först snart efter jäsningen kommit igång. Då blir exponeringen för syre minimerad då utrymmet snabbt fylls med CO2. Placerar du humlen på diametralt motsatt sida om jäsröret så borde koldioxidflödet runt humlet minimeras.
Å andra sidan gäller detta också bruket att helt enkelt öppna locket lite och slänga i humlen. Att teorin säger att ölet kommer oxideras (och bli dåligt) övertrumfas av att ölet kanske inte alls blir dåligt...
En tanke är att placera in humlen först snart efter jäsningen kommit igång. Då blir exponeringen för syre minimerad då utrymmet snabbt fylls med CO2. Placerar du humlen på diametralt motsatt sida om jäsröret så borde koldioxidflödet runt humlet minimeras.
-
tomasharrysson
- RIMS-byggare

Du behöver nog inte oroa dig för de, mycket av de rostfria som säljs på tex Ikea är så låg kvalité så den faktiskt är magnetisk. Allt som är rostfritt är inte omagnetiskt.
En tanke är att ha någon form av tunn plastpåse med humlen i, där den förvaras med minsta möjliga mängd syre. Dvs. ihoptryckt som när man lägger överbliven humle i frysen.Pilsnerkokaren skrev:Humlen ger definitivt ifrån sig arom när den inte är vakuumpackad. Jag hänger i en "tekula" med 50gr humle i fatet när jag torrhumlar. Fatet trycksätter jag med kolsyra och trycker sen över klarnad öl från ett annat fat. Övertrycket som blir pyser sen ut via spundingventilen och det luktar humle i hela rummet. Detta tar inte mer än 4-5minuter men lukten är inte att ta miste på.
Plastpåsens mynning kläms fast i jäshinkens lock via en gummibussning som används för att ansluta jäsrör.
I gummibussningen fäster man en slang kopplad till en kolsyrebehållare.
När det är dags att torrhumla så släpper man på kolsyra tills att påsen går sönder, och humlen faller ned i ölet.
Jag gissar att detta bör ska ganska fort och kraftigt, så att påsen går sönder ordentligt, så att all humle faller ned.
Man skulle även kunna tänka sig att humlen förvaras i en påse av tyg inuti plastpåsen, tillsammans med några glaskulor för att få tygpåsen att sjunka till botten.