Tips vid första kallkraschen

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Guselrey
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 18
Blev medlem: torsdag 2016-06-02 22:53

Tips vid första kallkraschen

Inlägg av Guselrey »

Jag har äntligen skaffat mig ett kylskåp för att möjliggöra jäsning i rätt och jämn temperatur (STC-1000 beställd) samt för att kunna kallkrascha jästunnan innan flaskning. Min plan är att köra igång kylskåpet på maxkyla dagen innan och sedan kallkrascha min apa i två dygn innan flaskning. Några frågor och funderingar angående det:

1. Jag torrhumlar nu tre dagar i rumstemperatur och tänkte låta humlepåsen ligga kvar i tunnan genom kallkraschen (skulle ge total torrhumling 3+2 dagar). Rätt eller fel? Kommer humlen kunna avge arom även i 0-gradigt öl?
2. Läste här på forumet att när jästunnan kyls ner ändras trycket och luft sugs in genom vattenlåset? Stämmer detta och bör jag i så fall ta bort/tömma vattenlåset när tunnan står i kylen för att undvika att star san sugs ner i ölet?
3. Vid tappning på flaska tänkte jag föra över ölet i ett tappkärl med primlösningen direkt när det fortfarande är kallt. Ställer det till några problem för jästen eller borde jag låta ölet komma upp i rumstemperatur innan flaskningen?

/Gustav
skyking
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Tips vid första kallkraschen

Inlägg av skyking »

Det som gör att luft sugs in är främsta att kylning av gasen ovanför ölet drar ihop sig vid kallare temperatur (det gör förvisso ölet också, men i betydligt mindre grad). Vid kylning från 20C till 0C drar gas ihop sig ungefär 7% och kommer suga in 7% av sin ursprungliga volym från omgivande luft. Att bara ta bort eller tömma jäsröret hjälper inget då luft i så fall bara sugs in genom det tomma jäsröret eller hålet där jäsröret satt.

Problemet kan lösas på ett par sätt:

1. Se till att det är så lite gas som möjligt ovanför ölet, dvs låt ölen stå i ett fullt kärl.
2a. Täppa till kärlet helt (kommer ge ett undertryck i kärlet)
2b. Täppa till kärlet och se till att ha ett övertryck på drygt 70mbar (så kommer det bli normaltryck efter kylning)
3. Se till att det är koldioxid som sugs in i kärlet (genom att omge det med koldioxid).

Rent praktiskt skulle man kunna lösa alternativ 2b det genom att föra över ölet på corneliusfat och fylla huvudutrymmet med koldioxid med visst övertryck.
LagerKing
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 102
Blev medlem: tisdag 2012-09-18 17:23
Ort: Kalmar

Re: Tips vid första kallkraschen

Inlägg av LagerKing »

Eller så bekymrar man sig inte om detta överhuvudtaget.
Ställ in hinken på kylning och låte det "bubbla åt fel håll", spelar ingen roll alls.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Tips vid första kallkraschen

Inlägg av ecmik »

Jag pluggar helt enkelt igen hålet (2a) med silikonplugg vilket suger ner locket i hinken lite med undertrycket, och det funkar skitfint hos mig.

Låter man hinken stå i rumstemp med pluggen några timmar innan kallkrasch så sväller den upp med övertryck inifrån också, men jag tycker inte det gör nån skillnad.
Guselrey
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 18
Blev medlem: torsdag 2016-06-02 22:53

Re: Tips vid första kallkraschen

Inlägg av Guselrey »

Tack för svar! Satsar på att tejpa igen hålet och låta det vara undertryck i tunnan. Vad tror ni om övriga frågor då? Torrhumla och flaska vid så låg temperatur?
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Tips vid första kallkraschen

Inlägg av ecmik »

Varför inte lösa pellets när du har möjlighet till kallkrasch?
Guselrey
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 18
Blev medlem: torsdag 2016-06-02 22:53

Re: Tips vid första kallkraschen

Inlägg av Guselrey »

ecmik skrev:Varför inte lösa pellets när du har möjlighet till kallkrasch?
Kan man lita på allt all humle sjunker till botten då?
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Tips vid första kallkraschen

Inlägg av ecmik »

Japp, testa! Även utbytet från humlen blir bättre på det sättet.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Tips vid första kallkraschen

Inlägg av Judgecc »

ecmik skrev:Jag pluggar helt enkelt igen hålet (2a) med silikonplugg vilket suger ner locket i hinken lite med undertrycket, och det funkar skitfint hos mig.

Låter man hinken stå i rumstemp med pluggen några timmar innan kallkrasch så sväller den upp med övertryck inifrån också, men jag tycker inte det gör nån skillnad.
Smart.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Tips vid första kallkraschen

Inlägg av ecmik »

Guselrey skrev: Vad tror ni om övriga frågor då? Torrhumla och flaska vid så låg temperatur?
Man kan torrhumla i vilken temperatur man vill, men det blir sämre utbyte ju kallare temperatur. Men i ett Brew Strong-avsnitt en gång intervjuade dom en australiensisk bryggare som torrhumlade en skitgod (tydligen) APA i två omgångar, en varm och en kall och dom påstod att man kan få olika karaktär beroende på temperatur. Orka, tänker jag.. [emoji6]

Obsververa bara att kallkraschade humlepellets i primären hamnar på botten i jästkakan, alltså utbyte noll.. Så vill du torrhumla kallt måste du t.ex. ha humlen i påse eller torrhumla i fat.

På frågan om att tappa kall öl på tappningshink ser jag väl inga problem med egentligen, temperaturen stiger ju i flaskan inom några timmar ändå..? Jästen tar väl lite längre tid på sig att komma igång och skapa kolsyra efter kallkrasch, men det spelar nog ingen roll om du väljer att värma upp ölen i hinken eller i flaskorna. Det va dock längesen jag flaskjäste nu, så nån annan vet kanske bättre.
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 113
Blev medlem: tisdag 2014-12-16 05:04

Re: Tips vid första kallkraschen

Inlägg av bredsida »

Guselrey skrev:[...] flaska vid så låg temperatur?
Jag har gjort det. Jag primade med sockerlag som jag hällde i den kalla ölen. Sockerlagen stelnade när den åkte i. Lärdomen var att man skulle ha gjort en sockerlag med dubbelt så mycket vatten, typ 2 ggr sockrets vikt. Bortsett från det så var det inga problem.
Guselrey
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 18
Blev medlem: torsdag 2016-06-02 22:53

Re: Tips vid första kallkraschen

Inlägg av Guselrey »

Idag var det flaskningsdag. Hällde först i sockerlagen tappkärlet och förde sedan över det kalla ölet. Hade inga problem med att sockerlagen stelnade däremot hade lite av ölet frusit och blivit till en slush vilket jag inte lyckades få över i tappkärlet. Bestämde mig för att inte lägga någon större energi på att få över den knappa halvlitern utan vaskade det tillsammans med jästkakan och resterna av torrhumlingen. Ska nog kallkrascha i något högre temperatur nästa gång, försöka hålla det kring nollan. Angående torrhumlingen så bestämde jag mig för att ha kvar pelletsen i påsen genom kallkraschen. Nästa gång ska jag testa att torrhumla 4-5 dagar rätt ner utan påse och sedan kallkrascha ner humlen i botten.

En hävertfråga: Lägger ni bara ner häverten (auto-siphon i mitt fall) i primärkärlet vid omtappning? Alltså så intaget ligger i jästkakan? Känns svårt att hålla den ovanför bottensatsen och jag blev nöjd med resultatet denna gången men tänkte om man kraschar med mycket torrhumle i så det blir ett tjockt lager på botten, då borde det väl bli problem med suget om man bara lägger i häverten utan att hålla upp den ovanför?
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 216
Blev medlem: söndag 2014-07-06 13:54

Re: Tips vid första kallkraschen

Inlägg av Danisch »

Guselrey skrev: En hävertfråga: Lägger ni bara ner häverten (auto-siphon i mitt fall) i primärkärlet vid omtappning? Alltså så intaget ligger i jästkakan? Känns svårt att hålla den ovanför bottensatsen och jag blev nöjd med resultatet denna gången men tänkte om man kraschar med mycket torrhumle i så det blir ett tjockt lager på botten, då borde det väl bli problem med suget om man bara lägger i häverten utan att hålla upp den ovanför?
Jäser i 30L hink/kallkraschar i samma.
Köpt en hållare till min hävert som man klämmer fast i hinken och då behöver man inte hålla i hävert utan kan ställa exakt hur långt man vill ha den ner i fatet, funkar bra tycker jag!

http://shop.humle.se/utrustning/omtappn ... pumphavert
Användarens profilbild
Talnoy
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 41
Blev medlem: torsdag 2015-12-17 20:15
Ort: Burvik

Re: Tips vid första kallkraschen

Inlägg av Talnoy »

Guselrey skrev:En hävertfråga: Lägger ni bara ner häverten (auto-siphon i mitt fall) i primärkärlet vid omtappning? Alltså så intaget ligger i jästkakan?
Jag sätter en brädbit i framkant på hinken och kör ner häverten i hinkens bakkant. Den lilla koppen i botten på häverten har hindrat jästkakan från att följa med upp. Det är bara när jag torrhumlar stora mängder fritt i hinken som jag får hålla häverten en bit upp från botten.

Bild
Skriv svar