Serieproduktion!

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Serieproduktion!

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Inte för att jag är snål :shock: Men det bär emot att låta koldioxiden bara pysa ut när jag trycker öl mellan fat.
Väntade därför in att veteölen skulle torrhumlas innan jag tryckte över en Münchner Helles för klarning i ett fat med gelatin.

Bild

Gasen från tuben tryckte över ölen från fat nr 1 till fat nr 2, övertrycket från fat nr 2 går då över till fat nr3 med veteöl som då trycktes över till torrhumlingsfatet (fat nr 4).

Om ni undrar vad som puttrar i coolern i bakgrunden så är det en Barclay Perkins Draught Lager. Receptet hittade jag på http://barclayperkins.blogspot.se/2012/ ... rclay.html
Om den blir god har jag ingen aning om men bryggningen gick bra och jäsningen har inte påvisat några problem ännu.
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Serieproduktion!

Inlägg av Glugg »

Men va f-n? Fyra fat och tre coolers nu!? :-)

Sålt många mottrycksfyllare vad det verkar... Men faten ligger det ju arbetstid i också, jag vet.

Har du förresten funderat på prissättning för dylikt fat? ;-)
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Första Coolern köpte jag själv i samband med den här tråden http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=9155
Men eftersom jag medverkade i folkets val ifjol fick ju företaget köpa 2st till:wink:
Vill ju inte slita på min egen och det är ju alltid bra med en i reserv (som det heter när revisorn frågar)

Faten är jag helnöjd med och jag hade gärna tillverkat och sålt sådana, men dom skulle bli sketdyra eftersom det då skulle bli tryckkärl som skulle provtryckas och tvunget vara licenssvetsat (inte eget hittepåsvetsat som idag)
Det står ett fat till i den tredje Coolern :shock:

Fyllarna har sålt över förväntan, men tillverkas fortfarande på spilltid.
Den store vinnaren är Svenska staten, deras pålägg är fortfarande 25%.
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

Pilsnerkokaren skrev:
Faten är jag helnöjd med och jag hade gärna tillverkat och sålt sådana, men dom skulle bli sketdyra eftersom det då skulle bli tryckkärl som skulle provtryckas och tvunget vara licenssvetsat (inte eget hittepåsvetsat som idag)
Dom är fantastiska. Motsvarande finns inte att köpa för pengar vad jag kan se.

Okej jag tolkar det som att jag måste genast lära mig att hittepåsvetsa! :-)
Fyllarna har sålt över förväntan, men tillverkas fortfarande på spilltid.
Den store vinnaren är Svenska staten, deras pålägg är fortfarande 25%.
D.v.s. "alla" faktiskt, förvisso inom citat!Så oavsett vad man tycker politiskt, så tack för att du är entreprenör och företagare (Och säljer vitt).
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Borde det inte funka med att tillsätta lite socker/extrakt i fat 1 och låta jästen göra jobbet om man nu vill vara sniken med koldioxiden? Tar förvisso "lite" längre tid...
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Pilsnerkokaren skrev: Den store vinnaren är Svenska staten, deras pålägg är fortfarande 25%.
Minus ditt avdrag på 25% på allt material du köper :wink:
Björn Petersson
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Momsen är bara en pålaga på slutpriset. Ingen inkomst för min del, utan mer ett obetalt extrajobb jag har till staten :wink:
Jag driver in och förmedlar pengarna. Skulle inte kunden betala får jag ansöka om att få tillbaka momspengarna någon månad efter förlusten skett.

Systemet är som det är och jag gör så gott jag kan, inte mycket att ödsla magsyra på.
Skriv svar