Smutsig koldioxid i brandsläckare

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Jag fick just en snilleblixt på jobbet igår. Jobbar nämligen på brandstation och vi har alltid en herrans massa 12kg:s koldioxidsläckare i omlopp till våra utbildningar. "Slatten" blir alltid kvar (ibland t.o.m hälften typ), och vi tömmer dom rätt ut på gatan innan dom hämtas för påfyllning.

Jag skulle därför (utan stöldproblematik) kunna tömma ut slattarna för påfyllning av min egen CO2-flaska helt gratis!

Frågan är bara, dessa är ju långt ifrån tänkta för livsmedel.. Vet nån med säkerhet hur det funkar med livsmedelskvalitet på koldioxid (finns det något sånt)? Vet att det ofta tipsas om brandsläckare och brandkårer, men är det ens troligt att man skulle kunna få "ren" koldioxid ifrån ej livsmedelsklassade brandflaskor? Å andra sidan - påverkar smuts/oljerester gasen som avdunstar och går in i ölet?

Gissningar undanbedes.. [emoji6]
Användarens profilbild
magnda
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Smutsig koldioxid i brandsläckare

Inlägg av magnda »

Ska undvika att gissa. Det jag vet är att ja det finns absolut livsmedelsklassad co2. Vissa firmor använder sådan även till brandsläckare och annat andra inte. Hur man sedan ska veta? Använder själv ombyggd brandsläckare men är inte helt bekväm med det. Skulle kännas bättre med godkänd tub. Har dock aldrig faktiskt känt nån mistänkt lukt eller smak.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Denna fråga har diskuterats många gånger förut och jag vill minnas att det har framkommit att det är samma gas som i princip alla fyllare använder. För att den skall vara livsmedelsklassad så krävs det dock att utrustningen som används för att fylla är det. Om de som fyller era flaskor har det eller inte får du ta reda på. Är man orolig för ev. bieffekter så är det klokt att köpa co2 som är certifierad typ Biogon från AGA. Jag har använt kolsyra från brandsläckare till x antal hundra liter öl och aldrig märkt av någonting skumt, dock är det bara för eget bruk.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Livsmedelsgodkänd koldioxid ska vara spårbar, dvs det måste finnas ett batchnummer, ett bäst före datum, givetvis vilken gas det är och vem som har fyllt flaskan på en etikett som ska sitta på flaskan.
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av HaXXXeroviche »

Jag vågar inte svara på om gasen håller samma kvalitet, är förorenad eller i övrigt sämre än livsmedelsgodkänd gas. Dock vet jag att Magnus som driver bryggeributiken i göteborg fyller av en källa som inte levererar livsmedelsgodkänd gas. Denna har funkat ypperligt för samtliga kunder. Jag själv har en ful ovana att fylla mina tuber från 20kg gasflaskor som ej är livsmedelsgodkänd kvalitet. Jag har inte märkt några bismaker eller andra otrevligheter av "brandsläckargas"
Kör på men ta det försiktigt. Man kan få rejäla skador om det skiter sig när man flyttar från flaska till flaska.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Jag ringde Gbg Brandservice som levererar våra släckare, och han sa att han inte officiellt kan rekommendera kunder att använda den till livsmedel. Men han sa att det berodde på att dom återanvänder koldioxiden och då tappar den livsmedelssäkerheten. Men den är definitivt inte uppenbart skitig, utan hembryggare fyller sina släckare där idag (typ 200kr för 2kg).

Då är frågan om man vågar tömma slattarna ut våra använda utbildningssläckare. Han sa att dom är fräscha efter deras 10-årskontroll, men han kunde inte svara på hur de ser ut efter 5-7 år. Men va fasiken.. [emoji12]

Tack för tipset med säkerheten! Behöver i så fall en sån där överföringsmojäng, så får jag läsa på efter det!
mex165
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av mex165 »

HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

Oj. Det där filtret skulle jag aldriv våga använda ens för att hålla serveringstryck. Att fylla från annan flaska går smidigt om du har möjlighet att kyla ner din flaska i frysen. Går att fylla med hjälp av en vanlig hydraulslang eller rör. Gärna så kort som möjligt.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

HaXXXeroviche skrev:att fylla från annan flaska går smidigt om du har möjlighet att kyla ner din flaska i frysen. Går att fylla med hjälp av en vanlig hydraulslang eller rör. Gärna så kort som möjligt.

Måste man inte ha flaskan man fyller ifrån uppochner för att vätskan ska rinna över eller?
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

Brandsläckare har stigarrör så dom skall stå upprätt. Gasflaskan du fyller har inte stigarrör sp den skall också stå upprätt. Fyller man en brandsläckare eller gasflaska som har stigarrör skall den vara upp och ner. Googla lite på ämnet så finns det tjusiga bilder och bra beskrivningar.
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av bredsida »

HaXXXeroviche skrev:Brandsläckare har stigarrör så dom skall stå upprätt. Gasflaskan du fyller har inte stigarrör sp den skall också stå upprätt. Fyller man en brandsläckare eller gasflaska som har stigarrör skall den vara upp och ner. Googla lite på ämnet så finns det tjusiga bilder och bra beskrivningar.

Här: http://www.adelov.com/adaptrar/adaptrar.htm
Skrolla ner så ser man två bilder där de fyller Sodastreamflaska från stor koldioxidflaska resp. brandsläckare. Den gråa flaskan hänger uppochner, brandsläckaren står upprätt.
Som jag har förstått det så vill man låta flytande koldioxid flyttas från fyllningsflaskan till flaskan man skall fylla. Men vad vet jag, jag har inte provat!
Ovanstående motsäger iofs inte det HaXXXeroviche skrev.
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

Man vill flytta över vätska och ej gas. För att helt fylla tuben krävs det att flaskan som skall fyllas är rejält nedkyld eller att man sänker temperaturen i flaskan genom att tömma ut gas (ej vätska) ur flaskan i etapper. Att värma flaskan man tar gasen från hjälper även det. Ge er inte in i detta utan att förstå processen och riskerna. Koldioxid håller ca 50 bar i rumstemperatur och när gasen kokar är den ca -78 grader celsius. Riktigt lurigt om man inte är försiktig.
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av bredsida »

Spännande! Men lite OT iofs: varför skall brandsläckare (med stigarrör) vara uppochner när man fyller den? Kanske inses lätt :) men inte av mig i alla fall.
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

Eftersom du kommer att nehöva släppa kopplingen mellan flaskorna för att tömma ut gas ur flaskan som fylls. Annars tömmer du ut vätska (vätskan kommer att koka och övergå till gas som expanderar i en rasande takt).
mex165
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av mex165 »

Vet inte vad världsmästaren har för serveringstryck, men att tipsa folk om livsfarliga saker är iaf ett säkert kort...!
Skriv svar