Försockringsrast på 62 ºC och 72 ºC.

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Försockringsrast på 62 ºC och 72 ºC.

Inlägg av tomasharrysson »

Hej

Tänkte testa att köra två försockringsraster, en på 62 grader i 45 minuter och en på 70 grader 30 minuter.

Som det verkar så går beersmith bara på temperatur, inte tid.

Enligt programmet så blir 1 minut på 70 grader samma som 30 minuter, vilket inte stämmer, så hur gör ni för att räkna ut rätt SG i Beersmith?

Mvh Tomas
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Re: Försockringsrast på 62 ºC och 72 ºC.

Inlägg av niklas_n »

Jag antar att det är FG du menar? FG i bryggprogram är ju bara en grov uppskattning. Det beror på många faktorer och är nog väldigt svårt att räkna fram ett exakt FG.
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Precis, va de jag menade.
Brukar stämma väldigt bra om jag kör en temperatur dock, men ställer mig väldigt tveksam till deras uträkning när de gäller två olika temperaturer. Kanske får räkna på snittvärdet ? ;)
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Fg i Beersmith har inte stämt en gång för mig. Med delade beta och alfa vill BS ha fg till 1.015-1.018 där jag oftast hannar runt 1.010. Jag ignorerar fg-funktionen som inte borde vara med om den är så felaktig.
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Lindh skrev:Fg i Beersmith har inte stämt en gång för mig. Med delade beta och alfa vill BS ha fg till 1.015-1.018 där jag oftast hannar runt 1.010. Jag ignorerar fg-funktionen som inte borde vara med om den är så felaktig.
Precis min uppfattning, har en öl som jag vill ha runt 1.012, men som nu ligger på 1.017 bara för jag la till en rast till, så kanske hamnar rätt ändå.

Tack försvar alla!
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

En annan fråga Lindh, du som kört med två raster. Blir det någon märkbar skillnad eller är det bortkastad tid?
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

tomasharrysson skrev:har en öl som jag vill ha runt 1.012, men som nu ligger på 1.017
Nu är kanske 17 lite högt, beroende på öltyp förstås. Men handen på hjärtat, känner man skillnad på 10 eller 14, 8 eller 12°Ö? Jag kan ibland tänka att det fokuseras mycket på att ölen blir för söta om de inte jäser ut till minst 10°Ö. Det är väldigt stor skillnad på vilken jäst man använder. Jag har gjort öl som jäst ut till 6°Ö som vart riktigt fyllig i smaken och nån som var 15 som är snustorr. Nu senast delade jag en batch brown ale, den ena jäste med WLP002 till 11 och är riktigt fyllig i smaken, den andra jästes med Nottingham till 15 och känns mycket torrare.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

tomasharrysson skrev:En annan fråga Lindh, du som kört med två raster. Blir det någon märkbar skillnad eller är det bortkastad tid?

Jag använder rasternas olika tider för att styra förjäsbarheten istället för carapils eller dextrinmalt. Veteöl vill jag ha lite högre fg på tex och har då kortare betaamylase. Alfaamylasen är tillräckligt lång för fullständig konvertering. För mig att dela upp på 30min var eller 60min på 66 tar exakt lika lång tid med Braumeistern så det spelar ingen roll.
De två rasterna är i sitt optimala temeraturområde vilket jag tänker kan ge väldigt bra konvertering och kanske effektivitet men det sista är endast en teori jag har, inget jag läst.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Fyllighet (kropp), restsötma och munkänsla är tre helt skillda saker. Lågt fg kan visa på de första två vilket ibland vidar sig i tredje men det är ett samspel. Högt fg kan vara kvarvarande socker som jästen inte jäst ut men även sockerarter den inte klarar jäsa ut. Av den sista är det inte alla som vi uppfattar som söta. Dextriner ger munkänsla men inte nämnvärd sötma. Andra komplexa sockerarter ger sötma dock.
Ett öl med lågt fg kan ha stor kropp men det är vanligare att högt fg innebär.
Skriv svar