Danisch skrev:
Vaknade till nu mitt i natten, började läsa igenom hela tråden och vet inte om min fråga är relevant till ditt problem men hur gör du exakt efter 2-3 veckor när ölet är färdigjäst och det ännu inte är kolsyra i ölet.
Tappar direkt från fatet till flaska med flaskfyllare utan kolsyra i ölet/kolsyresätter med sockerlösning?
Eller tappar du först över ölet till typ Corneliusfat, trycker i koldioxid för att bilda kolsyra i ölet och sedan tappar på flaska när ölet är kolsyrat efter ex antal dagar det tar att bilda kolsyra?
Vill med mina frågor eliminera risker och säkra förfarandet vid tappning så jag kan sova igen

Vilka fantastiska människor det finns som hjälper en
Då ska vi se. Så här har mitt tillvägagångssätt varit:
Efter att ölen har fått jäsa i ett rum med totalt mörker i 20-22C under 7 dagar har jag öppnat locket till jäshinken och lagt det upp och ner på ett bord. Därefter har jag torrhumlat med den redan uppvägda humlen i ett glas/kopp, helt enkelt bara hällt i humlen och återigen satt dit locket ordentligt. Har även passat på att fylla på jäsröret med utspädd Starsan.
Därefter har jag låtit torrhumlingen pågå i ca 5-7 dagar under samma temperatur som vid första jäsningen.
Efter avslutad torrhumling har jag kallkraschat i 2-3 dagar vid en temperatur på 0-4C i kylskåp så att jäst och humle sedimenterat. Efter att ölen stått i kylskåp de där 2-3 dagarna har jag tagit fram ölen i rumstemperatur ca 2-4 timmar innan buteljering. Under tiden förbereder jag sockerlag gjord på dextros, kokar upp den under ca 10min och låter svalna till rumstemp. Sen diskar jag flaskorna med PBW, sköljer noga och desinficerar sedan genom att doppa dom i Starsannat vatten i diskhon, skakar lite och häller ut och ställer åt sidan (eftersköljer ej).
Efter det sätter jag dit den starsannade silikonslangen på jäshinken, låter locket med jäsröret vara på som under jäsning och tappar därefter över ölen till ett tappningskärl där sockerlagen redan finns. Halvvägs har jag försiktigt rört om för att blanda sockerlagen på nytt med ölen.
Efter det sätter jag dit den starsannade flaskfyllaren på tappningskärlets tappkran, öppnar tappkranen fullt, tar en flaska och sticker ner flaskfyllaren i botten så att flaskan börjar fyllas, väl fylld ställer jag den åt sidan och fyller resterande 5-10 flaskor och kapsylerar därefter samtliga med starsannade kapsyler.
När alla flaskor har varit klara har jag vänt upp och ner på flaskorna och ställt i en låda och sedan ställt dom på samma ställe som under jäsningen, dvs i total mörker och under 20-22C. Efter 1 vecka har oftast kolsyran varit färdig men har väntat 2 veckor innan jag ställt in några flaskor på kylning. De flesta flaskor står faktiskt forfarande i 20-22C, mest för att ölen blev skit och inte brytt mig om den.
Det blev ett långt inlägg men så här såg senaste bryggningen ut från början till slut. Tror inte jag glömt något
Edit: Jo, en tanke som slog mig. Kan temperaturen påskyndat oxidationen av ölen när jag har låtit flaskorna stå under 20-22C under flera veckor? Kanske ska flaskorna in i kylskåpet så fort tillräckligt med kolsyra bildats? Vilken temperatur bör flaskorna förvaras under i så fall?