Få in en fot på ett bryggeri

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Knegarn
Satsbryggare
Satsbryggare

Få in en fot på ett bryggeri

Inlägg av Knegarn »

Hej

Mitt första inlägg här på forumet, har dock följt er passivt i över ett år.
Är en entusiastisk hembryggare sen drygt ett år tillbaka. Har gått från att brygga min första sats från lilla köksbryggeriet till att brygga helmäskning i mitt Bk35 bryggverk. Har även köpt en hel del litteratur som jag läst med stort intresse och har snart byggt klart en kegerator.

Sökte till bryggeriteknikutbildningen i Ludvika men står tyvärr bara som 4:e reserv. Känner att bryggning verkligen är nåt jag vill arbeta med. Sitter därför och funderar på en plan B för att komma in i bryggeribranschen. Är det någon här på forumet som har några tips om hur man kan få in en fot på nåt bryggeri? Kanske någon har egna erfarenheter eller känner någon som jobbar på bryggeri trots avsaknad av formell utbildning. Tänkte sätta ihop ett CV och ett personligt brev och skicka ut till olika bryggerier och se om man kan få napp någonstans. Vad tror ni? Är det helt lönlöst..
Har automationsteknisk utbildning och har jobbat som drift/kontrollrumstekniker på fjärrvärmeverk i drygt tio år. Så vana från komplicerade processer och styrsystem m.m. saknas inte.

Blev ett långt första inlägg men alla tips och erfarenheter tas tacksamt emot!
//Håkan
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Få in en fot på ett bryggeri

Inlägg av Hugo »

Tror det är en bra idé att ta kontakt med så många bryggerier som möjligt. Till en början kan jag tänka mig att det blir en del "hund-göra" mot låg ersättning för att få in en fot. Marginalerna är extremt låga i bryggbranschen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Knegarn
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Knegarn »

Ja jag ska sätta mig ner och skriva ihop ett CV och ett personligt brev och skicka till i princip alla mindre bryggerier söder om Stockholm. Lite hund göra och dåligt betalt är inget som avskräcker. Hade varit så grymt att få arbeta med något som man brinner för. Bara att kavla upp ärmarna och göra nåt åt saken [emoji4]

Skickat från min iPad med Tapatalk
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hugo »

Lycka till - skriv gärna hur det går. Jag tror du ska va lite järv och besöka dom. Lätt att ett skickat brev försvinner.

ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Hugo skrev:Jag tror du ska va lite järv och besöka dom.

Tror inte att de är så förtjusta i stora, vilda mårddjur faktiskt. Ett rejält hipsterskägg kan nog vara en fördel dock.

Skämt å sido så har en hembryggarkollega precis börjat jobba på ett bryggeri i Gbg utan formell bryggutbildning, så det går att komma in om man är lite framåt och/eller har lite kontakter. Ett par års hembryggarerfarenhet och en SM-medalj är förstås ingen nackdel.
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hugo »

Ahh... Lite för slarvig i min stavning ser jag. Tur att man får en mild tillrättavisning [emoji12]

Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Dina kunskaper inom automation borde vara väldigt användbara. Läs på allt du kan kring tekniken som används i bryggeribranschen och erbjud dina tjänster med den vinkeln så borde du ha en bra ingång.
Knegarn
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Knegarn »

Har varit och besökt ett bryggeri häromdagen, tyvärr hade dom inget jobb att erbjuda men jag var välkommen att brygga med dom nån gång om jag ville. Ska besöka ytterligare ett bryggeri i min närhet om nån vecka. Kul att man får komma och presentera sig i alla fall [emoji1360] Man kan ju hoppas att ens gamla utbildning inom automation kan komma till användning ja!
Hipsterskägget är på plats sen ett par år tillbaka [emoji4] Står dessutom helt plötsligt som 1:a reserv till utbildningen så det är bara att hålla tummarna att en till hoppar av.

Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Vi hade en person som inte dök upp första utbildningsdagen, därmed ringdes nästa reserv in under veckan, kan vara bra att hålla den veckan öppen när utbildningen drar igång om du ännu är 1:a reserv då.

Boende är lite tajt i Ludvika, dock löste det sig för han som ringdes in och kunde komma, då jag satt med en egen lägenhet som kunde rymma 4-6 pers, den biten löser sig på plats om det blir av.
Knegarn
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Knegarn »

Tack för allt engagemang och input. Fick besked om att jag blivit antagen på utbildningen nu i morse så nu bär det av mot Ludvika på söndag [emoji4][emoji4]

Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Grattis! Hoppas du når ditt mål.
saltet
Torrhumlare
Torrhumlare