Ölen blir brun...
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Ölen blir brun...
Jag har haft precis samma problem i mina humledrivna öl fram till att jag skaffade fat. Jag testade det mesta men kom aldrig till rätta med problemet. Nu torrhumlar jag i fatet och buteljerar med Beergun, och det är nästan löjligt vilken skillnad det blir. För första gången sen jag började brygga smakar mina humlefokuserade öl som de ska göra, dvs. bättre än de ofta halvår gamla ipa som säljs på Systembolaget. Enormt tillfredsställande.
Om du inte har möjlighet att skaffa fat så är mitt bästa tips att torrhumla medan ölet fortfarande jäser och flaska så fort du bara kan efter att ölet jäst färdigt. Och var extremt försiktig med att exponera ölet för syre. Torrhumlingen gör det extra känsligt.
Jag har också testat syreabsorberande kapsyler men har inte märkt att de skulle göra nån större skillnad. Jag tror att problemet oftast ligger i torrhumlingen och/eller buteljeringsprocessen, och i så fall kan inte kapsylen göra speciellt mycket för att rädda ölet.
Om du inte har möjlighet att skaffa fat så är mitt bästa tips att torrhumla medan ölet fortfarande jäser och flaska så fort du bara kan efter att ölet jäst färdigt. Och var extremt försiktig med att exponera ölet för syre. Torrhumlingen gör det extra känsligt.
Jag har också testat syreabsorberande kapsyler men har inte märkt att de skulle göra nån större skillnad. Jag tror att problemet oftast ligger i torrhumlingen och/eller buteljeringsprocessen, och i så fall kan inte kapsylen göra speciellt mycket för att rädda ölet.
-
Illuminatus
- Vattenbehandlare

Ah okej, det kanske det inte gör nej. Min tanke är att strunta i sekundärt kärl för torrhumling och helt enkelt humla i primär, dock betydligt tidigare än vid mina andra bryggningar. Det ska jag definitivt prova!Pilsnerkokaren skrev:Ser ut som att du täckt upp det mesta.
Om du har litet eller större gasutrymmet i jäskärlet påverkar inte så mycket, inte vid primären iallafall. Den kommer att fyllas med co2 rätt så omgående.
Möjligen kan du fylla upp med co2 i jäskärlet efter du hällt i humlen för att minimera syreexponering.
Att fylla flaskorna med co2 efter fyllning är överkurs när du har syreabsorberande kapsyler, låter lite onödigt. Framförallt om du kolsyrejäser, då kommer både kapsyl och jäst förbruka syret.
Lycka till.
Sant, då struntar jag i det steget.
Vad tror ni om att göra någon lösning så att det är möjligt att torrhumla utan att öppna locket på jäskärlet?
-
Illuminatus
- Vattenbehandlare

Vad komiskt, det är precis det här tillvägagångssättet jag funderat på. Läste det på en amerikansk sida där en bryggare alltid torrhumlade i fat och tappade sedan över till flaska, så på sikt är det mitt mål och jag kan tänka mig att det blir himla brast1 skrev:Jag har haft precis samma problem i mina humledrivna öl fram till att jag skaffade fat. Jag testade det mesta men kom aldrig till rätta med problemet. Nu torrhumlar jag i fatet och buteljerar med Beergun, och det är nästan löjligt vilken skillnad det blir. För första gången sen jag började brygga smakar mina humlefokuserade öl som de ska göra, dvs. bättre än de ofta halvår gamla ipa som säljs på Systembolaget. Enormt tillfredsställande.
Det ska jag göra, tack för tipset
Illuminatus:
+Kapsylera på skum.
Finns inte i listan, ursäkta om upprepning av någon annans inlägg.
+Kapsylera på skum.
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Har du alltid tappat över i ett nytt kärl innan torrhumlingen ligger nog en hel del av problemet där.Illuminatus skrev: Ah okej, det kanske det inte gör nej. Min tanke är att strunta i sekundärt kärl för torrhumling och helt enkelt humla i primär, dock betydligt tidigare än vid mina andra bryggningar. Det ska jag definitivt prova!
Jag brygger simpelt med vanliga jäshinkar och hävert, inga fat, inga tankar med koldioxid. Jag har förvisso inte samma hållbarhet på mina humlebomber som de med fatanläggning men jag klarar mig alltid i månader snarare än veckor innan ölen är paj..
...men så tappar jag heller aldrig om ölen till något sekundär och ser inget skäl att göra det.Jag har gjort det en gång med ett barley wine och en gång med en långsamt jäsande mölska men annars jäser jag och torrhumlar jag alltid i samma kärl med hyffsad hållbarhet även i det välhumlade. Det kraftigast humlade brukar klara 2-3 månader innan de börjar märkas att det tappat påtagligt. Det mindre humlade håller länge. Drack bland annat 2014 års julöl så sent som i lördags då jag åt sillunch och den funkade fortfarande(relativt snällt humlad brown ale)..
Jag jäser, torrhumlar med fem dagar kvar innan flaskning och för sedan över till flaskningsfatet så plaskfritt som möjligt. Kommer möjligen investera i fat i framtiden men så länge jag brygger i storleksordningen 15-20L åt gången känner jag att mitt handhavande räcker för på en normal 15L-bryggning IPA/DIPA är det sällan mer än någon enstaka flaska som lyckats gömma sig längst in i garderoben eller så för att hinna åldras till det är dags att vaskas..
Retsticka men ingen taskvört
-
Illuminatus
- Vattenbehandlare

Hur får jag till skum när ölen är icke kolsyrad? Jag har aldrig fått till något påtagligt skum vid mina tidigare flaskningar.Glugg skrev:Illuminatus:
+Kapsylera på skum.
-
Illuminatus
- Vattenbehandlare

Jag skrev nog lite tokigt, nej jag har inte använt mig av sekundärt kärl vid torrhumling tidigare. Har torrhumlat i primärRadhusgrillen skrev:
Har du alltid tappat över i ett nytt kärl innan torrhumlingen ligger nog en hel del av problemet där.
Jag brygger simpelt med vanliga jäshinkar och hävert, inga fat, inga tankar med koldioxid. Jag har förvisso inte samma hållbarhet på mina humlebomber som de med fatanläggning men jag klarar mig alltid i månader snarare än veckor innan ölen är paj..
...men så tappar jag heller aldrig om ölen till något sekundär och ser inget skäl att göra det.Jag har gjort det en gång med ett barley wine och en gång med en långsamt jäsande mölska men annars jäser jag och torrhumlar jag alltid i samma kärl med hyffsad hållbarhet även i det välhumlade. Det kraftigast humlade brukar klara 2-3 månader innan de börjar märkas att det tappat påtagligt. Det mindre humlade håller länge. Drack bland annat 2014 års julöl så sent som i lördags då jag åt sillunch och den funkade fortfarande(relativt snällt humlad brown ale)..
Jag jäser, torrhumlar med fem dagar kvar innan flaskning och för sedan över till flaskningsfatet så plaskfritt som möjligt. Kommer möjligen investera i fat i framtiden men så länge jag brygger i storleksordningen 15-20L åt gången känner jag att mitt handhavande räcker för på en normal 15L-bryggning IPA/DIPA är det sällan mer än någon enstaka flaska som lyckats gömma sig längst in i garderoben eller så för att hinna åldras till det är dags att vaskas..
Vad avundsjuk jag blir på att det fungerar för dig. Jag har själv gjort processen väldigt enkel men det fungerar ändå inte.
Hoppas nästa bryggning blir bra, är väldigt nära på att ge upp bryggningen och köpa mina IPA i butik istället.
Nej det förstås - det måste vara skum fyllt av CO2. Annars är det ju direkt motsatsen till vad vi vill ha.Illuminatus skrev: Hur får jag till skum när ölen är icke kolsyrad? Jag har aldrig fått till något påtagligt skum vid mina tidigare flaskningar.
Jag kan inte säga med säkerhet då det beror på utrustning men du nämnde att blåsa med CO2 *efter* fyllning. Om du har någon form av beer-gun (eller bara ett rör) så prova att spruta in gasen under ytan istället tills du får bubblor ända upp. Funkar på vissa öl och då kan gasen inte försvinna.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Låter slabbigt om man inte har en kran/knapp på gasen som man kan finlira med.Glugg skrev: Jag kan inte säga med säkerhet då det beror på utrustning men du nämnde att blåsa med CO2 *efter* fyllning. Om du har någon form av beer-gun (eller bara ett rör) så prova att spruta in gasen under ytan istället tills du får bubblor ända upp. Funkar på vissa öl och då kan gasen inte försvinna.
Ge inte upp, om du berättar var du bor så kan du kanske vara med på en bryggning hos någon hembryggare i närheten. Alltid kul med sällskap.Illuminatus skrev: Jag skrev nog lite tokigt, nej jag har inte använt mig av sekundärt kärl vid torrhumling tidigare. Har torrhumlat i primär![]()
Vad avundsjuk jag blir på att det fungerar för dig. Jag har själv gjort processen väldigt enkel men det fungerar ändå inte.
Hoppas nästa bryggning blir bra, är väldigt nära på att ge upp bryggningen och köpa mina IPA i butik istället.
-
Illuminatus
- Vattenbehandlare

Just nu är jag bosatt i Karlskrona men drar med mig ett flyttlass till Södermalm, Stockholm i slutet av augusti och kommer stanna där på obestämd tid.
Egentligen inte min grej att ge upp saker men jag har så höga krav på ölen att jag tror det blir omöjligt att bli nöjd.
Egentligen inte min grej att ge upp saker men jag har så höga krav på ölen att jag tror det blir omöjligt att bli nöjd.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

De som brygger öl som du tycker om är inga gudar!
Förvisso kan det ta några år att hitta vad och varför det blir som det blir när man brygger, men en god öl är alltid värd att vänta på. I värsta fall får du köpa några under tiden du lär dig.
Lycka till
Förvisso kan det ta några år att hitta vad och varför det blir som det blir när man brygger, men en god öl är alltid värd att vänta på. I värsta fall får du köpa några under tiden du lär dig.
Lycka till
Det kan det säkert vara. Smalt applikationsrör rekommenderas. Jag lyfter ur när det når toppen - flödet är lågt och begränsas av regulatorn.Låter slabbigt om man inte har en kran/knapp på gasen som man kan finlira med.
Men jag försöker inte övertyga någon. Illuminatus verkade efterfråga en komplett lista på vad han skulle kunna göra så jag lade till. "Take it or leave it."
Kan man inte ha i lite "StarSan" i flaskorna, för att skapa ett skumlager att lägga kapsylerna på?Nej det förstås - det måste vara skum fyllt av CO2. Annars är det ju direkt motsatsen till vad vi vill ha.
Skummet kommer att innehålla syre, men -liksom vid släckning av brand med skum- hindra övrigt syre att komma förbi skummet.
Vaknade till nu mitt i natten, började läsa igenom hela tråden och vet inte om min fråga är relevant till ditt problem men hur gör du exakt efter 2-3 veckor när ölet är färdigjäst och det ännu inte är kolsyra i ölet.Illuminatus skrev: Hur får jag till skum när ölen är icke kolsyrad? Jag har aldrig fått till något påtagligt skum vid mina tidigare flaskningar.
Tappar direkt från fatet till flaska med flaskfyllare utan kolsyra i ölet/kolsyresätter med sockerlösning?
Eller tappar du först över ölet till typ Corneliusfat, trycker i koldioxid för att bilda kolsyra i ölet och sedan tappar på flaska när ölet är kolsyrat efter ex antal dagar det tar att bilda kolsyra?
Vill med mina frågor eliminera risker och säkra förfarandet vid tappning så jag kan sova igen
Är det jäsningen i primärfatet där du även torrhumlar du talar om i det jag citerar ovan eller är det redan tappat från primärfatet till typ corneliusfat som du sedan kolsyresätter på innan tapp på flaska?Illuminatus skrev:Temperaturen har legat stabilt mellan 18-20 grader under kolsyretillverkningen i ett rum med i stort sett totalt mörker.
Som sagt...nu kan jag inte sova...måste hitta roten till dina bruna öl...