Tillsätta jäst (Safbrew F2) vid buteljering ?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Margie
Satsbryggare
Satsbryggare

Tillsätta jäst (Safbrew F2) vid buteljering ?

Inlägg av Margie »

Har bryggt 4 batcher starka belgiska ale med jäst Belgian Abbey II (Wyeast 1762) och Trappist High Gravity (Wyeast 3787).
För närvarande står de på sekundärjäsning i ca 10-12 grader.

Vill höra lite om era erfarenheter att sätta till Safbrew F2 vid buteljeringen. Har aldrig använt tidigare och har ändå fått hyfsad kolsyra.
Jag vill inte ha explosion i flaskorna när man öppnar :( .
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Re: Tillsätta jäst (Safbrew F2) vid buteljering ?

Inlägg av Rocksolid »

Du behöver antagligen inte någon extrajäst. Dom flesta belgiska jäststammar är lågflockulerande och om du inte låter den ligga i tunnan ett par månader så ska det inte vara några problem. Se bara till att räkna ut korrekt mängd socker till kolsyran. Kör med bryggerisocker om du känner dig osäker på jästens pigghet.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Tillsätta jäst (Safbrew F2) vid buteljering ?

Inlägg av ekstedt »

Jag har använt någon enstaka gång som hängsle & livrem. Funkar bra, det är bara att följa instruktionerna. Flaskbomber är det sista du behöver bekymra dig om då den har sämre utjäsning än andra öljäster.

Frågan är om det behövs. I normalfallet skulle jag säga nej, men om exempelvis är uppe och sniffar på originaljästens alkoholtolerans (vilket man helst bör låta bli) så kan det vara en bra fösäkring.
Skriv svar