Skillnad IBU bok/beersmit

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
TommyP
Torrhumlare
Torrhumlare

Skillnad IBU bok/beersmit

Inlägg av TommyP »

När jag lägger in ett recept från boken brygg ditt eget öl i beersmith får jag ett IBU på dryga 70 jämfört med bokens 40.
Boken anger amarillo som 5% (antar att det är alfasyror). Maltmagnus anger 8,9% och beersmith tror på 9,2 :).
Hur gör jag för att träffa rätt IBU. Drar jag bara ner regeln i beersmith och använder de mängder som anges där?
Kan ju justera Alfasyran i beersmiths humle enligt maltmagnus angivelser för att pricka precis tänkte jag.
Rätt tänkt eller??
TommyP
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Skillnad IBU bok/beersmit

Inlägg av TommyP »

Och behöver jag öka slutgivan för att få rätt humlesmak i och med att jag i så fall drar ner på bittergivan?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Justera alfasyran på humlen i BS receptet och se till att du använder samma formel för att räkna ut IBU. Slutgivan ska vara samma då den inte bidrar med beska utan arom. (Inte helt sant men en förenkling av kylningen och 0 givan)
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Du behöver såklart justera de olika givorna så IBU bidraget blir samma.
Original Alfasyran gånger vikt delat på den nya alfasyran är lika med vikten för den nya givan.
Skriv svar