Missade sockret i koket
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Missade sockret i koket
Bryggde häromdagen en Belgisk Dubbel och insåg i samma stund jäsröret sattes i att jag glömt lägga i sockret i koket... Ett planerat abv på 7.8 hamnade istället på 5.7 (enligt Beersmith).
Går det att rädda abv:n genom att lägga i sockret i efterhand, kanske i sekundären? Hade planerat två veckor i primären och fyra i sekundär.
Går det att rädda abv:n genom att lägga i sockret i efterhand, kanske i sekundären? Hade planerat två veckor i primären och fyra i sekundär.
-
KonnichwaToYous
- Helmaltsbryggare

Re: Missade sockret i koket
Fungerar precis lika bra att lägga i det under high-krausen. Det är väldigt vanligt att man gör så för att på så sätt göra det lite lättare för jästen i början av jäsningen.
Ja eller precis efter krausen förespråkar jag.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Vad fint! Bör jag göra en sockerlag eller är det bara att dumpa ner sockret som det är? Funderar över eventuell infektionsrisk.
Koka det med minsta möjliga vatten. Svalna, rör om, häll i.
Eller låt vattnet gå upp till koktemp, tillsätt socker.
Eller låt vattnet gå upp till koktemp, tillsätt socker.
Om (när) jag glömmer att ha i sockret så brukar jag göra en sockerlag. Jag kokar den med lagom vatten, kokar i typ 5min för att sterilisera och låter den svalna i kastrullen under lock. Om du använder beersmith kan du läggatill vattnet i receptet och se hur det påverkar.
Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Klicka även i "add after boil" på sockret i BS. Du kommer få lite högre BU, ingen jätteskillnad men rätt ska va rätt 
Rocksolid Brewing
http://www.rocksolidbrewing.com
http://www.rocksolidbrewing.com