Extremt dålig effektivitet

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Extremt dålig effektivitet

Inlägg av Joelowe »

Ca 15 liter innan kok och 12,5 efter.
Ja det kan vara skönt att slippa silen. Jag kör med diptube i kokkärlet och kör med virlpool. Funkar sådär när det är mycket humle. Skall testa att köra mer bortfall i grytan
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Vilket syfte har du med whirlpoolen? Om det bara är för att separera bort humlen så skulle det va kul, om du har lust, att testa att lägga på 2-3L i receptet istället, och lämna kvar slabbet i kastrullen istället för att whirlpoola. Det är inte tungt att lyfta den mängden vätska, så då är det bara att hälla över det direkt till hinken efter det fått sjunka. Som sagt, i princip krångelfritt. Och mindre risk för att smuts åker med i vörten mellan kylning och jäsning.
Användarens profilbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Joelowe »

Ja absolut. Jag skall testa det. Kör med kulventil, men kan ta bort diptuben så hamnar skräpet under den.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Kör hårt! [emoji4][emoji1360]
Användarens profilbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Joelowe »

Tack för tips :)
Lai
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Lai »

Du säger att du gör starkare öl (över OG 1.060?). Detta innebär också sämre utbyte (även kallat effektivitet). Om du bara är ute efter att få ett högt utbyte är tipset att mäska och laka med högre andel vatten än du gör nu och sedan koka bort en stor volym.
Användarens profilbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Joelowe »

Ja man får sämre utbyte av starkare öl, men jag har även testat med svagare öl och fått dålig effektivitet med.
Ja man kan ju koka längre [emoji1303]
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Enkelt sagt så får du högre utbyte om du lakar mer. Speciellt om du satslakar då du bör köra minst 2 men helst 3 "satser". Bättre att laka mer och koka hårdare för att få bortkok. Men håll koll på SG under tiden du lakar. Du ska inte komma under 1010, ej heller ska laket hamna över 6 ph. Dessa för att inte få felsmaker i form av kärvhet etc.

Sen kan man ju alltid diskutera PH i din mäsk, vilket bör ligga runt 5.2. Men det är oftast en mindre bidragande faktor om du är nere på under 60% utbyte.
Användarens profilbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Joelowe »

Jag skall prova nästa gång och köra ett enkelt recept och sen köra flödeslakning för att se hur det blir
Användarens profilbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Joelowe »

PH ligger bra. Jag kör i mjölksyra efter behov. Behövdes inte i senaste brygden efter som det var en imperial Stout
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Rocksolid skrev:om du satslakar då du bör köra minst 2 men helst 3 "satser". Bättre att laka mer och koka hårdare för att få bortkok.
Ursäkta, men vad baserar du det på?
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Ja, du späder ju ut det befintliga sockret som är kvar i mäsken vid varje "sats" som du sedan tappar ur. Ju fler gånger du "satsar" desto mer utspädd mäsk får du.
När jag satslakade sänkte jag SG på mäsken med 0.10-0.12 vid varje "sats.

Som jag skrev, man kan hålla på "satsa" så många gånger man vill sålänge man inte understigen 1010 eller överstiger 6ph. Och det säger sig själv att ju närmare ner 1010 du kommer med lakningen desto mer socker får du i din vört och mindre kvar i dravet, som resulterar i ett högre utbyte.
Joelowe skrev:Jag skall prova nästa gång och köra ett enkelt recept och sen köra flödeslakning för att se hur det blir
Flödeslakning är att föredra om du frågar mig. Det är simpelt och sköter sig självt. Det enda du behöver göra är att hålla koll på SG medan den lakar.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Vill inte va gubbgrinig för det är väl rätt i sak, men att man "helst bör" köra 3 satser är väl inte självklart?

Dom flesta man läser om gör inte det, utan klarar sig alldeles utmärkt med att fylla på mäsken med en liten dos lakvatten i mäsken (för utnämning av volymerna) och sedan köra en påfyllning till. Man ska inte krångla till det om man inte behöver. Speciellt inte om man just börjat labba med satslakning.

Att koka hårdare är kanske inte heller en så bra rekommendation:

http://www.thebrewingnetwork.com/brew-s ... rmal-load/
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

När man lakar finns det tre saker att ta hänsyn till. Första är att sluta laka när vörten kommer ner till1010 SG, andra är att inte över stiga 6 PH och det tredje är att sluta laka när man har tillräckligt med mängd.

Om man tar hänsyn till dom två första kan man laka med hur mycket vatten man vill ända tills man antingen är nöjd med mängden, eller så kör man på mer mängd men måste då koka ner för att nå rätt OG i slutändan.
Om man sedan satslakar gör man olika många satser tills man har uppfyllt ovan kriterier. Flödeslakar man låter man det rinna tills man nått ovan kriterier.

Det enda jag menar är att med just satslakning så lämnar man oftast väldigt mycket socker kvar i dravet och därmed får ett sämre utbyte i procent.

Att koka hårdare var fel uttryck, man kan koka hårdare för att få mer maillard reaktioner och därmed får smaker, men man kan också få ett sämre skum i slutändan, samma sak med ett längre kok.

När jag satslakade/flödeslakade låg jag som oftast på runt 80% utbyte. Nu med Braumeistern hamnar jag alltid runt 97% ( såvida jag inte överfyller maltpipan, då blir det rätt mycket mindre).
Allting sammantaget med mina erfarenheter säger mig att det går bra att laka rätt mycket.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Det här är väl ett klassiskt dokument vad gäller satslakning skrivet av en amerikansk hembryggarguru för en del år sedan.

http://hbd.org/cascade/dennybrew/
Björn Petersson
Skriv svar