Jag har ett problem med att alla mina öl har blivit bruna med tiden. Min första helmaltsbryggd som jag gjorde för ett par veckor sedan var svingod efter 1 vecka på flaska. Efter 2 veckor såg jag antydan på en brun ton på ölet. Nu efter ca 4 veckor är ölen odrickbar. Den smakar knappt någonting och ser riktigt oaptitlig ut, dvs jag kommer vaska ölen. Likaså är det med min andra öl som nu blivit brun, dock har smak & doft bevarats bättre men den har börjat lukta dåligt. Typ som en disktrasa som varit med i matchen lite för länge.
Min tredje öl börjar nu också mörkna till och det är riktigt riktigt tråkigt att se ölen förändras på det här sättet med tanke på all kärlek, tid & pengar man lagt. Jag har varit ytterst noga med rengörningen dock har jag en teori att problemet sitter i flaskfyllaren. Vid senaste bryggningen demonterade jag den och upptäckte en del otrevligheter runt fjädern, pipen och rörets mynning. Ölen kan enligt mig kanske kontaminerats när ölet passerat flaskfyllaren och vidare ner i flaskan vilket resulterat i att ALLA mina 90 öl har blivit infekterade.
Riktigt klantigt att jag "glömt" rengöra flaskfyllaren ordentligt (jag har använt pbw men har inte demonterat den tidigare och där fanns det massa humle, jäst & malt rester)
Om vi ändå säger att min teori inte alls stämmer, vad kan ha hänt min öl och varför har precis alla flaskor blivit drabbade?
Jag vågar inte brygga fler öl innan jag fått klart för mig vad problemet är så att det kan åtgärdas.
Pust...
4 veckor gammal.