Bygga en "Vagga" att placera ett Corneliusfat på

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Carlsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Bygga en "Vagga" att placera ett Corneliusfat på

Inlägg av Carlsson »

Hej,
Jag söker lite idéer från mer kunniga om hur man enkelt (och billigt?) skulle kunna bygga en form av vagga att placera corneliusfat på för att öka effektiviteten vid torrhumling och sannolikt påskynda processen vid kolsyrning.

Min tanke är att bygga något i stil med en uppskalad variant av en sån här:
Bild
https://www.youtube.com/watch?v=UUZ8vrj-qzM

Hur skulle man kunna bygga en sån typ av vagga på ett enkelt sätt?
Användarens profilbild
vemsom
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Bygga en "Vagga" att placera ett Corneliusfat på

Inlägg av vemsom »

Brukar man inte säga att tålamod är den viktigaste ingrediensen när man gör öl?
Carlsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Carlsson »

Hehe, jo det har du nog rätt i. I det här fallet så är jag inte primärt efter att snabba på kolsyrningen, utan att effektivisera torrhumlingen.
Carlsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Carlsson »

För att förtydliga något så är jag ute efter tips på hur man enkelt får till den vaggande rörelsen, med hjälp av en elektrisk motor, och gärna utan att det låter för mycket under drift
tandkramstub
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av tandkramstub »

Att få till en vaggande rörelse är inte särskilt svårt, men förbehållen komplicerar det hela, såvitt jag kan se.

Ett Corneliusfat väger som bekant en hel del och jag antar att du inte fyller det hela vägen upp utan sparar ett utrymme på en liter eller två för att vätskan ska kunna röra på sig ordentligt. Detta gör ju att en rätt så stor vikt kommer i rörelse, vilket gör att man får gå upp i dimension på länkage och annat som ska hålla denna bångstyriga klump.

Du vill också att det ska vara ett billigt bygge, kostnaden beror mycket på vad du har för möjligheter att tillverka saker och vad du anser vara billigt.

Det sista förbehållet (eller önskemålet) är att den ska vara tyst. Hur tyst? Ska du ha den i vardagsrummet eller i ett förråd?

Det går säkert att fuska till något med träbitar från Byggmax, men ska man göra något lite mer seriöst och hållbart så ställer det lite högre krav och mer info om vad du vill ha. Har du möjlighet att svetsa och kapa stål? Måste det vara en vaggande rörelse? Hur mycket plats får den ta upp? Behöver du ha möjlighet att ha påkopplad kolsyra under "vaggning"?

Jag klurar gärna på sånt här, men behöver mer information :)
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

Håller med föregående talare, lite mer info behövs.

Jag har funderat på en liknande lösning men inte med en vaggande rörelse, utan¨
ett "stativ" som rullar fatet liggande.

Det borde gå att få till hyfsat enkelt och tyst. Min första tanke har varit att göra den av PA
rundstav, även en vaggande rörelse borde gå att åstadkomma, byggmaterial kan vara typ denna :

http://ironbill.se/product_info.php/cPath/175_61_254/products_id/1502

Ironbill har en massa kuliga saker, har inte handlat där ännu, hittade den nyligen, men
kommer garanterat att prova, nån annan som gjort det?

Jag gillar oxå att klura på sånt här, ge oss ett uppdrag med en bra beskrivning :lol: :lol:

Den vaggan som visas på filmen är lite "missvisande" det är ju en helt fyld behållare där vätskorna
har lite olika densitet. Det är något helt annat att vagga typ 16 liter bärs fram och tillbaka :shock:
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Det med en rullande rigg är nog rätt väg att gå.
2st parallella axlar med excentriska brickor/tallrikar i bägge ändarna som sitter monterade så att man får en vaggande rörelse borde vara relativt enkel att göra. Kruxet är väl att få ett lagom långsamt varvtal och att få axlarna att gå gå synkront.
Carlsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Carlsson »

Min tanke är i såfall att placera den i källaren, så visst oljud är väl OK.
Jag tänker mig mer ByggMax än att svetsa. Inte för att svetsa är uteslutet, men jag tänker att det blir onödigt krångligt/dyrt i förhållande till funktionen jag är ute efter.

Gjorde en principskiss i MS Paint (Förlåt! :wink: ) på en förhållandevis enkel konstruktionsidé, men som kanske ändå riskerar att bli lite halvdyr?
Bild

Det svåra blir nog som Pilsnerkokaren säger att finna en motor med tillräckligt lågt varvtal, som ändå är tillräckligt stark, till ett lågt pris.
Jag har en 3-fasmotor som tidigare varit till en ringpump, men jag misstänker (utan att ha kollat, då den är hemma och jag på jobbet) att varvtalet på den överstiger 1000/minut.
Så för att nyttja den skulle jag sannolikt först behöva att konstruera/köpa nån form av varvtalsgenerator, plus att jag skulle behöva nån form av reglering med olika storlekar på kugghjul/drev.

Kanske blir svårt att bygga en sån här tillräckligt enkelt och billigt sett till det jobb jag vill att den ska utföra.
tandkramstub
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av tandkramstub »

Jag vet inte riktigt hur du tänker med din skiss, men har du en idé så kör på :)

Ska du ner i de varvtal jag tänker mig, typ 10-20 rpm så känns det som att du måste ha en transmission av något slag. Det finns ju en uppsjö sk. gear motors, men dom har rusat iväg i pris på begagnatmarknaden sedan det började bli poppis att bygga robotar och grejor.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Jag har en idé.
Om du tar en planka och skruvar fast en 'pinne' under på mitten, så du får en vippbräda som du kan fästa fatet på. Sen två behållare i varsin ände på plankan, med en slang och en reverserbar pump mellan behållarna. Pumpen styr du med tilt sensor(er) eller mikrobytare, så den vänder håll när brädan har 'vippat'.
Mikrobytare är nog enklast. Om du har två i vardera ände på plankan, kan de fungera som en mekanisk H-brygga direkt, så när brädan tippat åt ena hållet, slår det paret mikrobrytare till plus och minus till pumpen. Pumpen pumpar vatten till den andra behållaren tills brädan tippar över och mikrobrytarna på andra sidan plankan då slår till (med minus och plus vända) och den börjar pumpa åt andra hållet.
Det fina med den här lösningen är att den mer eller mindre är garanterad att fungera och tar knappast mer än en halvtimme att snickra ihop med enkla verktyg.

http://www.ebay.com/itm/Mini-Motor-Water-Pumping-Reversible-Gear-Pump-Spray-Priming-Aquarium-DC-4V-12V-/311267253395

http://www.ebay.com/itm/2Pcs-Tact-Switch-3A-5A-250V-Microswitch-Round-Handle-3Pin-Ic-New-Diy-Develope-K-/301970737197
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Hmm... Ja, principen är ju liknande. Men även om den är 'enklare', tror jag att den blir svårare att bygga än min lösning. Eller kanske inte, vad vet jag... Känns iaf som det kan bli mer slabb och laborerande. Man måste ju få till ett kärl som håller tillräckligt med vatten i upptippat läge och tömmer i nertippat. Dessutom måste man få in uppsamlingkärlet under. Men det kanske inte är så svårt att få till. Man kanske kan få en känsla för hur mycket vikt som behövs och uppskatta hur långt/grovt rör man behöver/kan använda. Det är iaf ytterligare en snygg lösning :)
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

ta en hyffsad stark motor med ett lite högre vartal än det du vill ha så skaffar du en pwm dc motor styrning till den.
På motorn sätter du ett hjul och på hjulet borrar du hål, montera en stång i hjulet som du fäster i ena ändan på undersidan av vaggan andra sidan 'monterar du ett gångjärn.
Piece of cake
ska se om jag lyckas "ms-paint:a" nån form av bild
Senast redigerad av urkelme den måndag 2016-07-25 12:31, redigerad totalt 1 gång.
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

Om man borrar flera hål från centrum på hjulet och utåt ytterkanten kan man dessutom flytta armen som vaggar vagggan och på så sätt få mer eller mindre rörelse.
ett litet spännband runt vaggan och fatet så man säkrar det på plats så är saken biff
är man rädd för vikten på fatet ska förstöra motors lagring monterar man en axel som man lagrar upp för sig med kraftigare lager, och i ena ändan av axel monterar man motorn och i andra ändan hjulet.
Bilagor
Namnlös.jpg
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

@urkelme: Det är ju onödigt att motorn tar hela tyngden av fatet. Om du sätter gångjärnet i mitten av vaggan, istället för längst ut, så blir det betydligt mindre påfrestningar.
Men man måste ändå hitta en lämplig motor med utväxling, samt bygga lösningen (med axelkopplingar m.m.), vilket blir dyrare och mer komplext än att använda vatten och pump.

Edit: Bifogar en schematisk skiss
Bilagor
vagga.png
vagga.png (10.67 KiB) Visad 10956 gånger
Skriv svar