WLP677 innehåller saccharomyces?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare

WLP677 innehåller saccharomyces?

Inlägg av Askatasuna »

Jag bryggde en lätt berliner weisse igår, orkade inte snabba sura denna gången så pitchade WLP677 och tänkte låta den stå några månader.
Tidigare har jag kört WLP677 med US-05 men tänkte testa och köra WLP677 i först och låta stå några veckor och sen i med US-05.
Men jag har fått rätt tydlig jäsning nu som indikerar att där faktiskt är saccharomyces i WLP677 (WLP677 Lactobacillus delbrueckii Bacteria från White Labs) vilket jag inte trodde.
Jag tänkte låta den köra några veckor och sen se om jag fått någon sänkning av SG.

Har folk någon erfarenhet av detta?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: WLP677 innehåller saccharomyces?

Inlägg av ekstedt »

Ja, det är numera etablerat att lactokulturer från Wyeast och WhiteLabs kan vara kontaminerade med någon typ av jäst, troligen S. cerevisiae. Detta kontaminerngar har lett till vanföreställningen att man kan jäsa öl med 100 % Lactobacillus. Jag går in lite på detta i nedanstående inlägg, där det även finns relevanta länkar. Man kan också söka på "100 % lactobacillus fermentation" och få lite intressant läsning.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2015 ... myter.html
Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Askatasuna »

Ja jag hittade den också när jag sökte lite. Men ingen kunde ge ett rakt svar på om det är sacch eller inte i WLP677 men det verkar onekligen så. Jag låter den stå någon månad och sen får vi se vad som hänt.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Eftersom det rör sig om kontaminering så är det inte så lätt att säekrt veta exakt vilken jäst det rör sig om förstås. Men det troliga är väl att det är någon jäst som redan finns i labben, och därmed bör det vara Sach eller Brett. Hade det varit det sistnämnda så hade väl det noterats av de som har bryggt eller de som har kikat i mikroskop, så vi kan nog vara nästan helt säkra på att det är Sach.
Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Askatasuna »

Jag kan leva med det är brett också, jag låter den stå så får vi se vad det blir av den.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Historiskt var det ofta Brett i en berliner weisse. Personligen tycker jag fler borde brygga slika öl, alltså Lacto+Brett, inte på grund av historien utan av att det kan bli lite intressantare öl än alla dessa fruktvarianter.
Skriv svar