Tid för kokning.

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
handcraftbeer
Delmäskare
Delmäskare

Tid för kokning.

Inlägg av handcraftbeer »

Hej!
Här kommer en typiskt nybörjarfråga:
Från och med när börjar kokningen, alltså räknar man från och med 'rullande' kok eller tidigare 'typ sjudande eller små bubblande'?
Tänker mig att så fort man har ånga så börjar ju vätskan att reducera.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Tid för kokning.

Inlägg av bryggapa »

Koktiden har mer med humlegivorna att göra. Så starta tiden när första humlegivan åker i och det bör vara efter hot break.
Hot break är, när vörten börjar närma sig kok, så börjar proteiner samlas som ett skum på ytan och lägger sig som ett lock. Då måste man passa sig för at det kokar över! Det kan vara läge att sänka värmen och vara beredd med en sprayflaska med vatten. Efter 5-10 minuter bryts locket upp (man kan skumma av också med en hålslev) och då har man nått hot break.
Att tillsätta första humlegivan innan hotbreak är ett väldigt effektivt sätt att provocera fram ett överkok (fråga mig inte hur jag vet det).
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

bryggapa skrev: Att tillsätta första humlegivan innan hotbreak är ett väldigt effektivt sätt att provocera fram ett överkok (fråga mig inte hur jag vet det).
Ett tips är att tillsätta 2-3 pellets för att provocera fram hotbreak och rull i koket. Risk finns för överkok men om man rör samtidigt så går det alltid bra, förutsatt att man har en bit till grytkanten.

(Jag vet hur du vet.... [emoji12])
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

För att vara petig så är hot break (varmdruv) de här klumparna av koagulerade proteiner som uppstår efter att koket har pågått en stund.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

För att vara petig, så visst är det så. MEN man brukar även använda uttycket för att referera till just det här fenomenet vid uppkok också. Antagligen för att det är då som majoriteten av varmdruv bildas.
Om det är tekniskt 'korrekt' eller inte att använda det på det viset är inte särskilt intressant, eftersom det mig veterligen inte finns något annat uttyck att ta till och de flesta förstår vad som avses.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
handcraftbeer
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av handcraftbeer »

Ok!
Ville mest veta när man kan säga att kokningen har börjat.
Av svaren hittils så tolkar jag det som att det är innan man har fått 'rullande kok'!?
Kokar man bara för att tillsätta humle?

I mitt fall tar det 'ganska lång' tid innan jag har rullande. tänk 24liters kastrull på gammal gjutjärnsspis..
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

handcraftbeer skrev:I mitt fall tar det 'ganska lång' tid innan jag har rullande. tänk 24liters kastrull på gammal gjutjärnsspis..
Har du kokat på vedeldad spis nån gång? [emoji12] Vi har en på landet och man kan få fantastiskt drag i den om man eldar rätt. (sjukt varmt i köket också.)

Åter till ämnet. Du kan börja räkna alfasyra isomerisering av humle från att vörten uppnått ~80°C, men det är inte helt enkelt då det är en funktion av temperatur. Dessutom har vi avdunstning av försteg till DMS som också kan behövas ta hänsyn till. För att förenkla så brukar de flesta börja räkna kok och tillsätta första givande från att proteinskummet lagt sig o koket får ytan att röra sig. (Det är en vertikal omblandande rörelse i vörten vid ~100°C som definierar rullande kok) Men det är du själv som bestämmer när den punkten är nådd.

Kör hårt, brygg ofta.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

handcraftbeer skrev: Kokar man bara för att tillsätta humle?
Nej, och jag överlåter till dig själv att läsa på om detta och om grunderna i bryggning, finns exempelvis en SHBF-wiki för detta ändamål. Samt en massa böcker och annat. Jag tror du får ut mer av bryggandet då.

Angående ditt långsamma uppkok så skulle jag tipsa om att dela upp koket på flera plattor.
Skriv svar