Hjälp att identifiera bismak

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Ving
Nybryggare
Nybryggare

Hjälp att identifiera bismak

Inlägg av Ving »

Hej!
Jag har nyligen börjat med helmäskning och har totalt bryggt 5 gånger.

Bryggning 1 gjordes med biab metoden på färdigkrossad 5kg pilsnermalt och 0.5kg arome karamellmalt.
Jästes med 2 påsar w-34/70 som jag gjorde förkultur på 24 timmar innan.
Började jäsa vid rumstemp för att senare ett dygn efter tas ner till 12c.
Vid 1.018 höjde jag temperaturen till 18c i 3 dagar för att senare tappa till fat och lagra i 2c.

Då detta var min första helmaltsbryggning var det ganska många saker som jag missade, ölen fick en mörkare färg samt en rostad söt smak.
Inte så konstigt tänkte jag och trodde det berodde på karamellmalten.

Bryggning 2 gjordes med samma metod på 5.5kg pilsnermalt och utan karamellmalt denna gång.
Jästes med 2 påsar w-34/70 utan förkultur då jag lärt mig att man inte ska göra förkultur på denna typ av jäst, annars samma temperaturschema som föregående bryggning.

Denna blev mycket ljusare till färgen och smakade riktigt bra, inga konstigheter och en bra referens att jobba vidare på tänkte jag.
Inhandlade då en 25kg säck av castle malting pale ale malt och började i samma veva mala själv.

Bryggning 3 och 4 gjordes med ca 5.5kg pale ale malt och 0.2kg ljus karamellmalt.
I övrigt samma jäst som förut och samma temperaturschema.
Dessa har nu lagrats på fat i strax över en månad och har båda samma konstiga smak som första bryggningen.
Jag upptäckte nu också att en av mina hydrometrar visade väldigt fel (0.090 i vatten), samt att min stektermometer som jag använt när jag mäskat inte gick att lita på vid högre grader.
Bryggning 3 hamnade på FG 1.018 vilket kan vara resultatet av min felaktiga hydrometer.

OK tänkte jag, många felande faktorer så jag accepterade resultatet.
Införskaffade mig då en grainfather för att kunna få ett mer jämt resultat.

Bryggning 5 gjordes med lätthet i grainfathern på 5.5kg pale ale malt.
Samma jässchema som förut med skillnaden att jag rörde om jästen efter 30min i jäshinken när den blivit lite som en kräm.
OG 1.058 och FG1.012.
Smakade lite på denna förra veckan då den endast hade lagrats en vecka, känner tydligt samma konstiga bismak på denna...

Renlighet sköts med pbw och starsan så där tror jag inte problemet ska ligga.
Jag har även svårt att identifiera om det skulle vara dms eller diacetyl då jag inte har någon bra referenssmak till dessa.
Jag har aldrig mätt ph eller sysslat med vattenjustering då jag ofta läst att detta behöver man inte göra som nybörjare så länge som man har ett OK vatten.
Jag bor i Västerås och en gammal vattenprofil från 2011 ser ut såhär:

Alkalinitet, HCO3 79 mg/l
Klorid, Cl 22 mg/l
Kalcium, Ca 32 mg/l
Magnesium, Mg 4.6 mg/l
Natrium, Na 11 mg/l
Sulfat, SO4 20 mg/l

Jag har införskaffat mig alla typer av salter samt en billig ph-mätare från aliexpress för att kunna på ett ungefär veta vart mitt PH ligger under mäskningen.
Har kalibrerat den och den visar att mitt vatten håller 7.0 och min färdiga öl håller ett ph på 4.2.

Hur tycker ni som är mer erfarna av detta att jag ska gå vidare med min nästa bryggning?
Mycket tacksam för svar, är det någon som bor i området så bjuder jag gärna på en provsmakning om detta skulle hjälpa.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Hjälp att identifiera bismak

Inlägg av ekstedt »

Korta svaret: det är väldigt svårt att svara på
Långa svaret: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2016 ... stans.html

Det är knappast vattnet som är problemet eller lösningen i alla fall. Det där är ett utmärkt vatten som det är.
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pettersson80 »

Varför börja jäsa i ett dygn i rumstemperatur?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

pettersson80 skrev:Varför börja jäsa i ett dygn i rumstemperatur?
Ja, jag är också ganska frågande till detta. Min gissning är att det är den höga initiala temperaturen som är boven. Jästen producerar mycket saker under de första 36-48h då tillväxtfasen är, det är därför viktigare att ha temperaturkontroll då, än senare. Ett relativt vanligt knep är att tillsätta jäst i vört som är 2-3°C under jästemperaturen som sedan får stiga till jästemp.
Joakim44
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Joakim44 »

Japp, varför börja jäsa i rumstemp? Jag brygger bara lagers på vintern då kylvattnet från kranen är för varmt på sommaren & en hög initial jästemp kan ge bismaker. Sen har jag läst att Pale Ale-malt kan uppfattas som lite sur/besk, vilket kanske kan slå igenom om 100% PA jäses med en neutral lagerjäst?
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Det där är en rekommendation från jästtillverkarna som jag tror beror på att det annars är för lite jäst för en bra jäsning. Högre temperatur i början ger större tillväxt men riskerar också att ge oönskade smaker. Jag föredrar att snarare starta något under önskad jästemp men med mer jäst.
Ving
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Ving »

pettersson80 skrev:Varför börja jäsa i ett dygn i rumstemperatur?

Jag läste att det var bra för att få igång jästen ordentligt om man inte gör en förkultur.
Kan dock mycket väl vara boven i dramat.
Bryggde en pilsner i förrgår, startade jäsningen i 19c med termostaten satt på 12c.
Rehydrerade (?) 2 paket S-23 enligt fermentis anvisningar och dumpade i vörten.
Efter 24h såg jag klar aktivitet och efter 36h har ett fint bubblande skumtäcke skapats.

Är det bättre att låta vörten stå i jäskylen under natten tills den är ideal temperatur innan man tillsätter jästen?
Antar att man skulle kunna köra kylaren med isvatten för att få ner vörten direkt till 12c, men det är något som jag helst vill slippa.
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pettersson80 »

Jag brukar försöka få ner temperaturen till ett par grader under tilltänkta jästemperaturen. Kan hända att det tar lite längre tid för jäsningen att starta, men jag har sällan brottom.

Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
Användarens profilbild
Leon
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Leon »

Tycker också att det låter lite väl lite tid för jäsning av en lager. Det skadar inte att stå en vecka extra. Då en lsgerjäst jobbar saktare än en alejäst.

Samt att jag skulle avsluta med att höja upp tempen till 22c i 3dagar för att ge jästen en chans att jobba bort diacetyl och andra oönskade ämnen. Innan man kör kallkrash, lagring.
Skriv svar