Hej,
Brygger precis min första 10 L sats och min vört kokar för fullt, märker dock att 1 L har hittills avdunstat och ska precis ge sista humlegivarn. Hur kan jag kompensera för detta på bästa sätt? Receptet/instruktionerna som jag följer, som följt med från Malt Magnus, påstår att det går bra att hälla kallt vatten direkt från kranen när jag ska kyla ner vörten till 23 grader (jag har vörtkylare), är det en bra ide? Eller ska jag kanske hälla i kokande/80-graders nånting varmt vatten i koket sista minutrarna?
Hjälp! kompensera för bortkok
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Hjälp! kompensera för bortkok
Attans, nu har 2 L försvunnit och bara 8 L kvar, snabbt svar uppskattas enormt 
Ett bortkok på 2liter är lite högt. Jag har gjort som maltmagnus föreslår innan. Jag har även hällt i precis efter koket är avslutat..
Relax. Men ditt OG kommer att sänkas när du späder med vatten.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Relax. Men ditt OG kommer att sänkas när du späder med vatten.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
- vemsom
- Torrhumlare

Kallt vatten från kranen i Sverige bör inte vara några problem. Tillsätter du det dessutom i koket för att kyla är du ännu lite säkrare.
Är du väldigt nojig kan du givetvis koka vattnet innan och kyla ner det innan du tillsätter det. Det spelar ingen roll om du tillsätter det i koket (varmt) eller i jäshinken (kylt).
Är du väldigt nojig kan du givetvis koka vattnet innan och kyla ner det innan du tillsätter det. Det spelar ingen roll om du tillsätter det i koket (varmt) eller i jäshinken (kylt).
Tackar för svar, jag körde på enl. instruktioner och hällde i kallvatten direkt från kran, men inte så värst mycket. Kändes bara som om man riskerar att späda ut smakerna eller liknande, men så kanske inte är fallet? Oavsett hamnade OG lite förvånansvärt på 1.061. Hoppas nu bara jag inte får någon infektion, saftsilen var seg (som jag använder för att få bort de sista humleresterna och syresätta innan jäsning) så jag hjälpte lite dumt till med händerna (som dock var besprutade med Chemipro Oxi ett par tusen gånger).
Jag har nu kanske 8,2 L i jäshinken, antar att det inte är något större problem med det mer än att jag får några färre öl att njuta av
Jag har nu kanske 8,2 L i jäshinken, antar att det inte är något större problem med det mer än att jag får några färre öl att njuta av
- vemsom
- Torrhumlare

Man kan se det som att man späder ur smakerna men det är också så man får ett svagare öl (svagare öl kan komponeras lite annorlunda för att kompensera för munnkänsla mm, men inte nödvändigtvis).
Så Nej, det är inget problem att späda ut, det är samma sak som att mäska med mindre malt.
1.061 kommer ge cirka 6 - 6.5% alkohol beroende på utjäsning. Vilket beroende på öltyp är mer eller mindre sedligt.
Så Nej, det är inget problem att späda ut, det är samma sak som att mäska med mindre malt.
1.061 kommer ge cirka 6 - 6.5% alkohol beroende på utjäsning. Vilket beroende på öltyp är mer eller mindre sedligt.