Nybörjarfråga om fat
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Nybörjarfråga om fat
Jag och min bryggarkompis överväger att skaffa corneliusfat. Men en fundering, från mig som bara primat tidigare, är huruvida man måste fylla faten med öl eller om det funkar med halvfulla?
Vi gör rätt många mindre experimentbatchar just nu och de överstiger sällan 10 L. Funkar det att dra i 10 i ett 19-litersfat och kolsyra eller gäller det att fylla?
Skickat från min iPad med Tapatalk
Vi gör rätt många mindre experimentbatchar just nu och de överstiger sällan 10 L. Funkar det att dra i 10 i ett 19-litersfat och kolsyra eller gäller det att fylla?
Re: Nybörjarfråga om fat
Du behöver inte fylla hela fatet går alldeles utmärkt att köra 10liter i ett 20litees fat
- vemsom
- Torrhumlare

Går dock åt en del extra kolsyra att prima med för att undvika oxidation.
Varför inte köpa 9-litersfat om ni gör 9-litersbatcher?
Enklare att diska, tar mindre plats, får mindre headroom. Får bättre plats i kylen.
Enklare att diska, tar mindre plats, får mindre headroom. Får bättre plats i kylen.
Tackar!Prollin skrev:Du behöver inte fylla hela fatet går alldeles utmärkt att köra 10liter i ett 20litees fat
Priset i huvudsak. Eftersom ett 9-liters kostar samma som 18 är valet ur det perspektivet enkelt. Vi gör (och planerar att göra) större batchar än 20 också.vemsom skrev:Går dock åt en del extra kolsyra att prima med för att undvika oxidation.
- vemsom
- Torrhumlare

Köp 9-liters till test-batcher och 19-till större batcher om ni skall göra bådeock?
Bara för att ett par skor i 47 kostar lika mycket som 35 och foten får plats i 47an fast du har 35 i skor så köper man inte 47or.
Bara för att ett par skor i 47 kostar lika mycket som 35 och foten får plats i 47an fast du har 35 i skor så köper man inte 47or.
Om du nu envisas med att använda det fåniga uttrycket "prima", så bör det lämpligen användas på rätt sätt.vemsom skrev:Går dock åt en del extra kolsyra att prima med för att undvika oxidation.
Dvs. när man tappar öl på flaska, inte på fat.
Och man "primar" inte med kolsyra. Det gör man med socker i flaskor...
- vemsom
- Torrhumlare

Där går våra åsikter isär uppenbarligen isär.Rotsac skrev:Om du nu envisas med att använda det fåniga uttrycket "prima", så bör det lämpligen användas på rätt sätt.
Dvs. när man tappar öl på flaska, inte på fat.
Och man "primar" inte med kolsyra. Det gör man med socker i flaskor...
I min mening handlar "prima" (i det här fallet) om att fylla upp något i förhand. Ex.vis en pump med vatten eller fatet med kolsyra för att bli av med syret innan du fyller fatet med öl.
Jag kallar heller inte att kolsyra ölet på fat för prima, här handlade det om att fylla fatet med kolsyra före och således inte koslyrejäsning.
Det går för övrigt även att kolsyrejäsa på fat om man så önskar. Det måste inte göras i flaska.