Judgecc skrev: Mellanrummet får man lösa med pvc/silikon list om det behövs.
Jag har haft gummilist på originalfiltrena men med bac brewing-diskarna får den inte plats, de är större än original med andra ord. Jag beställde två dagar före Erik T och tror jag har ver 2, hittar inte specen på deras sida längre. Var inte problemet med ver 1 att själva maskorna (jaja borrade hålen) var för fina? Passformen är väl lite från maskin till maskin? Jag har tyvärr inte kunnat testa mina diskar i någon bryggning ännu.
Jo det stämmer nog. Vet att det var snack om sämre flöde igenom ver1 än orginalet.. Blir intressant när du provat nån banan öl med nya diskarna, då märks det väl tydligt om list hade hjälpt eller ej.. Jag har lyckats knyckla ena orginal filtret en del men har beställt list till att börja med nu. Får bli Bac diskarna senare.
Jag har inte använt dom någongång alls hittills. Får bli i april. Han har tagit bort datan på storleken på hålen men hittade en sida från 9e nov där någon fått ver 2 så det är nog den som gäller även för mig: http://www.dorst.co.uk/bacbrewing-custo ... aumeister/
fluke12 skrev:Beställde i helgen och nu är prylarna på väg. Det blev en lauter helixfilter med. Nån som testat den på Braumeistern?
Är intresserad av hur den funkar, har hört lite blandat, vissa säger att det går väldigt långsamt att tappa ur vörten. Tycker själv jag lämnar ganska mycket kvar i BM för att slippa få med för mycket gunk i kärlet, så om denna funkar bra är det ju klart intressant.
Fick hem filtren idag. Man kan tydligen köra på 2 sätt. Dels med den övre gamla silplåten vänd upp och ner och med 3 silar eller skippa den gamla och bara köra med med den nya övre silplåten och 2 silar.
Ni som reda skaffat grejerna, hur gör ni? Det känns ju lite overkill med dubbla övre silar.
LasseKongo skrev:Är intresserad av hur den funkar, har hört lite blandat, vissa säger att det går väldigt långsamt att tappa ur vörten. Tycker själv jag lämnar ganska mycket kvar i BM för att slippa få med för mycket gunk i kärlet, så om denna funkar bra är det ju klart intressant.
Det blir ett kok i helgen. Återkommer med recension då...
fluke12 skrev:Fick hem filtren idag. Man kan tydligen köra på 2 sätt. Dels med den övre gamla silplåten vänd upp och ner och med 3 silar eller skippa den gamla och bara köra med med den nya övre silplåten och 2 silar.
Ni som reda skaffat grejerna, hur gör ni? Det känns ju lite overkill med dubbla övre silar.
Jag körde med alla 4 plåtarna för det stod i "manualen", vet inte om det är nödvändigt egentligen. Såg ut att ge lite lägre flöde än normalt, men effektiviteten var det inget fel på när jag mätte efter mäskningen. Skall nog testa att utelämna den gamla silplåten nästa gång.
Kokade en Amarillo IPA idag med nya setupen. Helt otroligt bra! 6.5 kilo malt, kristallklar vört genom både mäskning och kok. Det tog dryga 30 minuter att tömma bryggaren med slangen, men allt var kristallklart! Bilder kommer så fort jag får ut dom ur luren...