Kyla fat på fest utomhus
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Kyla fat på fest utomhus
2 meter sytråd innehåller ca 2 cl öl ,den mängden lär inte kunna påverka ett normalt ölglas vare sig i temperatur eller i kolsyremängd.
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Ölen blir väl något varmare i en längre sytråd men jag brukar se till att stoppa ner sytråden i ett vattenbad jag har fatet i.ecmik skrev:Finns det inte också en risk för att det skummar mer när ölen ligger och blir varm i en så lång sytråd?
Jag körde med en kort sytråd (50cm) för att ha en enklare och lite "trevligare" tappslang utan en massa slangrynkor. Men det kanske blir på bekostnad av kolsyran om man inte väljer en längre sytråd som du säger!
Vad är en slangrynka?
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
När man rullar upp slang omlott i cirklar som man kan göra med en lång sytråd kallar jag i alla fall det för rynkor..Morgan skrev:Vad är en slangrynka?
-
MadManMacho
- Vattenbehandlare

Gör du? Aldrig hört det uttrycket. Är det ett vedertaget begrepp? (Obs, ingen sarkasm. Nyfiken)ecmik skrev:När man rullar upp slang omlott i cirklar som man kan göra med en lång sytråd kallar jag i alla fall det för rynkor..Morgan skrev:Vad är en slangrynka?
/// M
Skickat från min iPhone med Tapatalk
MadManMacho skrev:ecmik skrev:Hehe, nä det är knappast vedertaget.. [emoji1] Jobbar i brandkåren och där använder vi ordet "rynka" eller "rinka" (vet inte hur det stavas heller) när vi rullar upp slang i varv och slänger upp på axeln när vi ska lägga ut slang i trapphus. 5 rynkor = 5 varv på axeln.Morgan skrev:Gör du? Aldrig hört det uttrycket. Är det ett vedertaget begrepp? (Obs, ingen sarkasm. Nyfiken)
/// M
Då det ser ut precis som när jag rullar upp sytråden i varv om sytråden är lång, så blev det det ordet! [emoji12]
-
MadManMacho
- Vattenbehandlare

Jaha där ser man.
Jag som precis köpt in lite BAS 1 och BAS 4 bilar. Inte hört det förut dock.
Inte så konstigt, e nog "slang".. Höhö[emoji12]
Jaha! [emoji2] Vart håller du hus, om man får fråga?
-
MadManMacho
- Vattenbehandlare

Kan man förmoda att du är i Gbg med den humorn...? [emoji23]ecmik skrev:Inte så konstigt, e nog "slang".. Höhö[emoji12]
Typ Borås men jag pysslar egentligen inte med brandfordon. Jag köper allehanda grejor åt kommunen och dess bolag etc.
Hehe, kanske det.. [emoji6]
Okej, då vet du lite om branschen i alla fall! Då får jag passa mig med mina uttryck framöver.. [emoji12]
Okej, då vet du lite om branschen i alla fall! Då får jag passa mig med mina uttryck framöver.. [emoji12]