Party Cooler för vört & ölkylning!?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

falke
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Party Cooler för vört & ölkylning!?

Inlägg av falke »

Vilka Polsinelli kärl är det du använder?
Drakmark
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Drakmark »

falke skrev:Vilka Polsinelli kärl är det du använder?
Jag har inte kommit så långt att jag använt dem ännu, men det är samma som nämnts tidigare.

http://www.polsinelli.it/en/shop/drum-e ... urope.html

Sent from my iPad using Tapatalk
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av bredsida »

Joakim44 skrev:La ett spännband under/runt (spännbandet var också bra för att lyfta i dunken) men kommer i vilket fall hävertera ölen till ett annat jäskärl för flaskfyllning. En tappkran får man inte på jäsdunken man har i Party Coolern.
Jorå, man får faktiskt in en jäshink med tappkran. Jag köpte 30-liters jäshink och denna tappkran från Humlegården: http://shop.humle.se/utrustning/flaskta ... tapp-13-mm
Den kranen bygger inte så mycket ut från hinken.

Jag köpte en Andersson Party Cooler på Blocket häromdagen. Tänker mig brygga en lager snart. Tack för alla tips!
Joakim44
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Joakim44 »

Det var som 17!
Då ska du ge dig på att lyfta upp jäshinken ur coolern alltså? Lycka till med detta ganska riskfyllda projekt som kräver en del styrka & balans. Hävert tycker jag känns säkrare.
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av bredsida »

Joakim44 skrev:Det var som 17!
Då ska du ge dig på att lyfta upp jäshinken ur coolern alltså? Lycka till med detta ganska riskfyllda projekt som kräver en del styrka & balans. Hävert tycker jag känns säkrare.
Man gör som man vill :)
Jag har en 30-liters hink fylld med 19 liter lager nu i Party coolern. Det är spännband runt hinken och det är inga problem alls att lyfta i och ur.
LagerKing
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av LagerKing »

Bild

Typ snurr brickan "snudda" från ikea råkar passa perfekt som lock till partycoolern :)

Ska bygga en kegerator inom kort

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk[/quote]

På denna brickan borde det väl enkelt gå att sätta ett tapptorn.

Sen kan man väl montera en gasfördelare och en regulator och sätta en sodasteram på undersidan för serveringstryck?

Frågan är hur många fat man kan stoppa i?
Ett 9 liters och två partyfat?
3-5 partyfat?

Partyfaten ihop med pilsnerkokarens fatkopplingar borde väl gå att använda nästan rakt av som de är,eller?

Hmm, det känns som om man måste investera lite mer i denna materialspport :mrgreen:
Användarens profilbild
Engberg
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Engberg »

Bild

Bild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
biab bryggare
Ekens Bryggerisällskap
Bild
LagerKing
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av LagerKing »

Det ser snyggt ut.

Förmodar att det är ett 9 litersfat.
Hmm, man borde kunna få i två partyfat gissar jag på. Om man ställer dem på varandra.

Ser ut som om Jycken har en egen hörna i soffan också :D
Användarens profilbild
Engberg
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Engberg »

LagerKing skrev:Det ser snyggt ut.

Förmodar att det är ett 9 litersfat.
Hmm, man borde kunna få i två partyfat gissar jag på. Om man ställer dem på varandra.

Ser ut som om Jycken har en egen hörna i soffan också :D
Ah är ett 9 liters . Kan mäta invändig höjd i coolern så kan du mäta partyfaten

Haha nä de är kattens. Fast han ligger mest i rabatten...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
biab bryggare
Ekens Bryggerisällskap
Bild
LagerKing
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av LagerKing »

Om man har en perlick med restrictor på sitt torn, vad kan man då ha för tryck i fatet utan att det skummar om man kör med grov slang?
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av bredsida »

HaXXXeroviche skrev:Joakim44 bekymret är att stc:n styr temperaturen dit jag vill och om jag har ställt in den på 19,6 grader så blir altså ölet 19,6 grader då tempgivaren känner av ölets temperatur. Partycoolerns temstyrning styr ju bara temperaturen i coolern så att säga.
När jag kopplade om min var det 4 skruvar i botten till plastsargen längst ner. Efter stt man hade lossat dom kom man åt ytterligare 3 eller 4 skruvar som gömde sig bakom plastsargen. Därefter lyfte jag försiktigt upp ovandelen av coolern och säkrade den med snöre i taket. bottenplattan stod då kvar på bordet och det är på den kompressorn och kylfläkt sitter monterad. Är man allt för våldsam så kan man skada kopparrören där kylmedian cirkulerar mellan kompressor och vaporator. När man har en trevlig glipa mellan bottenplattan och ovandelen ser man klart och tydligt att jorden är kopplad till bottenplattan, nollan (blå) är kopplad på kompressorn och ledaren (brun eller svar, kommer inte ihåg) går vidare upp till controllpanelen. Jag klipte helt enkelt av ledaren och krimpade på en vanlig flatstifthona och satte den senare direkt till kompressorn. Kabeln till fläkten drog jag bara ut genom ett av kyllen och kopplade ihop med en 12v trafo.

Efter detta ingrepp går partycoolern konstant och kan inte avreglera när man stoppar stickproppen i väggen och där kommer behovet av en stc-1000 eller motsvarande in. Jag bygde in min stc i en projektlåda med c13 kontakter (tror jag dom hette iaf) och mic kontakt för givaren. Finns flera anvisningar om detta på nätet och även i detta forum.
Det tog mig inte mer än någon timma att plocka isär partycoolern och koppla om trots att jag inte hade en susning om hur det såg ut från början. Jag är väldigt nöjd över att kunna reglera temperaturen exakt. Hur stor betydelse det har vet jag ej men det känns bra!
Nu har jag också byggt om min Andersson Party Cooler så att kompressor och fläkt går igång när man sätter i sladden i väggen. Nu är den alltså kompatibel med en STC-1000 tex.
Beskrivningen ovan stämde inte riktigt i detalj med min cooler dock. För att öppna skruvade jag loss 4 svarta skruvar som fäste både den nedre plastsargen och bottenplattan. Jag lade min cooler ner på colvet och drog försiktigt ut bottenplattan en bit så man kunde kika in. Där fanns kompressor, fläkt, transformator och kontrollbox. Jag öppnade kontrollboxen och kollade hur det var kopplat.
Inkommande strömkabel: brun till AC-L1, blå till AC-N1, jord går direkt vidare till kompressorn och därifrån till bottenplattan.
Kabeln som går till kompressorn från kontrollboxen: brun till COMP, blå till AC-N2 och jord från ingående strömkabel.
Transformatorn matades från kontrollboxen med två röda kablar. Från transformatorn till kontrollboxen två vita kablar. I kontrollboxen sitter de röda på en kontakt på CN1, de vita på CN2.
Fläkten är kopplad till FAN på kontrollkortet.
Jag knipsade alla dessa kablar (utom jord) och kopplade ihop två bruna med en röd, två blå med den andra röda. De vita kopplade jag till fläktens kablar.
Efter att ha låtit kylen ligga ner skall man låta den stå några timmar innan man drar igång kompressorn.
Bilagor
kontrollbox
kontrollbox
Användarens profilbild
kangarooster
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av kangarooster »

Finns det någon party cooler med plats för ett 18 liters fat?

Tror det blir tajt med netonnets variant.

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall ... 429.13595/
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Det är väl i gru d och botten samma modell alla har? 9L-fa5 går ner, .en INTE 18L. Tror du mig inte får du väl ta med dig måttbandet till netonnet...
Användarens profilbild
kangarooster
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av kangarooster »

skyking skrev:Det är väl i gru d och botten samma modell alla har? 9L-fa5 går ner, .en INTE 18L. Tror du mig inte får du väl ta med dig måttbandet till netonnet...
Jag bedömer dig som trovärdig, tack!
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Rotsac »

skyking skrev:Det är väl i gru d och botten samma modell alla har? 9L-fat går ner,men INTE 18L. Tror du mig inte får du väl ta med dig måttbandet till netonnet...
Kan man tänka sig att det skulle kunna få plats en våg under 9 Litersfatet?

Vågen skulle då ha en display utanför kylaren, antingen via sladd, eller trådlöst
Då skulle man via en tabell man har tillverkat kunna översätta vikten till hur mycket öl det finns kvar i Corneliusfatet:-)
Skriv svar