Någon som har testat brygg 52?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Neklas123
Nybryggare
Nybryggare

Någon som har testat brygg 52?

Inlägg av Neklas123 »

Sprang på detta bryggverk som jag inte har sett tidigare.
https://www.blocket.se/landskrona/Brygg ... 246360.htm

Någon som har testat detta?
Eriksson
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Någon som har testat brygg 52?

Inlägg av Eriksson »

Det verkar vara rätt nytt. Läste om det i tidningen för någon dag sen.

"– Bryggverket kan producera maximalt 66 liter mäsk. Vi brukar dock brygga 52 liter, då detta passar till två jästankar på resp. 26 liter, där av namnet Brygg 52.
Nu har bryggarbröderna startat eget, Säby Brygghus AB, för att sälja både kunnande och sin maskin som kan konkurrera med bryggarbröderna Spendrups i smak men inte i volym."

http://www.dt.se/naringsliv/spendrupspe ... mabryggare
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av seasteel »

skånebryggaren skrev:-
Nu kan jag förstås vara helt ute och cyklar och i så fall ber jag om ursäkt, men du har precis reggat dig på två olika bryggar-forum och gjort exakt samma inlägg om detta nya skånska bryggverk....

Men det känns onekligen som smygreklam.....
/lasse
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av fluke12 »

Det ser ju riktigt bra ut! Kanske man skulle byta upp sig från min Braumeister 20....
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Fast allvarligt talat, den kostar lika mycket som en BM50 och ser inte alls ut att vara lika bra. Så vad är det som gör brygg52 till en bättre produkt?
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av fluke12 »

Den är ju ett par tusenlappar billigare. Styrprogrammet verkar ju klart vassare. Att importera recept och profiler från BeerSmith är ju coolt. Klarar 66 liter och 13 kilo malt.Stativet med möjlighet till att montera maltrörslyften och hjul.

Vad är det enligt dig som gör den sämre än en BM50
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Den kostar visserligen 2000 mindre. Men om jag inte missförstått det hela är den mindre. BM50 är egentligen 86 liter stor.
Den ser lite väl hemsnickrad ut för dom pengarna, men som du säger har den vissa andra fördelar. Styrsystemet vet jag inte om det egentligen betyder speciellt mycket, kanske är lättare att använda, kanske inte.
Att få på hjul kan ju också vara bra för vissa.

Kvalitetsmässigt ser den sämre ut och (om) den nu är mindre är klara nackdelar.
Dom viktiga fördelarna är effekten som är 4kw på två element mot BM50's 3.2kw och maltrörslyften enligt mig.

Ville egentligen bara skapa en mer nyanserad debatt kring denna då tidigare inlägg bara öste positiv kritik plus han som gjorde reklam för den.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Braumeistern har en inbyggd kontrollenhet, Brygg 52 kräver ju en PC till för styrning. Om vi ska jämföra priset enbart. Annars så tror jag de bägge klarar av att göra bra öl även om jag tycker att man åker en viss snålskjuts på BM konstruktionsmässigt. Angående kokstyrka så ser jag inget problem med de 3200w som BM50 har, jag kokar ca 72l i denna film: https://www.youtube.com/watch?v=Xm6EL6wt7jw
Däremot smidigt att det är uppdelat på två sladdar, hade jag gärna sett som variant på BM50.
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av fluke12 »

Jag laddade hem styrprogrammet och måste säga att det var otroligt smidigt.
Manualerna är riktigt bra. Finnishen verkar däremot inte vara i BM klass.

Att det är svensktillverkat känns bra för mig.

Är det någon som skaffat en ännu?
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Lindh skrev:Angående kokstyrka så ser jag inget problem med de 3200w som BM50 har, jag kokar ca 72l i denna film: https://www.youtube.com/watch?v=Xm6EL6wt7j
Att hålla kok är inga problem i BM50, speciellt med huvan. Att komma upp i kok från mashout tar åt helsike för lång tid. Kör med en extra 2kw doppvärmare just nu.
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hjulbult »

Rocksolid skrev:Att hålla kok är inga problem i BM50, speciellt med huvan. Att komma upp i kok från mashout tar åt helsike för lång tid. Kör med en extra 2kw doppvärmare just nu.
Det är väl just för detta syfte Spiedel säljer dessa eller?

http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... itt-3-2-kw

Men visst vore det kanske smidigare med dubbla inbyggda element.

MVH
//JN
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hjulbult »

Angående Brygg52 så begriper jag inte att man konstruerar ett bryggverk avsett att tillverka 52L ÖL som bara kan ta 13kg malt? Varför inte bättra på maltkapaciteten en smula och skaffa sig en konkurensfördel gentemot Braumeister där den har en svaghet?

Jag finner även den optimerade volymen på 52L en smula märklig, de flesta hembryggare som blitt så pass avancerade att de skaffar sig ett dyrt bryggverk och vill göra lite större volym brukar vilja göra 2st Corneliusfat 19x2=38L. Förvisso kanske det går få ut tre fat ur den här maskinen? Men då blir i så fall 13kg malt än mer otillräckligt. Sen tror jag även målgruppen som vill göra 3fat per batch är mera begränsad.

Jag önskar ett färdigt bryggverk med följande egenskaper:

- Optimerat för att tillverka 2x19 = 38L färdig ÖL (med optimerat menar jag optimerat alltså inte för stort så det blir klumpig att hantera och diska)
- Variabel maltmängd mellan 5-18kg (Då räknar jag med en effektivitet på runt 75-80% på ett ungefär)
- 2x3,5kW där effekten kan styras för att optimera uppvärmningstider och även kontroll för lagom hårt kok.
- Ett grymt styrsystem, gärna användargränssnitt i både i dator och mobil så man kan programera in och hålla koll på allt via WiFi.
- Byggkvaliten skall självklart vara av Braumeisterklass vilket får anses som måttstocken för hemmabryggverk.

Tillbaka till ritbordet och återkom tack, köparna står på kö ;-)

MVH
//NJN
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Hjulbult skrev: Det är väl just för detta syfte Spiedel säljer dessa eller?

http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... itt-3-2-kw

Men visst vore det kanske smidigare med dubbla inbyggda element.

MVH
//JN
Nej, den är gjord för att använda tillsammans med deras mustgrejer enligt en tysk återförsäljare.
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Inlägg av martinb »

seasteel skrev:Men det känns onekligen som smygreklam.....
/lasse
Det är helt rätt och inlägget har raderats. Det är en av upphovsmännen till bryggverket som skrivit inlägget utan att vara öppen med detta.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av fluke12 »

Hjulbult skrev:Angående Brygg52 så begriper jag inte att man konstruerar ett bryggverk avsett att tillverka 52L ÖL som bara kan ta 13kg malt? Varför inte bättra på maltkapaciteten en smula och skaffa sig en konkurensfördel gentemot Braumeister där den har en svaghet?

Jag finner även den optimerade volymen på 52L en smula märklig, de flesta hembryggare som blitt så pass avancerade att de skaffar sig ett dyrt bryggverk och vill göra lite större volym brukar vilja göra 2st Corneliusfat 19x2=38L. Förvisso kanske det går få ut tre fat ur den här maskinen? Men då blir i så fall 13kg malt än mer otillräckligt. Sen tror jag även målgruppen som vill göra 3fat per batch är mera begränsad.

Jag önskar ett färdigt bryggverk med följande egenskaper:

- Optimerat för att tillverka 2x19 = 38L färdig ÖL (med optimerat menar jag optimerat alltså inte för stort så det blir klumpig att hantera och diska)
- Variabel maltmängd mellan 5-18kg (Då räknar jag med en effektivitet på runt 75-80% på ett ungefär)
- 2x3,5kW där effekten kan styras för att optimera uppvärmningstider och även kontroll för lagom hårt kok.
- Ett grymt styrsystem, gärna användargränssnitt i både i dator och mobil så man kan programera in och hålla koll på allt via WiFi.
- Byggkvaliten skall självklart vara av Braumeisterklass vilket får anses som måttstocken för hemmabryggverk.

Tillbaka till ritbordet och återkom tack, köparna står på kö ;-)

MVH
//NJN
Ja det där låter ju klart bättre!
Lite mer pulver på elementen är ju en fördel. Har man ändå ett 400v 16 A uttag så är det ju bättre! 3 element x3 KW skulle ju fixa till all varmning blixtsnabbt.
Styrsystemet tycker jag redan verkar bra!
Skriv svar