botulism?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
robins
Delmäskare
Delmäskare

botulism?

Inlägg av robins »

Hej! Vilka risker finns det för botulism i samband med hembryggning?
Om jag kyler vörten med vattenbad och kylklamp tar det ju ett litet tag innan vörten är kall och detta fick mig att tänka på botulism.

Finns det moment i ölbryggning som kan medföra botulism? Eller kan jag dricka mina öl utan att oroa mig för detta?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: botulism?

Inlägg av Bee »

Sök på homebrewing beer botulism på Google eller botulism här i forumet för mer information, men kort sagt så har öl för lågt pH för att botulism ska få fäste.

Vi (mänskligheten) drack öl i århundraden för att det är säkert och godare än gyttjevatten. :-)
robins
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av robins »

Bee skrev:Sök på homebrewing beer botulism på Google eller botulism här i forumet för mer information, men kort sagt så har öl för lågt pH för att botulism ska få fäste.

Vi (mänskligheten) drack öl i århundraden för att det är säkert och godare än gyttjevatten. :-)
Tack. Och om det tog ca 2 dagar innan det började bubbla i jäsröret så innebär inte det heller ökad risk? ett paket US West Coast (Mangrove Jack´s M44) 10 g till 10l öl och kraftiga skakningar i 30 sek.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Nejdå, hade någon hembryggare drabbats av botulism, så hade du känt till det.
Möjligen så tillsatte du för lite eller för trött jäst initialt, därav den långa tiden innan du såg bubblor.
robins
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av robins »

Bee skrev:Nejdå, hade någon hembryggare drabbats av botulism, så hade du känt till det.
Möjligen så tillsatte du för lite eller för trött jäst initialt, därav den långa tiden innan du såg bubblor.
Och då blir genast min slutsats att botulism kunnat få fäste under dessa två dagar innan jästen fått chansen att göra sitt. :(
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Ah, så du tror jästen fungerar som en lampknapp. På eller av, beroende på bubblandet i jäsröret. :-P

Jästen börjar jobba direkt, men jag tänker inte redogöra för allt som händer utan hänvisar till att läsa på lite om jäst och jäsprocessen istället. Sök på forumet, Google eller SHBFs wiki är ett tips.
mattias hellstrom
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av mattias hellstrom »

Ölprofessor Bramford påstår att inga patogener kan överleva i öl, det verkar inte riktigt sannt.

http://beerandwinejournal.com/botulism/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22004814
http://suigenerisbrewing.blogspot.se/20 ... rvive.html
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Risken för Botulism bör vara mer eller obefintlig om man kan undvika att jäsa i potatishinken (odiskad) eller att förvara alla sina bryggprylar i jordkällaren. Grönölen är steril när den är kokt och har man bara rimligt rena grejer ska det inte vara några problem. Risken för vildjäsning är betydligt större.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Pilsnerkokaren skrev:Risken för Botulism bör vara mer eller obefintlig om man kan undvika att jäsa i potatishinken (odiskad) eller att förvara alla sina bryggprylar i jordkällaren. Grönölen är steril när den är kokt och har man bara rimligt rena grejer ska det inte vara några problem. Risken för vildjäsning är betydligt större.
Steril är den inte, men hyggligt desinficerad. Det är det låga pH:t, alkoholen och humlen som gör det färdiga ölet till en ogästvänlig plats för patogener. Risken finns att t.ex. botulin bildas vid no chill framförallt, särskilt om man lagrar vörten längre tider och utan kylning. Risken må vara väldigt låg även då, men konsekvenserna kan isf bli ödesdigra.
Att använda no chill och pitcha jästen dagen efter bör vara tämligen riskfritt.

Det har diskuterats förut om jag inte minns fel och att alkoholen är det som är mest riskbetonat i hembryggd (och även kommersiell) öl, är säkert de flesta överrens om :)
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Skriv svar