Partystar m partyfat - syntax error!!
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Partystar m partyfat - syntax error!!
Nu har jag provat partystar, jag fick först en, den läckte som ett såll och spottade ut skum. Fick en ny snabbt och enkelt från MM, den beter sig på samma sätt. Detta leder mig till att tro att jag måste rimligen göra något fel.
Vad det är vet jag inte, så jag förklarar förloppet hur jag gör vid användande, från start av bryggning till användande av partystar:
Brygger, jäser, primar, tappar på partyfat, lagrar, trycker i partystar enligt instruktioner på kartong, det skummar utav helvete vid de 3-4 första 1/2-litrarna minst och läcker som ett såll både i packningen och vid munstycket.
Har inte co2 i.
Jag vill ju gärna använda detta smidiga verktyg, men som det är nu så är det inte kul.
Vad gör jag för fel?
Vad det är vet jag inte, så jag förklarar förloppet hur jag gör vid användande, från start av bryggning till användande av partystar:
Brygger, jäser, primar, tappar på partyfat, lagrar, trycker i partystar enligt instruktioner på kartong, det skummar utav helvete vid de 3-4 första 1/2-litrarna minst och läcker som ett såll både i packningen och vid munstycket.
Har inte co2 i.
Jag vill ju gärna använda detta smidiga verktyg, men som det är nu så är det inte kul.
Vad gör jag för fel?
-
MadManMacho
- Vattenbehandlare

Re: Partystar m partyfat - syntax error!!
Hänger inte riktigt med vart du menar att det läcker. Både mellan gummipluggen och stigarröret och mellan själva kranhuset och fyllröret?
Iaf, testa att släppa ur all kolsyra ur fatet innan du sätter i kranen. Sedan sätter du i en kolsyrepatron i kranen och ställer in ett svagt serveringstryck. Det är mycket känsligt det där med serveringstryck. Se också till att ölen är så kall som möjligt. Hjälper inte detta så kan det ju kanske vara så att du har alldeles för mycket kolsyra i ölen.
Om du testar mitt förslag så hör gärna av dig med resultatet.
/// M
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Iaf, testa att släppa ur all kolsyra ur fatet innan du sätter i kranen. Sedan sätter du i en kolsyrepatron i kranen och ställer in ett svagt serveringstryck. Det är mycket känsligt det där med serveringstryck. Se också till att ölen är så kall som möjligt. Hjälper inte detta så kan det ju kanske vara så att du har alldeles för mycket kolsyra i ölen.
Om du testar mitt förslag så hör gärna av dig med resultatet.
/// M
För högt tryck låter det ju som. Det sägs att man ska prima mindre per liter i partyfat än i flaska. Jag har ingen aning vad den fysikaliska förklaringen till det skulle kunna vara men jag har hört det.
Som MMM säger du får nog räkna med att använda co2 patron till partystar. Försök prima lite mindre och använd patron....
Tunnt med keg lube/armaturfett/vaselin på gummiytorna som ska täta kan ge ett litet plus.
Sen är det helt klart lite knivigt med fat och skum... erfarenhet!
Som MMM säger du får nog räkna med att använda co2 patron till partystar. Försök prima lite mindre och använd patron....
Tunnt med keg lube/armaturfett/vaselin på gummiytorna som ska täta kan ge ett litet plus.
Sen är det helt klart lite knivigt med fat och skum... erfarenhet!
-
MadManMacho
- Vattenbehandlare

Den lägre primingen tror jag kommer ifrån att faten inte är gjorda för med än 2,5 bar. En kraftig priming i samband med för varm lagringstemp kan resultera i att fatet slår sig. Använder man MMs säkerhetspropp är det ingen fara iom att den löser ut vid 2,5 bar.
///M
///M
-
daniel_mankler
- Helmaltsbryggare

Jag har använt Partfat några gånger. Första gången primade jag som vanligt. Jag använde också säkerhetsventilen så jag trodde att jag var safe, men jag fick mycket skumm och det var nästan svårt att hälla upp en öl. Andra gång halverade jag primningen från 5g/l till 2,5g/l och det fungerade mycket bättre. Prova och se hur det fungerar för dig.
off topic, men vad gör man med säkerhetsventyl?trycjer man ner den samma som den vanlig?
jag primar med 10gr för hela partykeg och har inte haft problem yet
Sent from my SM-G903F using Tapatalk
jag primar med 10gr för hela partykeg och har inte haft problem yet
Sent from my SM-G903F using Tapatalk
-
le temps ne respecte pas ce qui se fait sans lui
le temps ne respecte pas ce qui se fait sans lui
-
MadManMacho
- Vattenbehandlare

Ja den pluttar du ner i fatet som vanligt. Har man jätteproblem med skumbildning så kör med flexitap ist så kan man koppla på en picnickran med sytråd.
Tack för svaren!
Provar med ,mindre primning i nästa bryggning. Lägga sig på 3g/l låter rimligt.
Drog ur tappen och fick varken läckage eller skum efter. I och med att det skummat så jävligt tidigare så har det varit svårt att veta min/max på co2 kranen. Det har gjort att jag haft den på max vid koppling. Skumfest direkt. Nu åtgärdat!
Provar med ,mindre primning i nästa bryggning. Lägga sig på 3g/l låter rimligt.
Drog ur tappen och fick varken läckage eller skum efter. I och med att det skummat så jävligt tidigare så har det varit svårt att veta min/max på co2 kranen. Det har gjort att jag haft den på max vid koppling. Skumfest direkt. Nu åtgärdat!