Hej,
Jag har precis bryggr min första lager. Jag jäste primären i c:a 2 veckor i 12 grader.
Tappade om till sekundär som nu stått i 16 grader i 4-5 dagar.
Det jag nu undrar är: Jag har tänkt tappa upp på fat och lagra ölen där i 30 dagar enligt info jag läst mig till.
Jag har däremot inte funnit info om vilken temperatur jag bör hålla under lagringstiden, samt om jag ska trycksätta fullt ut under denna period.
Kan jag tappa på fat, få ner tempen till närmare 2 grader , sedan tillsätta gelantin för kallkrashen, o sedan bara låta det vara i 30 dagar?
Eller hur borde jag göra?
MVH
Macke
Lagra lager på fat-temperatur?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Re: Lagra lager på fat-temperatur?
Funkar hur bra som helst!
2° är normalt för lagring/klarning av lager.
Förbered fatet med gelatin, för över ölen och trycksätt så gör du 3 flugor på smällen. Lagrar, kolsyrar och klarnar i samma moment
Det som behövs för att du ska kunna njuta fullt ut av din nybryggda lager är en rörbit som begränsar hur mycket bottenskravs du få när du tappar upp ölen.
2° är normalt för lagring/klarning av lager.
Förbered fatet med gelatin, för över ölen och trycksätt så gör du 3 flugor på smällen. Lagrar, kolsyrar och klarnar i samma moment
Det som behövs för att du ska kunna njuta fullt ut av din nybryggda lager är en rörbit som begränsar hur mycket bottenskravs du få när du tappar upp ölen.
tack för snabbt svar.
Rörbit säger du? intressant. utveckla gärna
Rörbit säger du? intressant. utveckla gärna
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=5&t=12668
Har du en rörbit i botten på fatet som gränslar stigarröret kommer bara skrövset som är i rörbiten följa med, det som ligger utanför blir kvar i fatet. Ett rostfritt rör Ø30mm som är 30-35mm långt ger en bottensats på ca 0,5l i ett Corneliusfat. Plast funkar sådär eftersom det förmodligen flyter och kopparrör är giftigt så bäst är väl rostfritt.
Har du en rörbit i botten på fatet som gränslar stigarröret kommer bara skrövset som är i rörbiten följa med, det som ligger utanför blir kvar i fatet. Ett rostfritt rör Ø30mm som är 30-35mm långt ger en bottensats på ca 0,5l i ett Corneliusfat. Plast funkar sådär eftersom det förmodligen flyter och kopparrör är giftigt så bäst är väl rostfritt.