Ok. Halvvägs in i projektet och nu har jag en plan.
Jag har dragit en loop av vattenslang med invändig dia om 5mm längs med ölslangen (som ff är en sytråd). Det hela är isolerat med rörisolering och drivs med en länspump á 179:- från Biltema. Länspumpen som är 12v, 2,5A är fulkopplad på en gammal router-trafo som jag hade liggandes och som ger precis 12v, 2,5A. So far rätt so good iaf.
Min plan är nu att hitta ett mindre kärl, precis så stort att en adekvat vattenmängd får plats men också så litet att det upptar minsta möjliga plats i min redan överbelamrade ölkyl. I kärlet fyller jag vatten och en skvätt spolarvätska så att värskan kan hålla några minusgrader utan att frysa till is. Sedan sänker jag ner pumpen i kärlet, leder slangarna genom locket samt kopplar på en brytare mellan pumpen och trafon. Brytaren drar jag upp till min altan och så är det bara för mig att slå på kylningen någon minut innan jag vill ha en öl. Fördelen med detta är då att pumpen inte behöver gå kontinuerligt.
Ser någon några problem med det här? Jag har lokaliserat en del eventuella problem själv som ni gärna får lämna feedback på.
1. Pumpen får ej användas till frätande eller brandfarliga vätskor. (Utblandad spolarvätska är ju då inte brandfarlig men kanske frätande?
2. Pumpen befinner sig i ständig kontakt med vätskan.
3. Jag har använt mig av Biltemas dricksvattenslang. Påverkas den av spolarvätskan?
4. Hur flyktig blir vätskan? Någon risk för att ångor eller dy. ställer till problem i kylen eller längs vägen till pumpen?
5. Mina elkunskaper är begränsade men om jag har en högt ip-klassad brytare som sitter relativt skyddat vid tappen borde det väl inte vara någon fara? Koppla trafon med pumpen medelst "sockerbitar" och sedan linda eltejp låter väl som ett idiotsäkert sätt...eller?
Jaha ja. Feel fri att lämna feedback och relativt konstruktiv kritik på det här upplägget!
/// M
Skickat från min iPhone med Tapatalk