Hur får jag min öl kall?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Hur får jag min öl kall?

Inlägg av MadManMacho »

Ohoj!
Har fixat tapptorn på min altan och har nu grannar som är gröna av avund. Har under den här lite varmare perioden dock noterat att ölen i bästa fall kan klassas som källarsval och jag vill ju ha den riktigt kall ja.

Jag har en bra bit mellan min ölkyl i källaren och tapptornet. Ca 12 meter sytråd närmare bestämt och har installerat en kolsyredriven pump längs vägen. Tråden är dragen genom husväggen och under altanen och ligger i ett vanligt 16mm elrör. Kylen håller i regen ett par minusgrader så att sänka tempen ytterligare där är inget aleternativ.

Någon som har ett bra förslag på någon form av kylanläggning? Den måste vara smidig och helst gratis. :) Någon form av vattenkylning ev? Men då måste jag ju koppla på vatten varje gång jag ska ha en öl. Tanken är ju att jag ska kunna luffa ut i morgonrock på lördagsförmiddagarna och bara tappa upp en kall och god en medans grannen klipper sin häck.

Skulle det ge någon märkbar effekt att isolera elröret tro? Och hur gör man det isf? Utvändig isolering eller kanske fogskum inuti?

Tips och idéer mottages tacksamt!

/// M

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

Re: Hur får jag min öl kall?

Inlägg av Fredrik Nivert »

Om du har 12m till tappen bör du gå upp i dimension från sytråden. Det måste rinnna väldigt långsamt i tappen? Standardsättet att kyla ölet på väg till tappen är att dra tre slangar från kylen. En för öl och två för kylningen som du loopar framme vid tappen. Vidare måste du på något sätt ha kylvatten att cirkulera i kylslangen. I en vanlig ölkylare används det kylvatten som kyler ölslingorna. Men i ditt fall funkar det med en bunke/kärl med vatten som står i kylen+en liten cirkulationspump som pumpar kallt vatten från kärlet genom kylslingar och tillbaka igen. Hela slangpaketet bör vara isolerat med typ rörisolering.

Fredrik
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Så långsamt rinner det inte. Jag har ju som sagt en extern pump och den ligger på ca 4 bar. Jo jag har funderat på att byta till en vanlig ölslang men problemet är ju att på 12 meter kommer det bli väldigt mycket spill varje gång jag ska använda tappen eftersom det som ståll still i slangen inte är att föredra.

Om jag har hyfsat "rinn" i tappen så borde ju en kylslinga kunna kyla av en sytråd ganska effektivt? Betydligt bättre en vanlig ölslang iaf. Hur stor är en sådan slang? 6mm i inner dia?

/// M

Hebbe
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hebbe »

Gräva ner ett betongrör för fatet i närheten av tappen?
[url]https://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=11168&p=62292&hilit=Betongrör#p62292[/url]
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Det är tappen som behöver kylas. Plasten i sytråden leder inte värme särskilt bra. Koppla på en liten partykran i plast och testa - jag slår vad om att ölen blir kall så snart du tömt den första slatten som stått i slangen.
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Kan säkert vara som du säger Fredrik. Har införskaffat lite slang och en länspump. Verksr fungera fint. Tänker att om man håller ölen sval i slangen borde tappen kylas fortare iaf. Eller har du nåt bra förslag på hur man kyler en öltapp?

/// M

MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Ok. Halvvägs in i projektet och nu har jag en plan.

Jag har dragit en loop av vattenslang med invändig dia om 5mm längs med ölslangen (som ff är en sytråd). Det hela är isolerat med rörisolering och drivs med en länspump á 179:- från Biltema. Länspumpen som är 12v, 2,5A är fulkopplad på en gammal router-trafo som jag hade liggandes och som ger precis 12v, 2,5A. So far rätt so good iaf.

Min plan är nu att hitta ett mindre kärl, precis så stort att en adekvat vattenmängd får plats men också så litet att det upptar minsta möjliga plats i min redan överbelamrade ölkyl. I kärlet fyller jag vatten och en skvätt spolarvätska så att värskan kan hålla några minusgrader utan att frysa till is. Sedan sänker jag ner pumpen i kärlet, leder slangarna genom locket samt kopplar på en brytare mellan pumpen och trafon. Brytaren drar jag upp till min altan och så är det bara för mig att slå på kylningen någon minut innan jag vill ha en öl. Fördelen med detta är då att pumpen inte behöver gå kontinuerligt.

Ser någon några problem med det här? Jag har lokaliserat en del eventuella problem själv som ni gärna får lämna feedback på.

1. Pumpen får ej användas till frätande eller brandfarliga vätskor. (Utblandad spolarvätska är ju då inte brandfarlig men kanske frätande?

2. Pumpen befinner sig i ständig kontakt med vätskan.

3. Jag har använt mig av Biltemas dricksvattenslang. Påverkas den av spolarvätskan?

4. Hur flyktig blir vätskan? Någon risk för att ångor eller dy. ställer till problem i kylen eller längs vägen till pumpen?

5. Mina elkunskaper är begränsade men om jag har en högt ip-klassad brytare som sitter relativt skyddat vid tappen borde det väl inte vara någon fara? Koppla trafon med pumpen medelst "sockerbitar" och sedan linda eltejp låter väl som ett idiotsäkert sätt...eller?

Jaha ja. Feel fri att lämna feedback och relativt konstruktiv kritik på det här upplägget! :)

/// M

HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av HaXXXeroviche »

Glykol känns för mig som ett mycket bättre alternativ då spolarvätska (etanol) dunstar och förlorar frysskydd efter tid. Tror även att glykol är snällare mot pumpen då den iaf upplevs fetare och även agerar som korrisionsskydd.
Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Fredrik Nivert »

Har du minusgrader i kylen? Om du har kylen på +1 grad behöver du ingen tillsats i vattnet.

Låt kylslingan gå ända upp i ölstolpen så kylen du ölet ändra fram till tappen.
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Lurade på glykol men det känns lite mer "giftigt" tycker jag. Men visst, man kan ju prova.

Jo jag har ett par minusgrader. Dels för att få en grömme kallkrasch och dels så är ju ölen 3 grader kallare än om jag skulle ligga på en plus. :)

MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Svettigt nöjd med den här installationen!! Hittade en dunk på biltema som passade som en ********** i en ********! Kopplat ihop en gammal adapter till en router med en länspump och dragit elen upp till tappen så jag kan slå av och på kylningen. Nice! [emoji1303]

/// MBildBildBild

Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

Mannen är galen! (precis som namnet antyder) Och vi älskar det.
Hoppas verkligen det funkar nu.
Användarens profilbild
magnda
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av magnda »

Love it. Får vi se tapptornet, morgonrocken och gärna hur avundsjuk grannen kan se ut också :-)
Skriv svar