Lager

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
TommyP
Torrhumlare
Torrhumlare

Lager

Inlägg av TommyP »

Har nu provat min lager 1 vecka efter flaskning. Riktigt lovande men.......visst blir det väl mer kolsyra om den får stå längre??
rili
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Lager

Inlägg av rili »

Jepp - en vecka är i minsta laget för kolsyrejäsning på flaska - räkna med 14 dagar om du kolsyrejäser en normalstark Ale i rumstemperatur. Starkare öl eller lägre temp (typ lagerjäsning) så tar det längre tid.
TommyP
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av TommyP »

Låter väldigt bra. ☺
TommyP
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av TommyP »

Nu har den jäst 2 veckor. Fortfrande lite lite klsyra tycker jag. Bra initialt men jag upplever att kolsyran försvinner snabbt. Finns det fortfarande hopp eller är det bättre lycka bästa gång??
rili
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av rili »

Det finns absolut hopp! Tålamod, tålamod och tålamod.

Hur mycket socker tillsatte du?
TommyP
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av TommyP »

Tror jag gjorde en sockörlösning på runt 110 gr. socker till 18-19 liter.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Rotsac »

TommyP skrev:Tror jag gjorde en sockörlösning på runt 110 gr. socker till 18-19 liter.
Jag rekommenderar en bygelflaska och en manometer för att ha full koll på vad som händer.
Glöm inte att noga föra anteckningar om förloppet, det underlättar vid kommande bryggningar och flaskjäsningar.

Se: http://shop.humle.se/utrustning/matning ... ygelflaska
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Annars funkar en petflaska som referens, när den är stenhård har du kolsyra :)
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Med pigg jäst och flaskjäsning i rumstemp brukar man ha fullt tryck på en vecka enligt min erfarenhet. Det är alltså inte alls säkert att du kommer upp i högre nivå på kolsyran med tiden, snarare osannolikt. Alla dessa råd om tålamod hit och dit är väl på sin plats för de som sitter och stirrar på vattenlåset, men i övrigt går det att brygga bra öl betydligt snabbare än vad man förr skrev i böcker.

Det är ibland lite knepigt med flaskjäsning. Jag vill tipsa om en kalkylator jag använder: http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
TommyP
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av TommyP »

Om man nu inte törs chansa, oavsett om man brygger lager eller annan öl, ifall man kolsyrejäser i flaska är alltså att köra med jäst för flaskjäsning och sockerbit i flaskan.
Låter dyrt att dra på sig corneliusfat och köra med co2 tuber. Förslag inom rimlig prisnivå tas gladerligen emot. (IPA på G som snart ska tappas på flaska).
Skriv svar