[Rengörning & desinfektion av bryggutrustning]
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: [Rengörning & desinfektion av bryggutrustning]
Det är inte säkert att kreusen har lagt sig, förmodligen inte. Man lurar sig lite ibland på utseendet från utsidan. Helt utjäst är det förmodligen inte än på någon vecka, men merparten av sockret går åt de första 2-3 dagarna. Om du Syresatte ordentligt och pitchade pigg jäst kan det gå ganska snabbt.
Min sida: http://alnemar.com
Det är en hög skumbildning, troligen påhejad av vetemalten.Illuminatus skrev:
När jag kollade jäsningen såg det ut så här imorse.
Är detta hög eller låg krausen på en 11,3L bryggd? Jäshinken har stått helt stilla, har ej rört eller skakat om.
-
Illuminatus
- Vattenbehandlare

Hmm, typiskt att jag ska använda vete igen i nästa bryggd. Där ser man, då kanske jag ska öka mäsktiden en aning på nästa bryggd då eftersom den innehåller vetemalt den också.ecmik skrev:
Kanske en bidragande orsak! Testa igen när du inte använder vetemalt! Fick som förklaring en gång att okrossad vetemalt är mindre och blir av butikspraktiska anledningar inte krossad lika bra som annan malt = svårare att konvertera till socker. Längre tid i mäsken hjälper lite, bättre kross lika så.
Förutom rätt krossning så är det upp med tempen i laktunnan, stabil omrörning i 1-2 min, bra recirkulering som får upp det när man satslakar. En så liten ändring som 2c av mäsktempen gör inget så länge den inte sjunker FÖR lågt (<63c?) eller är för hög (>69-70c kanske).
Skulle kanske kunnat ha högre temp på lakvattnet, hade 76°C. Recirkuleringen gick bra kändes det som.
Ja, gör det! Och räkna på 62-65% effektivitet istället så ordnar det sig kanske bättre.Illuminatus skrev:Hmm, typiskt att jag ska använda vete igen i nästa bryggd. Där ser man, då kanske jag ska öka mäsktiden en aning på nästa bryggd då eftersom den innehåller vetemalt den också.
Försök värma lakvattnet så maltgröten landar på 75-76c give or take. Hos mig brukar det betyda en lakvattentemp på 82c i runda slängar. Och som jag skrev tidigare, första tillsatsen till mäsken kan du köra riktigt varmt (ofta 100c) för att höja från din mäsktemp till laktempen 75-76c.Illuminatus skrev:Skulle kanske kunnat ha högre temp på lakvattnet, hade 76°C. Recirkuleringen gick bra kändes det som.
-
Illuminatus
- Vattenbehandlare

Gött! Där trillade det in ett litet tips, tackecmik skrev:
Bra! Fick också ett litet effektivitetsras tyvärr, men jag har alltid lite spray-malt (extrakt) hemma som puffar upp OG:t till önskad nivå. Lägre alkohol är ju inte hela världen, men man har ju beräknat beska och humle tillsammans med ABV:n, så jag justerar helst OG:t om jag kommer för lågt. Så slipper jag tänka om..
-
Illuminatus
- Vattenbehandlare

Nej helt utjäst tar väll som du säger runt 1-2 veckor. Ska torrhumla när primärjäsningen avtagit, mellan 4-7 dagar enligt recept. Syresättningen blev nog mer än tillräcklig & jästen var nog så pigg den kunde vara. Flytande jäst, magnetomrörare 48h, kylskåp 24h, acklimatisering med "riktig" vört från bryggden.eric skrev:Det är inte säkert att kreusen har lagt sig, förmodligen inte. Man lurar sig lite ibland på utseendet från utsidan. Helt utjäst är det förmodligen inte än på någon vecka, men merparten av sockret går åt de första 2-3 dagarna. Om du Syresatte ordentligt och pitchade pigg jäst kan det gå ganska snabbt.
-
Illuminatus
- Vattenbehandlare

Den där vetemalten! Verkar påverka hela min bryggd. Först OG-värdet & nu krausenRotsac skrev: Det är en hög skumbildning, troligen påhejad av vetemalten.
-
Illuminatus
- Vattenbehandlare

Får prova. När jag ändrar effektiviteten i BS, vad påverkar det för värden? Maltmängden enbart?ecmik skrev:
Ja, gör det! Och räkna på 62-65% effektivitet istället så ordnar det sig kanske bättre.
Försök värma lakvattnet så maltgröten landar på 75-76c give or take. Hos mig brukar det betyda en lakvattentemp på 82c i runda slängar. Och som jag skrev tidigare, första tillsatsen till mäsken kan du köra riktigt varmt (ofta 100c) för att höja från din mäsktemp till laktempen 75-76c.
Nu hade jag faktiskt inställningen "Drain mash tun" så det blev således enbart en påfyllning med lakvatten. Borde jag gjort på annat sätt?
Mäskbädden var på 11,1L och lakvattnet 10,22L. Lika delar ungefär.
Nej, inte malten utan det påverkar det förväntade OG:t (och kanske också FG:t, beror på). Men framförallt OG:t. Testa och se!Illuminatus skrev:Får prova. När jag ändrar effektiviteten i BS, vad påverkar det för värden? Maltmängden enbart?
Malten ändrar du själv.
Bocka ur den till nästa gång så att du får två lakvattentillsatser. OBS. Det är då bara två lika stora satser att laka ur. Först mäsken, sen en andra gång.Illuminatus skrev:Nu hade jag faktiskt inställningen "Drain mash tun" så det blev således enbart en påfyllning med lakvatten. Borde jag gjort på annat sätt?
Mäskbädden var på 11,1L och lakvattnet 10,22L. Lika delar ungefär.
-
Illuminatus
- Vattenbehandlare

Ok, då antar jag att jag får justera OG tills jag får det jag vill ha? Ska absolut testa ikväll och se vad som händerecmik skrev:
Nej, inte malten utan det påverkar det förväntade OG:t (och kanske också FG:t, beror på). Men framförallt OG:t. Testa och se!
Malten ändrar du själv.
Bocka ur den till nästa gång så att du får två lakvattentillsatser. OBS. Det är då bara två lika stora satser att laka ur. Först mäsken, sen en andra gång.
Okidok. Gäller bara att kunna få upp lakvattnet i rätt temp snabbt däremellan men det borde inte vara några problem. Jag kokar upp 10L vatten till 75-80 grader på 20 minuter ungefär.
-
Illuminatus
- Vattenbehandlare

Fick denna på posten idag & upptäckte att bäst före datumet inte är långt bort. Något speciellt man ska tänka på? Längre tid med magnetomrörare, större förkultur osv?
Nej förkulturen behöver inte vara större men det kan ju ta liten gnutta längre för förkulturen att bli färdig. Viktigaste är att se till att göra en förkultur om du misstänker att antal levande celler kan vara lite lågt, oavsett anledning.
Edit: Det är ju långt kvar till bäst före. Sluta oroa dig så mycket
Edit: Det är ju långt kvar till bäst före. Sluta oroa dig så mycket
Senast redigerad av Glugg den torsdag 2016-05-26 17:51, redigerad totalt 1 gång.
Fasen, du får en hel bryggkurs i den här tråden du..Illuminatus skrev:Fick denna på posten idag & upptäckte att bäst före datumet inte är långt bort. Något speciellt man ska tänka på? Längre tid med magnetomrörare, större förkultur osv?
Ett tips för att slippa köpa ny jäst hela tiden är att du gör en förkultur med ca 100 miljarder celler för mycket, och sparar undan den delen i kylen. Så nästa gång du vill brygga med samma jäst så har du redan den hemma! [emoji4]
Så. Nu har du fått två motstridiga svar.
Med andra ord det spelar nog inte så stor roll! Förresten vet vi ju inte hur stor förkultur du tänkte göra heller 
Haha, att ens GÖRA en förkultur är bra nog! Det räcker alldeles utmärkt, framför allt för satser runt <15 liter.
Asså, du är helt rätt ute på allt, kör på bara så kommer du lära dig detaljerna efter hand!
Asså, du är helt rätt ute på allt, kör på bara så kommer du lära dig detaljerna efter hand!