Frågor efter första bryggning
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Frågor efter första bryggning
Hej! Första bryggningen är nu gjort men en del frågor uppstod så här i efterhand. Köpte ett receptkit från hembryggeriet och körde efter deras anvisningar (biab).
Tanken är att jag framöver ska försöka mig på lite egna recept men då behöver jag fylla en del luckor kring det jag precis gjort..
Receptet ska enligt anvisning ge ca 10l färdig öl.
1. Man börjar enligt receptet att värma 7 liter vatten och mäskar sedan detta. sedan lakas detta och i denna process försvinner ju ytterligare vatten i malten så vi är säkert nere kring 5 liter vatten. Efter detta ska man hälla 2-3 liter uppvärmt vatten över malten i maltpåsen. Så nu är vi uppe i ca 7-8 liter vatten igen. Dock förlorades ju ytterligare 1-2 liter under koket vilket gör att vi återigen är nere kring ca 5-6 liter vatten. Detta löser man enligt receptet med att som sista punkt fylla jäskärlet med kallt vatten så att det blir 10l totalt i jäskärlet. Detta är enligt alla formler jag sett tidigare ganska avvikande? Hur kan jag tänka här om jag vill göra egna recept?
Kan man tänka sig vörten som en reducerad sås? Dvs om den tappat mycket vatten under kok är det lugnt att tillsätta vatten för att smakerna blir starkare ju mer reducering som sker? Hoppas ni förstår mina frågor.
2. Efter 45 minuter av koket tillförs 1dl strösocker, vad tillför detta mer än alkohol? Är detta en kompensation för att få upp alkoholstyrkan med mindre mängd malt? I detta fallet 2,7kg malt till 10kg öl. Kan man på förhand räkna ut om socker behövs eller tillsätter man detta efter första OG-mätning om detta behövs?
Tanken är att jag framöver ska försöka mig på lite egna recept men då behöver jag fylla en del luckor kring det jag precis gjort..
Receptet ska enligt anvisning ge ca 10l färdig öl.
1. Man börjar enligt receptet att värma 7 liter vatten och mäskar sedan detta. sedan lakas detta och i denna process försvinner ju ytterligare vatten i malten så vi är säkert nere kring 5 liter vatten. Efter detta ska man hälla 2-3 liter uppvärmt vatten över malten i maltpåsen. Så nu är vi uppe i ca 7-8 liter vatten igen. Dock förlorades ju ytterligare 1-2 liter under koket vilket gör att vi återigen är nere kring ca 5-6 liter vatten. Detta löser man enligt receptet med att som sista punkt fylla jäskärlet med kallt vatten så att det blir 10l totalt i jäskärlet. Detta är enligt alla formler jag sett tidigare ganska avvikande? Hur kan jag tänka här om jag vill göra egna recept?
Kan man tänka sig vörten som en reducerad sås? Dvs om den tappat mycket vatten under kok är det lugnt att tillsätta vatten för att smakerna blir starkare ju mer reducering som sker? Hoppas ni förstår mina frågor.
2. Efter 45 minuter av koket tillförs 1dl strösocker, vad tillför detta mer än alkohol? Är detta en kompensation för att få upp alkoholstyrkan med mindre mängd malt? I detta fallet 2,7kg malt till 10kg öl. Kan man på förhand räkna ut om socker behövs eller tillsätter man detta efter första OG-mätning om detta behövs?
Re: Frågor efter första bryggning
Du tänker delvis rätt. Vill du lära dig med om själva processen rekommenderar jag dig att gräva ner dig i wikin en stund. Finns mycket matnyttigt där att läsa.
http://shbf.se/wiki/index.php/Bryggprocessen
Här har du en artikel om just BIAB till exempel.
http://shbf.se/wiki/index.php/Brew_in_a_bag
Hoppas du kommer vidare med dina bryggningar och att ölen blir god! Lycka till!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack! Jag har försökt att ta fram ett eget recept, tänker köra "trial and error" då detta brukar ge goda resultat.
jag har en 12-literskastrul och förväntar mig 9-10l färdigt öl.
Kommer att ladda kastrullen. med 8 liter vatten. addera 3kg malt till "påsen" och låta detta dra ca 60min. Efter detta kommer jag låta påsen rinna av ner i grytan mha en stor sil. Efter detta kommer jag att addera så pass mycket 78-gradigt vatten genom maltpåsen" så att det blir ca 11.5l i grytan.
Kokar sedan detta 60 minuter med humlegivor och 1dl socker. ca 50-70g humle totalt.
Kommer sedan hälla över detta i jäshinken via en saftsil. Räknar här med att ha 9-10l jäsklar öl i jäshinken.
Tänker jag rätt här eller har jag förstått hela processen helt fel? Jag kommer alltså inte att addera något vatten till jäshinken utan ser till att jag får tillräckligt med vatten i grytan redan vid lakningsprocessen.
Mvh Robin
Kommer att ladda kastrullen. med 8 liter vatten. addera 3kg malt till "påsen" och låta detta dra ca 60min. Efter detta kommer jag låta påsen rinna av ner i grytan mha en stor sil. Efter detta kommer jag att addera så pass mycket 78-gradigt vatten genom maltpåsen" så att det blir ca 11.5l i grytan.
Kokar sedan detta 60 minuter med humlegivor och 1dl socker. ca 50-70g humle totalt.
Kommer sedan hälla över detta i jäshinken via en saftsil. Räknar här med att ha 9-10l jäsklar öl i jäshinken.
Tänker jag rätt här eller har jag förstått hela processen helt fel? Jag kommer alltså inte att addera något vatten till jäshinken utan ser till att jag får tillräckligt med vatten i grytan redan vid lakningsprocessen.
Mvh Robin
Det ser rätt ut så långt som till sockret. Visst går det att ha i socker för att få en lite mer utjäst och torrare öl, dock skulle jag rekommendera dig att byta ut sockret till DME, alltså torkat maltextrakt.robins skrev:Tack! Jag har försökt att ta fram ett eget recept, tänker köra "trial and error" då detta brukar ge goda resultat.
Mvh Robin
Eller helt enkelt strunta i sockret.
Med en gissad effektivitet på 65% med 3kg Pale malt och ca 10.5l ner i hinken för jäsning bör du hamna på OG 1.059. Jäser du ut den till runt 1.014 får du en alkoholstyrka på ca 5.9% ABV.
Är inte helt otroligt att du skulle kunna få ut mer effektivitet än 65% om du har tur med krossningsgrad och mäsk PH. Så frågan är hur full du vill bli när du dricker ölen.
Lycka till!
Tack igen! Hur viktigt är det med exakt 20-gradigt vatten när man kalibrerar hydrometern? Tänker att det är rätt svårt att hamna på exakt 20 grader. Och finns det några enkla knep för att få ner vörten till 20g för mätning innan jäsning?
Har du ingen termometer när du mäter vattnets temp inför inmäskning?om inte så skaffa dig en vanlig labbtermometer så får du till tempen ganska enkelt. När du ska kyla hydrometerprovet så kan du ha en bunke med isvatten att veva runt mätglaset i, även där kommer ju termometern till användning. Ett för kallt prov visar betydligt mindre fel än ett för varmt prov.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

När du kokar vörten är det bara vatten som ångar bort, ja DMS och andra biprodukter följer också med ångan men det är mest vatten. Mäter du OG innan koket och multiplicerar värdet med antal liter får du den totala mängden socker som finns i vörten. 1.050X10liter=500° Ö. Kokar du sen ner mängden till hälften kommer du få 500/5liter=1.100 som mätvärde.
Späd som du vill men det som ställer till det lite är mängden humle, det är intressant att få den beska man siktat på och inte vad råkar bli efter koket. Beräknar du ett IBU på 25-30 blir det ju motsvarande beskare med mindre vätska och motsvarande tunnare med för mycket.
Att ha i socker i ölen är inte djävulens påfund, jo att hälla i stora mängder blir aldrig bra men vissa ölsorter har socker i maltnotan, andra inte. Försöker du t ex klona en sort som har det lär det bli svårt att lyckas utan. Brygg den ölen du tycker om,inte vad andra tycker du ska brygga.
Späd som du vill men det som ställer till det lite är mängden humle, det är intressant att få den beska man siktat på och inte vad råkar bli efter koket. Beräknar du ett IBU på 25-30 blir det ju motsvarande beskare med mindre vätska och motsvarande tunnare med för mycket.
Att ha i socker i ölen är inte djävulens påfund, jo att hälla i stora mängder blir aldrig bra men vissa ölsorter har socker i maltnotan, andra inte. Försöker du t ex klona en sort som har det lär det bli svårt att lyckas utan. Brygg den ölen du tycker om,inte vad andra tycker du ska brygga.
Prova gärna att först koka 11.5l vatten under 60 minuter, och mät sedan hur mycket du får kvar, så att du vet hur mycket vätska som kokar bort.robins skrev:Tack! Jag har försökt att ta fram ett eget recept, tänker köra "trial and error" då detta brukar ge goda resultat.
Mvh Robin
Det är aldrig fel att ha pejl på det.
Om du t.ex. med ett senare recept ska koka under 90 minuter, så kan du under kokets gång tillsätta x antal dl vatten som du under tiden har kokat upp i ett annat kärl, för att kompensera för den extra mängd vatten som kokar bort under de 30 extra minuterna, etc.
Och se senare till att noga anteckna allting som du gör.
Tack för alla svar! de första 3 dagarna så bubblade det ordentligt från jäsröret. Nu dag 5 så bubblar det till väldigt sporadiskt kanske var 5-15;e minut. Är detta normalt?
Tack!arnesson skrev:Du tänker delvis rätt. Vill du lära dig med om själva processen rekommenderar jag dig att gräva ner dig i wikin en stund. Finns mycket matnyttigt där att läsa.
Klockrent med en Wiki!
Benny som fått ett startkit i present...
Rättning vänster!
Den Wikin var väl ingen höjdare?
Jag letar vidare och har anmält mig till MaltMagnus bryggarekurs 20 maj.
Jag återkommer....
Jag återkommer....
Bryggkursen kommer garanterat göra dig klokare i frågan. De brygger "BIAB" då de använder en CB23 på kursen.fluke12 skrev:Rättning vänster!
Jag återkommer....
Vad tyckte du var dåligt med Wikin? Gick du in och läste referenserna på artiklarna?
Ett annat säkert kort är ju www.howtobrew.com
Lycka till!
Tack för tipsen!
Nu körde de inte BIAB utan en helkörning med Camurri-bryggverket.
Ok jag var nog lite snabb med att klaga på innehållet och tar tillbaka kritiken.
Jag önskar alla allt gott!
Nu körde de inte BIAB utan en helkörning med Camurri-bryggverket.
Ok jag var nog lite snabb med att klaga på innehållet och tar tillbaka kritiken.
Jag önskar alla allt gott!
Nya frågor efter första flaskningen.
1) Torrhumlade genom att slänga i lite pelets direkt i jäskärlet efter 7 dagar. När jag sedan skulle tömma över allt till ett annat kärl för tappning på flaska hade jag ett lager på botten med jästfällning samt ett flytande lager med humle på botten. Blev lite småstruligt att hålla häverten mellan dessa två lager då jag brygger ganska små satser (10 liter). Kan man använda sig av en sån här för att torrhumla? http://www.vin-butiken.se/tillbehor/til ... kok-detail
Och följdfråga på ovanstående. Kan den återanvändas? blir effekten av torrhumlingen sämre då humlen får sämre kontakt med ölet? Samt sjunker strumpan till botten av jästkakan och förlorar effekt på det sättet?
2) Vid flaskning så slutade mitt "flaskrör" (sånt där man trycker mot botten av flaskan för att det ska flöda) att fungera vid början av flaskhalsen. Detta hände verkligen på verenda flaska. Så jag har nu bara fyllt mina flaskor till strax ovanför flaskhalsen. Kommer detta bli problem för smaken?
Fylld som den här kanske lite lite mindre...

1) Torrhumlade genom att slänga i lite pelets direkt i jäskärlet efter 7 dagar. När jag sedan skulle tömma över allt till ett annat kärl för tappning på flaska hade jag ett lager på botten med jästfällning samt ett flytande lager med humle på botten. Blev lite småstruligt att hålla häverten mellan dessa två lager då jag brygger ganska små satser (10 liter). Kan man använda sig av en sån här för att torrhumla? http://www.vin-butiken.se/tillbehor/til ... kok-detail
Och följdfråga på ovanstående. Kan den återanvändas? blir effekten av torrhumlingen sämre då humlen får sämre kontakt med ölet? Samt sjunker strumpan till botten av jästkakan och förlorar effekt på det sättet?
2) Vid flaskning så slutade mitt "flaskrör" (sånt där man trycker mot botten av flaskan för att det ska flöda) att fungera vid början av flaskhalsen. Detta hände verkligen på verenda flaska. Så jag har nu bara fyllt mina flaskor till strax ovanför flaskhalsen. Kommer detta bli problem för smaken?
Fylld som den här kanske lite lite mindre...
- Patersbier
- Vattenbehandlare

Ett tips: tryck flaskfyllaren mot halskanten och fyll till önskad slutmängd.