Jag är ute efter lite krämigare, lenare, mjukare form av IPA... nästan lite grädde-tänk
Tanken är att jag ska ha en bas på mangopure, kommer i sekundär. Men vill att den ska vara ganska så fyllig, jag undrar om det är laktos jag ska köra med eller om det är något annat trix jag ska köra på... de flesta tänker Omnipollo och det gör väl jag med. Den jag tänker på just nu som jag gillade är Magic #4:21 Raspberry Smoothie I.P.A så är det någon som har ett recept på den så är jag mycket nyfiken (även vattenprofil)
Mangopure tunnar nog ut ölen ytterligare. Så visst kan laktos uppväga detta något. Klorid tar fram maltigheten jämfört med sulfat som snarare gör att ölen upplevs torrare. Havregryn på 10% ger bra munkänsla. Lite vetemalt eller rågmalt kan hjälpa till. Mäska i det högre intervallet. Överhumla inte i bittergiva.
Edit: En jäst som inte jäser ut så hårt och eventuellt maltodextrin kan hjälpa ytterligare.
Weinkeller skrev:Mangopure tunnar nog ut ölen ytterligare. Så visst kan laktos uppväga detta något. Klorid tar fram maltigheten jämfört med sulfat som snarare gör att ölen upplevs torrare. Havregryn på 10% ger bra munkänsla. Lite vetemalt eller rågmalt kan hjälpa till. Mäska i det högre intervallet. Överhumla inte i bittergiva.
Edit: En jäst som inte jäser ut så hårt och eventuellt maltodextrin kan hjälpa ytterligare.
Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Tack för det Weinkeller
Hur tycker du jag ska lägga märkningen? Har Braumeister.
Laktos, du säger något... så som man kan lika gärna skita i det
Havregryn på 10% men skulle du säga 10% vetemalten också? Eller mer/mindre?
Vad gäller humle så kommer den komma i den senare skedet... men tack för inputs
Mäskning 55C 10min, 69C 60min och 76C 15min. Kör på 10% vete/råg också. Laktosen tror jag inte så mycket på utom om det skulle behövas för att uppväga syra från frukten eller beska från humlen.
Om du vill närma dig Omnipollos "milkshake"-IPAs tror jag det blir svårt att skippa laktosen. Jag upplever det som att det är just laktosen som gör att de får den där karakteristiska vaniljsöta smaken. Flera andra bryggerier (All In och Alefarm t.ex.) har gjort liknande öl och de innehåller laktos allihop. Jag har dock aldrig använt det så jag har inga fler tips att komma med
Engelsk jäst, s-04/wlp 007 eller wyeast 1318 är att rekommendera, i princip bara senhumling (sista 10 minuterna), pektinrik frukt alt. syltsocker, hög havre andel, tror Tired Hands nämner upp till 40%, men räcker nog gott med 20% havre/vete mix. Torrhumling på ung. 10g/l+
Jag är också i startgroparna med att brygga en IPA eller pale ale som går åt samma håll. Jag hittade lite inspiration här, om det kan vara till någon nytta: