En "krämig" IPA... *typ*

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

En "krämig" IPA... *typ*

Inlägg av Falkens »

Jag vet inte hur jag ska skriva eller förklara

Jag är ute efter lite krämigare, lenare, mjukare form av IPA... nästan lite grädde-tänk :-)
Tanken är att jag ska ha en bas på mangopure, kommer i sekundär. Men vill att den ska vara ganska så fyllig, jag undrar om det är laktos jag ska köra med eller om det är något annat trix jag ska köra på... de flesta tänker Omnipollo och det gör väl jag med. Den jag tänker på just nu som jag gillade är Magic #4:21 Raspberry Smoothie I.P.A så är det någon som har ett recept på den så är jag mycket nyfiken (även vattenprofil)

Vad i så fall?
// Jonas
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Re: En "krämig" IPA... *typ*

Inlägg av Rocksolid »

Snabb tanke; Minska sulfat, öka klorid.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Rocksolid skrev:Snabb tanke; Minska sulfat, öka klorid.
Ok *??* du har inte lust att utveckla den så... jag 5 år fattar :-D
// Jonas
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Mangopure tunnar nog ut ölen ytterligare. Så visst kan laktos uppväga detta något. Klorid tar fram maltigheten jämfört med sulfat som snarare gör att ölen upplevs torrare. Havregryn på 10% ger bra munkänsla. Lite vetemalt eller rågmalt kan hjälpa till. Mäska i det högre intervallet. Överhumla inte i bittergiva.

Edit: En jäst som inte jäser ut så hårt och eventuellt maltodextrin kan hjälpa ytterligare.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: En

Inlägg av Falkens »

Weinkeller skrev:Mangopure tunnar nog ut ölen ytterligare. Så visst kan laktos uppväga detta något. Klorid tar fram maltigheten jämfört med sulfat som snarare gör att ölen upplevs torrare. Havregryn på 10% ger bra munkänsla. Lite vetemalt eller rågmalt kan hjälpa till. Mäska i det högre intervallet. Överhumla inte i bittergiva.

Edit: En jäst som inte jäser ut så hårt och eventuellt maltodextrin kan hjälpa ytterligare.

Tack för det Weinkeller

Hur tycker du jag ska lägga märkningen? Har Braumeister.
Laktos, du säger något... så som man kan lika gärna skita i det :-)
Havregryn på 10% men skulle du säga 10% vetemalten också? Eller mer/mindre?
Vad gäller humle så kommer den komma i den senare skedet... men tack för inputs

*tummen upp*
// Jonas
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Mäskning 55C 10min, 69C 60min och 76C 15min. Kör på 10% vete/råg också. Laktosen tror jag inte så mycket på utom om det skulle behövas för att uppväga syra från frukten eller beska från humlen.

st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av st1 »

Om du vill närma dig Omnipollos "milkshake"-IPAs tror jag det blir svårt att skippa laktosen. Jag upplever det som att det är just laktosen som gör att de får den där karakteristiska vaniljsöta smaken. Flera andra bryggerier (All In och Alefarm t.ex.) har gjort liknande öl och de innehåller laktos allihop. Jag har dock aldrig använt det så jag har inga fler tips att komma med
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Sorry Falkens, jag såg ditt inlägg precis innan jag var tvungen att dra. Så hann inte utveckla mer. Men Weinkeller har sammanfattat det väldigt bra :)
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Jag tackar alla för era inputs... som ska jag bara väga samma och se till och får till det :-)

Stort tack!!
// Jonas
simont
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av simont »

Engelsk jäst, s-04/wlp 007 eller wyeast 1318 är att rekommendera, i princip bara senhumling (sista 10 minuterna), pektinrik frukt alt. syltsocker, hög havre andel, tror Tired Hands nämner upp till 40%, men räcker nog gott med 20% havre/vete mix. Torrhumling på ung. 10g/l+
Airboden
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Airboden »

Jag är också i startgroparna med att brygga en IPA eller pale ale som går åt samma håll. Jag hittade lite inspiration här, om det kan vara till någon nytta:

http://www.themadfermentationist.com/20 ... ecipe.html

http://www.themadfermentationist.com/20 ... r-apa.html
Skriv svar