Eronson och "En öl, tack" på ryska

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Nelari
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Eronson och "En öl, tack" på ryska

Inlägg av Nelari »

Jag läste Peter M. Eronsons bok "Öl från fat & flaska" och förbryllades av vad han listar som rysk översättning av "En öl, tack", s. 215. Det är nämligen "Neftyanykh gals" som jag inte förstår alls. Jag tycker en bra översättning vore "Odno pivo, pozhalujsta" eller Одно пиво, пожалуйста (som man kan kolla t.ex. med Google Translate).

Vet någon här var "Neftyanykh gals" kommer ifrån? Google Translate översätter det (egentligen Нефтяных галс) som "olja klibb".
Nelari
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Eronson och "En öl, tack" på ryska

Inlägg av Nelari »

Jag postade också på ett ryskt forum och fick ett svar som verkar trovärdigt. Nämligen, att Eronson kört med maskinell översättning, men inte från svenska till ryska (vilket varit meningen, förståss) utan från engelska till ryska. Så "öl" uppfattades som "oil" eller - på ryska - neft. Och svenska "tack" uppfattades som engelska "tack" - en seglingsterm. Så det blev översatt som gals - vilket för övrigt betyder detsamma som svenska "hals". Jämför uttrycket "för babords halsar".
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Det här var lite kul. Det ska jag pika Peter för nästa gång jag träffar honom.
Nelari
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Nelari »

ekstedt skrev:Det här var lite kul. Det ska jag pika Peter för nästa gång jag träffar honom.
Det är någonting mera... "En öl, tack" på finska är inte "Yxe olut, kiitos", utan "Yksi olut, kiitos".
Skriv svar