Havredryck?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Havredryck?
Gjorde min första Wit - extraktbaserad och stöpte havre- samt veteflingor vid sidan av så att säga. Blev gröt... Spädde med mer vatten och silade av - blev bechamel....
Efter kok var det en ganska homogen vört. Efter jäsning var det ca 4 liter grums i botten på jäshinken på totalt 24 liter. Så här borde det nog inte va tänker jag. Smakar OK så inget fel där. Men processen för stöpning är bökig och wastevolymen är stor. Kanske funkar bättre vid helmäskning - men där är jag inte tidsmässigt just nu. Då kom jag på en idé från ingenstans. Skulle det funka att ha med havredryck i koket? Den här innehåller iofs salt men i övrigt verkar det väl ok?
http://www.oatly.com/products/sweden/ha ... ekologisk/
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Efter kok var det en ganska homogen vört. Efter jäsning var det ca 4 liter grums i botten på jäshinken på totalt 24 liter. Så här borde det nog inte va tänker jag. Smakar OK så inget fel där. Men processen för stöpning är bökig och wastevolymen är stor. Kanske funkar bättre vid helmäskning - men där är jag inte tidsmässigt just nu. Då kom jag på en idé från ingenstans. Skulle det funka att ha med havredryck i koket? Den här innehåller iofs salt men i övrigt verkar det väl ok?
http://www.oatly.com/products/sweden/ha ... ekologisk/
- Weinkeller
- Maltrostare

Re: Havredryck?
Du kommer inte konvertera stärkelsen i flingorna till maltsocker om du inte har basmalt med i stöpningen. Känns smidigare att använda veteextrakt om du inte vill mäska.
Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Jag använder veteextrakt, men vill ha munkänslan och dimmigheten från omältat vete och havre. Fick god utjäsning till 1014 så behov av mer konvertering har jag inte. Ute efter ett smidigare tillvägagångssätt för stöpning eller delmäskning.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Som Weinkeller skriver funkar det inte att stöpa sådana ingredienser. De måste mäskas för att stärkelsen ska konverteras. Det du kan stöpa är olika typer av karamellmalt där stärkelsen redan konverterats i kornen eller hårt rostad malt som används i små mängder och inte innehåller så stora mängder stärkelse. Jag tycker detta verkar vara ett bra tillfälle att testa en liten delmäskning med säg lika mycket basmalt som vete och havre i en liten nätpåse i en kastrull. Mycket lite merjobb än stöpning och du slipper problemen med silning och grums.
Jag har läst på lite och inser att delmäskning är nästa steg att prova - med förhoppning om att detta också underlättar lakningen.
Vad rekommenderar ni för basmalt? Korn eller Vete?
Vad rekommenderar ni för basmalt? Korn eller Vete?
- Weinkeller
- Maltrostare

Varför inte enzymatisk kornmalt. Alternativt vanlig pilsnermalt/Pale ale malt.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Jag skulle kört med pilsnermalt eftersom det ändå brukar ingå i en wit. Om du använder bryggpåse funkar det även med vetemalt, det har tillräckligt med enzymer men inga skal så traditionell lakning blir besvärligt.