Rhizomer nu hjälps vi åt!
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Rhizomer nu hjälps vi åt!
Hej då det verkar vara allmänt svårt att få tag på humle rhizomer i Sverige så tänkte jag att vi kanske kan hjälpa varandra. Då humle oftast växer som ogräs borde vi kunna dela med oss. Jag har även lyckats ta "sticklingar" från hummle.
Jag har tillgång till en humle jag ärvt av min farfar (antagligen en gammal brukssort), har ingen aning om sort men bryggt med den ett par gånger som bitter giva och det har funkat fint. Kan säkert få till 2-4 rhizomer att ge bort i år, sticklingar i mängder.
Jag väntar även på att eickelmann ska få in Cascade.
För mig är alla humle sorter av intresse!
Jag har tillgång till en humle jag ärvt av min farfar (antagligen en gammal brukssort), har ingen aning om sort men bryggt med den ett par gånger som bitter giva och det har funkat fint. Kan säkert få till 2-4 rhizomer att ge bort i år, sticklingar i mängder.
Jag väntar även på att eickelmann ska få in Cascade.
För mig är alla humle sorter av intresse!
Re: Rhizomer nu hjälps vi åt!
Köp härifrån annars, snabba och bra http://www.willingham-nurseries.co.uk
Eller eickelmann.de
Eller eickelmann.de
Kul initiativ!
-
pannkaksparty
- Torrhumlare

Jag har 3 st humleplantor på balkongen som jag satte förra året. Fick inte en ända kotte förra året.
Men en jävla massa löss. Någon som har något tips?
Jag gav dem en dusch såpvatten med lite t-röd i nu när det precis hade kommit upp i förebyggande syfte.
Men de verkade inte vara jätte förtjusta i det. Så det har jag varit försiktig med nu. Än så länge mår de väl och 2 av dem är ca 2 meter långa. Vad gör man om lusen beslutar sig för att komma tillbaka denna säsong?
Men en jävla massa löss. Någon som har något tips?
Jag gav dem en dusch såpvatten med lite t-röd i nu när det precis hade kommit upp i förebyggande syfte.
Men de verkade inte vara jätte förtjusta i det. Så det har jag varit försiktig med nu. Än så länge mår de väl och 2 av dem är ca 2 meter långa. Vad gör man om lusen beslutar sig för att komma tillbaka denna säsong?
Googla nyttodjur mot bladlöss, finns att köpa lite här och var. Orius baggar mot trips käkar bladlöss också. Dessa funkar bäst i växthus, eller inomhus. Använder till mina chili plantor, men de står ju inomhus. Till humlen vårdar jag mina nyckelpigor istället.
kul initiativ. tänkte beställa cascade från eickelman. Om nån bor runt uppsala och vill dela på frakt så tänkte jag försöka beställa i nästa vecka.
Nu har Eikelmann fått in nya rhizomer i lager. Läge att skynda för sist tog de slut snabbt..
-
pannkaksparty
- Torrhumlare

Skynda att beställa, jag skulle beställa efter jobbet igår. Då hade cascade redan tagit slut
Jag lyckades beställa hem en Cascade och en Magnum. Får se hur stora de är när jag får hem dem, kanske kan man ta sticklingar från dem. I så fall kan jag avvara ett par.
-
pannkaksparty
- Torrhumlare

Låter bra, jag har någon stickling på g men inte cascade.
Satte precis (2016-08-24 ) följande sorter i form av små plantor och inte rhizomer:
Spalter Select
Saphir
Perle
Hersbrucker
Cascade
Comet
Om dom nu överlever vintern finns goda chanser att kunna ta sticklingar redan nästa år om någon är intresserad
Spalter Select
Saphir
Perle
Hersbrucker
Cascade
Comet
Om dom nu överlever vintern finns goda chanser att kunna ta sticklingar redan nästa år om någon är intresserad
Lägg en rejäl lövhög över/runt varje planta när frosten kommer, så hjälper du dem att överleva vintern.one__hand skrev:Satte precis (2016-08-24 ) följande sorter i form av små plantor och inte rhizomer:
Spalter Select
Saphir
Perle
Hersbrucker
Cascade
Comet
-
Askatasuna
- Torrhumlare

Det har kommit en ny svensk bok om odla humle, kan införskaffas här:
https://humlespannaregarden.blogspot.se/
Jag beställde igår så har ej fått men hoppas få hjälp med de två sorgliga plantorna jag har inför nästa år.
https://humlespannaregarden.blogspot.se/
Jag beställde igår så har ej fått men hoppas få hjälp med de två sorgliga plantorna jag har inför nästa år.
Någon som han få tag på chinook från eickelmann och centennial från willingham-nurseries och kan tänka sig att dela med sig något skott framöver?! Min lista på humle finns ovan och jag delar gladeligen med mig bara de överlevt vintern