Tips! Spara kolsyra vid rengöring.
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
tomasharrysson
- RIMS-byggare

Tips! Spara kolsyra vid rengöring.
Ni som jag använder säkert kolsyra för att tvätta fat, slangar, ölfyllare och div annat.
Själv så brukar jag trycksätta ett fat och sedan använda de med starsun/PBW för ändamålet.
Tycker de är slöseri med kolsyra när man bara använder de som drivkraft.
Så nu har jag byggt om en cykelpump från biltema (http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/T ... 000018476/) och satt dit ny slang och en kulkoppling.
Funkar prefekt, så tänkte dela med mig av detta tips.
Mvh Tomas
Själv så brukar jag trycksätta ett fat och sedan använda de med starsun/PBW för ändamålet.
Tycker de är slöseri med kolsyra när man bara använder de som drivkraft.
Så nu har jag byggt om en cykelpump från biltema (http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/T ... 000018476/) och satt dit ny slang och en kulkoppling.
Funkar prefekt, så tänkte dela med mig av detta tips.
Mvh Tomas
Re: Tips! Spara kolsyra vid rengöring.
Hatten av!
Har stor djävla kompressor och har inte ens tänkt tanken på att använda den, nu ska det sparas co2.
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Har stor djävla kompressor och har inte ens tänkt tanken på att använda den, nu ska det sparas co2.
Det finns väl risk för smörjolja i luft från kompressorer?
Själv har jag en tryckspruta från jula med en kulkoppling för öl på. Då kan man trycka luft, rengöringsmedel eller desinfektionsmedel igenom valfri koppling på faten. (har inte slangklämma på så jag kan välja typ av koppling)
Själv har jag en tryckspruta från jula med en kulkoppling för öl på. Då kan man trycka luft, rengöringsmedel eller desinfektionsmedel igenom valfri koppling på faten. (har inte slangklämma på så jag kan välja typ av koppling)
-
tomasharrysson
- RIMS-byggare

Den va bra den, till och med bättre. Kanske går över till de, bra tips!
Här är en tidigare post om saken med bild på hur det är. http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?p=48063#p48063
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Var hittar man snabbkopplingen som man sätter på sprutan? Jag har kollat både Humle och Maltmagnus och kan inte hitta nåt i tråden om det heller.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... f-vara-fatMorgan skrev:Var hittar man snabbkopplingen som man sätter på sprutan? Jag har kollat både Humle och Maltmagnus och kan inte hitta nåt i tråden om det heller.
Jag kör också varianten med trycksprutan, en av de bästa dyi hittills faktiskt. Att trycka i lite starsan i ölslangen är riktigt lätt och behändigt. Enda minuset är att fjäderventilen inte sluter tätt, är tvungen att släppa på trycket i sprutan när jag är klar. Annars, klockrent!
Min sida: http://alnemar.com
Min sida: http://alnemar.com
Jag använder pumpen som följde med BK35:an till att köra PBW/Vatten/Starsan genom ölslangarna och tappkranarna när jag byter fat i kegeratorn. Har satt en vanlig jäshinkskran på en burk som det tidigare var proteinpulver i, och så en slang till pumpen och sedan en slang som avslutas med en JG-koppling som passar direkt mot slangen till tappkranen. När jag är klar så låter jag bara slangen droppa ur någon minut innan jag kopplar på det nya fatet. Mycket smidigt och enkelt.
Lite dålig bild, men ni kanske förstår hur jag menar ändå. /lasse
Lite dålig bild, men ni kanske förstår hur jag menar ändå. /lasse
Snyggt.
Nu när jag skaffat en Kina chugger kommer jag använda min gamla solar pump till att rengöra corneliusfaten med på liknande sätt.
Tryckspruta använder jag främst till desinfektionsmedel innan tappning, och i alla kranar och slang jag använder till faten.
Nu när jag skaffat en Kina chugger kommer jag använda min gamla solar pump till att rengöra corneliusfaten med på liknande sätt.
Tryckspruta använder jag främst till desinfektionsmedel innan tappning, och i alla kranar och slang jag använder till faten.
Det finns oljefria kompressorer som används till livsmedelBee skrev:Det finns väl risk för smörjolja i luft från kompressorer?
Doh! Såklart att det finns! Automation finns även i livsmedelsindustrin.
Tack.
Hur gör man med den befintliga ventilkäglan i Julas tryckspruta? Skruvar jag bara på kukopplingen så trycker den ju in den befintliga och den verkar svår att demontera.Bee skrev:Det finns väl risk för smörjolja i luft från kompressorer?
Jag använder inte den funktionen. Jag kör med konstant "på", fatkopplingen i sig håller tätt mha sputniken tills jag sätter på ölkopplingen det sitter ju en koppling/kran på andra sidan slangen också.
Jag höll på att slabba med flaskfyllning, fatfyllning idgag, då stod jag plötsligt där med två fylla
Corneliusfat, (har använt det ena för just sköljning av slangar etc.
Fick en snilleblixt som jag tyckte funkade kanon för att skölja igenom slangar med Starsan, som avslutning på rengöring.
Satte en bit silli på toppen av flasksköljaren och pumpade helt sonika igenom slangarna från den, funkar kanon!
Corneliusfat, (har använt det ena för just sköljning av slangar etc.
Fick en snilleblixt som jag tyckte funkade kanon för att skölja igenom slangar med Starsan, som avslutning på rengöring.
Satte en bit silli på toppen av flasksköljaren och pumpade helt sonika igenom slangarna från den, funkar kanon!