Billig ersättning för PBW (?)

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

LasseKongo
Torrhumlare
Torrhumlare

Billig ersättning för PBW (?)

Inlägg av LasseKongo »

Hittade detta http://www.bodystore.com/percarbonate-of-soda-1-kg?q=Percarbonate, ser ju ut som ett billigt alternativ till PBW för rengöring av brygg grejorna. Enligt http://rib.msb.se/Portal/template/pages/Kemi/Substance.aspx?id=8753 är Natriumkarbonatperoxihydrat och Natriumperkarbonat samma sak, så det borde vara safe.
Dock så är ju detta >90% koncentrerat, medans PBW väl ligger runt 30%, så frågan är om man skall dosera 1/3 för att få samma effekt ? 59kr/kg är ju löjligt billigt jämfört med PBW, har beställt ett par kg för skojs skull, var dessutom fraktfritt.

Någon som har åsikter om detta kan vara bra eller dåligt ?
Brygger med Braumeister 20l
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Billig ersättning för PBW (?)

Inlägg av Bee »

Onekligen intressant.
Tidigare diskussion angående pbw ersättare finns här.
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?p=64047#p64047
falke
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av falke »

Jag är nyfiken på dina erfarenheter och hoppas att du återkommer när du har testat närmare...
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Det här kanske provocerar vissa men...

Varför använda PBW?

Jag tycker att det räcker gott med Starsan förutsatt att jag diskat ur jäshinkarna med vatten efter jäsning (geggranden gnuggar jag bort med mjuka sidan av en svamp) och sköljt ur flaskorna ordentligt efter att jag tömt dem. Jag har inte haft någon infektion sen jag började brygga som jag gör nu (20-30 bryggningar). Starsan kräver ju att det inte finns ingrodd smuts och partiklar, men jag skulle aldrig lämna hinkar eller flaskor med det ändå, alltså behöver jag inte PBW. För mig är det inte priset som avskräcker, utan det onödiga arbetet.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarens profilbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av skogass »

Varför skulle någon bli provocerad över din rengörings procedur. PBW underlättar iallafall för mig när det kommer till elpatronerna, slangar och div kopplingar. Bara slänga ner allt i varm PBW vänta 20 min och sen skölja av med vatten. Passar mig som handen i handsken.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
falke
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av falke »

PBW är strålande i min Grainfather. Jag tar i en matsked till 10 liter vatten som värms till 60 grader. Det får sedan pumpas runt i mäskningsröret och motströmskylaren. Sedan häller jag ut och sköljer två gånger och pumpar runt med rent kallt vatten. Enkel procedur som fungerar mycket bra.
LasseKongo
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av LasseKongo »

falke skrev:PBW är strålande i min Grainfather. Jag tar i en matsked till 10 liter vatten som värms till 60 grader. Det får sedan pumpas runt i mäskningsröret och motströmskylaren. Sedan häller jag ut och sköljer två gånger och pumpar runt med rent kallt vatten. Enkel procedur som fungerar mycket bra.

Samma med Braumeistern för mig, den är ingen risk att jag skulle få rent utan något rengöringsmedel. Jag fyller hela (40 liter) och sänker ner alla delar i kärlet och låter det ligga någon timme eller två. Sen räcker det med en disktrasa för att få rent, även värmeelementen. Om man gör på det sättet går det åt 8 matskedar PBW om man skall följa doseringen vilket kostar en slant, skall bli intressant att se om jag går ner på 2-3 matskedar ren natriumperkarbonat och se om det funkar.
Fick för övrigt min försändelse idag och har packat över det på en tät burk, det luktar ingenting vilket är lovande, ingen parfym alltså. Får se när det blir bryggning igen, då skall jag återkomma om hur det funkade.

Edit: Har redan testats i denna https://www.youtube.com/watch?v=m-yNvBRPbMQ Youtube video, och det verkar ju helt klart lovande.
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

jag hade inte bryggverk i åtanke när jag skrev att pbw inte behövs. där kan jag absolut se poängen. är inte egentligen pbw ungefär samma sak som maskindiskmedel? det skulle ju i så fall vara billigare.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Trådskaparens fynd är onekligen intressant men bör kompletteras med något för rengöringseffekten ex. natriumkarbonat eller lite maskindiskmedel (oparfymerat).

För många år sedan blandade jag själv ett mera brutalt (och vådligt) alternativ med samma funktion bestående av natriumkarbonat, natriumhydroxid och väteperoxid.
Björn Petersson
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Andreashaggstrom »

Assistredo, kör du med denna lösning fortfarande?

assistredo skrev:Jag använder en blandning av maskindiskmedel (pulver utan parfym och fosfater) och Änglamarks bleksalt (Coop) - också oparfymerat. Båda innehåller syrebaserat blekmedel (perkarbonat), karbonater och silikater. Bleksaltet den största andelen perkarbonat. Där finns i princip samma komponenter som finns i PBW.
Ärlans hembryggeri
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Andreashaggstrom skrev:Assistredo, kör du med denna lösning fortfarande?

Jag gör och har gjort senaste halvåret, märker ingen som helst skillnad mot PBW. Brukar blanda maskindiskpulver och vanish oxi. Funkar perfekt.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

+1 på ovan... kör det jag också
// Jonas
Användarens profilbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av skogass »

Hmm jag ska nog pröva detta. Värt att prova. Får man fråga vilken blandning ni kör 50/50?

niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

skogass skrev:Hmm jag ska nog pröva detta. Värt att prova. Får man fråga vilken blandning ni kör 50/50?

Ja, ungefär.
LasseKongo
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av LasseKongo »

Så, nu har jag gjort några icke vetenskapliga tester med natriumperkarbonaten.

* En skitig förkultur E-kolv
* Ett sekundär jäskärl, mindre smutsigt
* Braumeister 20liter efter en bryggning

Har blandat 1/3 - 1/2 av PBW doseringen, och jag har inget att klaga på, Braumeistern var som ny efter rengöringen.

60 kr/kg med halva doseringen jämfört med PBWs ~200 kr/kg är bra, jag kommer fortsätta använda det.
Skriv svar