Högt FG

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

jesoj213
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Högt FG

Inlägg av jesoj213 »

Hej allesammans,

Jäste en öl med nottingham (10 liter, 1.054 OG) och fick efter 3V ett FG på 1.020. Brukar få ölen utjäst på en vecka med den jästen. Kan boven vara att jag körde 20% munchermalt och 5% karamellmalt i koket? Mäskade i 68 grader och jäste i 16 grader.

Biran är flaskad, blir det guschers tro?

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Högt FG

Inlägg av Radhusgrillen »

- Höjde du temperaturen ett par dagar efter primärjäsningen, 16 grader är svalt så det finns ju helt klart chans att det jäser vidare vid rumstemp.
- Gjorde du någon ansats att se om det jäst klart? SG-prov med ett par dagars mellanrum?
- Hur mycket socker tillsatte du vid flaskning?
Retsticka men ingen taskvört
jesoj213
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jesoj213 »

Bara kört 16 grader. FG har stått still. Körde en mockasockerbit i varje flaska :)

ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

jesoj213 skrev: Kan boven vara att jag körde 20% munchermalt och 5% karamellmalt i koket?
Nej.
jesoj213
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jesoj213 »

Fanns förvisso lite kolsyra i ölen vid mätningen. Kan det påverka?

Karlofduty
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Karlofduty »

Engelska jästsorter tenderar till att flockulera bra. Tillsammans med en såpass låg jästemperatur skulle det eventuellt kunna hämma jäsningen. Kanske till och med få den att stanna upp. Testa med att jäsa varmare. Kanske röra upp jästen under jäsning om du inte kan jäsa varmare. Lycka till!

Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Köp en värmedyna och en temperaturkontroller. :-)
jesoj213
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jesoj213 »

Får ställa flaskorna i kylen sen antar jag. Kanske är risk att de jäser ut mycket mer i rumstemp

Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Radhusgrillen »

jesoj213 skrev:Får ställa flaskorna i kylen sen antar jag. Kanske är risk att de jäser ut mycket mer i rumstemp

Ta för vana att ställa in jäshinken i rumstemp eller nån grad ytterligare i ett par dagar så bör det jäsa klart. Att jäsa i 16 grader och sedan flaska direkt är lite väl optimistiskt.
använder du högflockande jäst kan det vara värt att snurra på hinken ett par varv då och då under jäsningen så den inte limmar fast i botten.
Retsticka men ingen taskvört
jesoj213
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jesoj213 »

Radhusgrillen skrev:
jesoj213 skrev:Får ställa flaskorna i kylen sen antar jag. Kanske är risk att de jäser ut mycket mer i rumstemp

Ta för vana att ställa in jäshinken i rumstemp eller nån grad ytterligare i ett par dagar så bör det jäsa klart. Att jäsa i 16 grader och sedan flaska direkt är lite väl optimistiskt.
använder du högflockande jäst kan det vara värt att snurra på hinken ett par varv då och då under jäsningen så den inte limmar fast i botten.
Har gjort det tidigare med nottingham, och då bara en veckas jäsning. Ölen var dock kristallklar denna gång och jästen var ordentligt fastkletad i botten. Fanns rikligt med kolsyra i ölen när jag mätte, och aå diskade jag inte ur mätröret innan. Hoppas hydrometern visade högre än normalt. Får prova om 2 veckor och se... :)

Skriv svar